Motorsåg och handhållet

Elkedjesågar

28 inlägg 5883 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

JensSkoog  
#508093
th skrev: Skivar först upp stocken i lämpliga veddimensioner med elsågverket och kapar sedan i lämpliga längder med den fossildrivna kedjesågen som då inte behöver vara någon 60+-kubikare. 🙂

Det där skulle jag gärna ha en bild av. "th" :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

johan eriksson  
#508097
Jocke91 skrev:Finns nog en Stihl E15 här uppe om du vill ha en nästan lätt och smidig elsåg. Funktion undersökes på egen risk.


Kanske kan vara en lagom lillebror till E30

Avatar Fallback

Re: Elkedjesågar

Jocke91  
#508106
johan eriksson skrev:
Jocke91 skrev:Finns nog en Stihl E15 här uppe om du vill ha en nästan lätt och smidig elsåg. Funktion undersökes på egen risk.


Kanske kan vara en lagom lillebror till E30


Vill du ha den så får du den, jag kommer nog aldrig göra något med den.

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

johan eriksson  
#508110 Jag tackar och bugar

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508113 Har en elsåg i pannrummet. Det är rätt bekvämt.
Har några till i samlingen. De äldre är av imponerande vikt.

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

totte  
#508141 Dom gamla trefassågarna är fruktansvärt tunga. Ser bedrägligt behändiga ut men en trefasmotor är ju en närapå homogen metallklump.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508162
JensSkoog skrev:
th skrev: Skivar först upp stocken i lämpliga veddimensioner med elsågverket och kapar sedan i lämpliga längder med den fossildrivna kedjesågen som då inte behöver vara någon 60+-kubikare. 🙂

Det där skulle jag gärna ha en bild av. "th" :wink:

Kolla på th - Vad händer på sågbacken nu? Förutom bakarna ligger det några krokiga aspstockar uppskivade till 2"-tjocklek i botten av brädhögen. Efter uppkapning till vedlängd är de sedan väldigt lätta att klyva :-bd

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

johan eriksson  
#508172
totte skrev:Dom gamla trefassågarna är fruktansvärt tunga. Ser bedrägligt behändiga ut men en trefasmotor är ju en närapå homogen metallklump.


Jo, har märkt det. Min E30 är en jäkla pjäs att flytta på, och då saknar den ändå bakre handtag. Tänkte använda den till ett sågverk eller vedmaskin :-bd

Avatar Fallback

Re: Elkedjesågar

Hema  
#508259 Ja en E30 hade varit spännande att få fatt i. Men hur är det med E15? Har den någon fördel framför nyare 2000W-sågar?

Husqvarnas senaste elsåg finns mig veterligen inte längre med mutterlåsning för svärdet, utan man är hänvisade till verktygslös kedjespännare. Så mao kan man inte längre använda dessa i vedmaskiner eller liknande. Så framöver kanske det får bli stihl.

Edit: Auto correct är ett aber.
Senast redigerad av Hema sön 15 apr 2018, 08:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

JensSkoog  
#508264 "verktygslåda kedjespännare" - har du användt autokorrektur nu, @Hema 🤗
Senast redigerad av JensSkoog sön 15 apr 2018, 07:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

johan eriksson  
#508270 Hur en E15 är jämtemot en modern vet jag ej, den knapphändiga informationen jag hittar på nätet säger 1900w, kedjehastighet på ca 11m/s, använder vanlig 3/8 kedja, vikten är nog ganska hög med.
Vi kan väll se om @Jocke91 kan bistå med några bilder på typskylten och kanske en ungefärlig vikt.

Avatar Fallback

Re: Elkedjesågar

mossbergarn  
#508320 Vikt ca 9,5 kg med 15 tums svärd
var ute och vägde min E15

Avatar Fallback

Re: Elkedjesågar

Jocke91  
#508328 Har nog ingen fungerande närbild på typskylten men som nämnt tidigare så är det en liten lätt elsåg på blyga 9,5kg.
Den går t.o.m på 220 volt vilket är praktiskt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).