Mange skrev:Tunga svänghjul har inte dessa i trimmrar och den såg jag sett.
Stihl utan sump.
Stiga med Honda motor med sump.
Du kunde inte valt en mindre distraherande bakgrundsbild? Vad vill du att man ska kolla på egentligen.
Mange skrev:Tunga svänghjul har inte dessa i trimmrar och den såg jag sett.
Stihl utan sump.
Stiga med Honda motor med sump.
Hugin skrev:Intressant, detta med ljudnivå. Enligt Stihls produktbeskrivning för deras "4-MIXmotor" har den "låg ljudnivå, behaglig också vid högsta effekt".
Man anger också låg vikt som en fördel. - Frågan blir då hur vikt/effektförhållandet är, relativt motsv. tvåtaktare. Gissar att ett tyngre svänghjul med srörre svängmassa erfordras i en encylinrig fyrtaktare, som ger en "arbetsknuff" på två vevaxelvarv.
Har den någon typ av fördelardosa (elektronisk?), eller ger stiftet gnista vid varje varv?
bgl skrev:Glöm inte att justera ventilerna. Finns dom som kört jättelängre utan justering men både start och gång blir mycket bättre efter justeringen.
Nils_Nilsson skrev:Jag har en Stihl HT131 stångsåg - motorn är vad man kan kalla
i tvåttaktsdesign (för spara vikt kan man tänka sig) utan ventiler
o oljetråg mm driven med oljeblandad soppa men avsiktiligt kon-
stuerad för att fyrtakta - dvs en "taktande" (= fyrtaktande = hop-
pande över varannan tändcykel) tvåtakstsmotor (som när man
hade för fet bensinblandning på moppen med "ställbart"). Den
har bra vridmoment jämfört hk (kanske som en diesel jämfört
med en bensinare) men förhållandevis lite hk per kubik (ty den
tänder ju bara på varannan tvåtaktscykel), drar mycket lite soppa
och luktar inget alls. Skall vara förhållandevis mycket miljövänlig
bland bensinsågar.
Motorn kallas 4-MIX. Låter inte alls som en vanlig tvåtaktare utan
mer som en mycket liten gräsklipparmotor.
MVH