Motorsåg och handhållet

1,3mm till Stihl MS661

4 inlägg 1983 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

1,3mm till Stihl MS661

Boppen  
#508166 Har några rejäla (80-90 cm i diameter) pil-stubbar som jag skulle vilja frisera lite.
Tänkte då att jag kunde nyttja såg och svärd som kaggar till Logosolen - men fet var k te helt enkelt att hitta en 1,3mm kedja till ett 63cm svärd. Men nu hittade jag på nätet (https://www.gardsman.se/skog/motorsagar ... 84-dl.html) - frågan är ju vad det är för nackdelar med en 1,3mm till en sån såg. Är det kedjebrott?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 1,3mm till Stihl MS661

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508167 Många har kedja på rulle o kan klippa ihop önskade längder.

Användarvisningsbild

Re: 1,3mm till Stihl MS661

JensSkoog  
#508212 Hej @Boppen .Ser att det du kan få på "Gårdsman" är 3/8 rm, 1,3 mm och till kapning i pil skulle det inte vara något problem. Bara kolla stramningen på kedjan noga, inte för stram, men heller inte hängande, och jobb lugnt utan att "hugga". Rm kedjan skärer mjukt så den belastas inte så mycket som mer aggressiva kedjor.

Avatar Fallback

Re: 1,3mm till Stihl MS661

Boppen  
#508276 Nämen då kör jag på en 1,3-kedja till ber svärd och så får jag ta det liten ungt då :-)

Tack för svaren!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).