Skogsröjning

husqvarna 545 fxt med autotune

110 inlägg 68143 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Dahlte  
#499425
värmSkog skrev:Nej det har jag inte gjort men jag ska absolut testa det på måndag så får vi se om det kan göra något.

Har de gjort någon skillnad?
Hur fungerar den med all snö som är i skogen/på träden nu med tanke på att de är ett pappfilter?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#499441 Tyvärr har jag inte vart till skogs denna vecka pga snö och andra jobb, så jag kan inte svara på det än.
Angående pappfiltret så låg det även ett vanligt nylonfilter i lådan som man kan byta till.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502595 Skulle säga att den stora skillnaden förutom att den är utrustad med 225s klinga direkt från start (vilket jag tycker är väldigt bra) är att man faktiskt märker av att det är mycket mindre vibrationer! sedan med ett större luftfilter så behöver man kanske inte rengöra det lika ofta.

Blir givetvis lite långsammare uppvarvning med en 225:s klinga, men man får lära sig att pumpgasa lite mer så att klingan aldrig stannar ;)

Vi har fortfarande drygt 1m snö så svårt att pröva i skarpt läge!

Angående 555 fxt autotune så lät det som att den ligger en bra bit bort...

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#504760 Igår hade min röjsåg gått drygt 36 tim. Den fick då 3 nya fjädrar till kopplingen (ena hade brustit) Den fick även en nyare programvara till förgasaren.

Gillar helt klart denna bättre än min gamla 545:a

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Chrinette  
#505679 Har du fått bättre respons på gasen från tomgång nu med den nya mjukvaran?

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#505681 Jämfört med hur den var de första dagarna så har det blivit klart bättre, Kanske att det blev ytterligare något bättre efter uppdateringen.
Ser man till att köra hårt så går den riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Chrinette  
#505688 Jag har en själv som jag kört 4-5 tankar med och jämfört med min gamla Jonsered RS 51 så får man hålla uppe varvet mer för jag tycker den svarar lite dåligt annars är det riktigt go balans och den jobbar bra.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#505697 Ge den några tankar till så kanske den snart blir bättre, Känner du dig inte nöjd sen så ska du ju givetvis åka till din ÅF och få den uppdaterad.
Har du ändrat till vinterläge på undersidan? Den går ju lite bättre nu när det är kallt ute om den får i sig lite varmluft.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Chrinette  
#505712 Visst ja, den tänkte jag inte på och såklart står den i sommarläge..... men nu blir det iväg på resa i tre veckor så då kan den få stå kvar i det läget, kanske blir rätt när jag kommer hem igen då. Tack för tipset 😤

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#505716 Då får du ha trevlig resa :smile:

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Sandström87  
#507855 Några fler som testat denna såg och kan komma med en resention.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Värmlänning  
#508165 Vad levererades den med för diameter på röjklingorna? 20mm eller 1”?

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Sandström87  
#508171 1 tums centrumhål och 225mm klinga.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Värmlänning  
#508238 Tack! Är det standard på samtliga husqvarna 545 och 555 nu?

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Elfving  
#508260
värmSkog skrev:Igår hade min röjsåg gått drygt 36 tim. Den fick då 3 nya fjädrar till kopplingen (ena hade brustit) Den fick även en nyare programvara till förgasaren.

Gillar helt klart denna bättre än min gamla 545:a

Är det bara jag som tycker att det är illa om kopplingsfjädrar ger upp efter ynka 36h? Hur är kvalitén på resten av maskinen då?
Detta är inte mitt märke så jag törs vara syrlig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).