Motorsåg och handhållet

Elkedjesågar

28 inlägg 5873 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elkedjesågar

totte  
#26291 Funderar på att när det blir dags för byte från nuvarande motorsåg (hobbysåg, Partner 4200) köpa en elkedjesåg för vedkapning. Slipper avgaser och det blir lite tystare för omgivningen och så slipper man slabba med bensin.

Jag kapar ca 15-20 m3/år. Frågan är, duger de elsågar som finns på marknaden för detta? Vilka är att rekommenera, om några?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Andreas_93  
#26294 Bara ett litet tips kolla på husqvarnas el sågar
Har haft en i några år nu har altid fungerat :)

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

JensSkoog  
#507960
totte skrev:Funderar på att när det blir dags för byte från nuvarande motorsåg (hobbysåg, Partner 4200) köpa en elkedjesåg för vedkapning. Slipper avgaser och det blir lite tystare för omgivningen och så slipper man slabba med bensin.

Jag kapar ca 15-20 m3/år. Frågan är, duger de elsågar som finns på marknaden för detta? Vilka är att rekommenera, om några?

Vad blev det till, @Totte :grin:

Använder du fortfarande elsåg?

Intressant med den här "FÖR 10 ÅR SEDAN" rubriken :-bd

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

totte  
#507982 Det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess och så råkade jag ju i lag med såna som Mange och Johan Eriksson :ugeek: .

Så, nån elsåg blev det inte, gamla Jonsered, Partner, Husqvarna och Homelite från 60- och 70-talen blev det i stället :grin: :ymparty: .

Om det är bättre vet jag inte men i alla fall attans så mycket roligare. :d

Förresten så lever den där hobbysågen 4200 fortfarande, det är en av de bättre konsumentsågar som gjorts.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

Erre  
#507983 Du är för blygsam @totte
Den sista sågen i videon är ju din vedsåg. :d


Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

johan eriksson  
#507985 Skyll inte på mig :d vad jag vet har jag inte lurat på dig någon såg =))
Men det är inte försent, jag ska städa lite i dubbletthögen snart :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

totte  
#507986 Nja, det är problemet att man måsta vara två annars hade jag förstås haft en sån. Men här är en som i alla fall ser till at grannarna håller sig vakna:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507987 Jag kanske inte är helt oskyldig till att Tottes motorsågsantal ökat något. I mitt försvar vill jag påstå att det varit betydligt fler om jag fått styra.

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507988 Du kan börja med dessa, Totte. Där är några lådor delar som följer med...
Sen säljer vi dem på blocket som miljövänliga såg. Elsåg utan batteri måste ju vara miljövänligt o fint.
Återanvänt material ännu bättre...

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

JensSkoog  
#508017
totte skrev:Det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess och så råkade jag ju i lag med såna som Mange och Johan Eriksson :ugeek: .

Så, nån elsåg blev det inte, gamla Jonsered, Partner, Husqvarna och Homelite från 60- och 70-talen blev det i stället :grin: :ymparty: .

Om det är bättre vet jag inte men i alla fall attans så mycket roligare. :d

Förresten så lever den där hobbysågen 4200 fortfarande, det är en av de bättre konsumentsågar som gjorts.

Men det är aldrig för sent, vet du. Min svärfar har köpt sig
en Stihl MSE 250 C-Q, eftersom han inte orkar dra igang
den gamla Husqvarnaen när han kapar ved- men
så är han ju 98 år gammal. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

johan eriksson  
#508030 En bra elsåg är inte fel. Har tyvärr bara en här för tillfället, och dess funktion är dessutom okänd, en Stihl E30

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

Nils_Nilsson  
#508044 Hva 536 Li XP - professionell (?) batterisåg - batteri
3.0/4.2 Ah o 36 V = 108/151 Wh - batteritid anges som
35 min (för båda ?) - inga kW/hk-angivelser alls men
det lär bero på att den helt enkelt inte kan ha några
(hela sådana) om man gångar ihop 151 Wh * (60/35)
1/h = ca 260 w - kedja 1,1 mm 3/8 LP (eller 1/4) - helt
klart totalt värdelöst för vedkapning :) . Säkert bra
för arborist dock med angiven vikt 2,7 kg.

Hva 420 el - 2000 w-motor = ca 2,5 hk (väger dock
lika mycket 4,7 kg som typ en 346 XP) - kedja 1,3 mm
3/8 LP - knappast något för vedkapning heller ... .

De borde göra en 16 amp 230 V såg (typ 3,5 kW) för
0,325 kedja eller ännu bätre en 8 amp 3-fassåg (typ
5,5 kW) så man ej äventyrar övriga elfunktioner i ett
vanligt 16 amp-säkrat hus (om man har dålig koll på
hur faserna är belastade vilket nog inte är helt ovan-
ligt) för 3/8 kedja.

Den gamla sågen som syns på någon bild med kort
trubbigt hardnose-svärd och som det ser ut rätt stor
motor med typ 7/16-kedja lär ju funka ganska mycket
bättre än de första båda ovannämnda elsågarna ... .

Men det är klart om man bara skall ha elsågen om
man kör fast den riktiga sågen eller får något annat
problem så lär ju en 420 el för bara 2000 kr vara ett
dugligt alternativ.

Inte så där jättesvårt lista ut iofs ... .

MVH
Senast redigerad av Nils_Nilsson fre 13 apr 2018, 20:42, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Elkedjesågar

Jocke91  
#508048 Finns nog en Stihl E15 här uppe om du vill ha en nästan lätt och smidig elsåg. Funktion undersökes på egen risk.

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508061 Jag kör lite tvärtom vad gäller vedhanteringen, Skivar först upp stocken i lämpliga veddimensioner med elsågverket och kapar sedan i lämpliga längder med den fossildrivna kedjesågen som då inte behöver vara någon 60+-kubikare. Nästa steg kanske blir att elektrifiera sig helt och hållet men eftersom jag har ganska många fossildrivna kedjesågar känns det lite fel att skaffa en eldriven ersättare 🙂

Användarvisningsbild

Re: Elkedjesågar

totte  
#508079 Tack för intresse. För min del är saken utagerad, det var alltså tio år sen jag ställde frågan och som min synnerligen gode vän Mange säger, så är det bara mitt eget fel att jag inte har fler sågar än jag har (ett tiotal). Dom räcker emellertid utmärkt för min vedkapning.

eftersom jag har ganska många fossildrivna kedjesågar känns det lite fel att skaffa en eldriven ersättare

Precis!


Lånade förresten en elsåg av Mange i januari '17, för att karva ner en stolpe inomhus.
1523656332_170107_1.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).