Uppvärmning

Hur stor tank kan jag ha?

24 inlägg 14207 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Henrik Petersen  
#50803
Slurfi skrev:
Henrik Petersen skrev:Jag tycker inte man behöver slinga for jordvärme, det går ändå icke at räkna hem med en bra vedanlägning.

Nä kanske inte men det är en bra backup att ha om man inte kan elda och det är lätt och billigt att sätta dit när man
en gång monärterar, man vet aldrig vad som händer.


Hej Slurfi

Det stämmer at det blir lättere och billigare at montera i äfterhand om slingor finns, men en slinga kostar ca. 3000+m så jag tyckar inte man behöver ha hur många som helst. Själv har jag 3 stk. 2 stk til vv(1 10m+1 15m) samt 1 stk. 15m som är til evt.
sol el. kulvert. Om det visar sig at vare en for lite går det at lösa med en platvärmeväxlare.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50818
Henrik Petersen skrev:
Slurfi skrev:
Henrik Petersen skrev:Jag tycker inte man behöver slinga for jordvärme, det går ändå icke at räkna hem med en bra vedanlägning.

Nä kanske inte men det är en bra backup att ha om man inte kan elda och det är lätt och billigt att sätta dit när man
en gång monärterar, man vet aldrig vad som händer.


Hej Slurfi

Det stämmer at det blir lättere och billigare at montera i äfterhand om slingor finns, men en slinga kostar ca. 3000+m så jag tyckar inte man behöver ha hur många som helst. Själv har jag 3 stk. 2 stk til vv(1 10m+1 15m) samt 1 stk. 15m som är til evt.
sol el. kulvert. Om det visar sig at vare en for lite går det at lösa med en platvärmeväxlare.

Jo det var så jag fick göra, det är därför jag önskar att jag hade vetat om solslingebehovet i förväg.

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

mkvka  
#50872 Min erfarenhet är att man kan räkna på hur många "pann in lägg" man får in i tankarna.
Jag får in 1.5 "panna" i mina tankar. Detta är problem på sommar och runt 0 grader. Jag skulle vilja öka volymen från 1.5 "panna" till 2.5 "panna" så skulle det funka bar höst och vår.
Jag har en 15Kw panna med 1500l tank med varmvattens tank i.
Varm vattnet är ett kapitel för sig.

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51239 Alla som varit till mig och kollat (tex sotare) säger samma sak, att jag inte ska ha mer än 500 liter ifall jag ska ha kvar pannan. Annars kommer du aldrig att få upp den i 90 grader...kommer att få elda som f**n säger dom.... Måste man verkligen få upp tankarna i 90 grader då? Är väl klart att det håller sig längre då men...

Eller man kanske ska slänga ut gammelgrejerna sina och in med ny panna, tankar å allt! :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51250 Det är ju kul med nytt men skaffa en 500L tank med inbyggd vvberedare och solslinga så förbättrar du
ditt system med lägsta insats och kan ta ett bättre beslut längre fram, och då har du ju redan en tank.
Ha inte för bråttom med stora investeringar nu, priserna kommer nog att gå ner även på jobb.

90º är ju fint men absolut inte tvunget, jag brukar nöja mig med 60-80º beroende på väderlek.

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51358 Kan man ha en tank utan beredare då det sitter en i pannan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51370 Nja, beredaren ska sitta i tanken men kanske som övergångslösning koppla ihop båda och när
du byter panna så ta en utan beredare.

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Bengt olsson  
#51610 Köp en tank med slingor istället för beredare helst med tre slingor en sol och två tapp vatten.Börja med en 500liters,du kan koppla in pannan på halva tanken och hela så kan du skifta mellen hel och halv,på sommaren kanske det räcker med halv tank.Perfekt att bara värma halva om man har solfångare.

Avatar Fallback

Re: Hur stor tank kan jag ha?

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51615 Slingor i tanken e bättre, en förråds beredare pajjar skiktningen i tanken. De optimala e väl en tappvarm vattenautomat

Finns att läsa om här http://dalea.du.se/research/archive/a8717de4-8d6b-4e00-9419-317053c32ba8/f049bbce-b72b-40c2-ae25-dc42a893dc9b.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).