Skogsnyheter

Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

22 inlägg 15412 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Fredrik Reuter  
#506861 Hej,
Jag håller med dig Camwood, och det är därför vi pushar på att fler ska rapportera! 👍

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507959 Vore det inte bra om man delade in priserna i massa/timmer?
Det är ju så stor prisskillnad dem emellan att det lätt kan påverka det presenterade snittpriset.

Kanske även presentera skotningsavstånd i snitt.

Avatar Fallback

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507964 Nej då faller hela idèen. De som gör bäst affärer säljer posten helt rakt av och köparen får aptera bäst han har lust. Har en känsla av att just nu går mycket prima timmer direkt till massabruken. Skotningsavståndet är en liten del i hela kalkylen.

Avatar Fallback

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

bgsentr  
#507968 Håller helt med skogola!
Netto är det enda intressanta på slutavverkning, skotning kanske varierar en tia beroende på avstånd
När man ser snittpriserna förstår man att många säljer till underpris, VARFÖR??

Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Torbjörn Johnsen  
#507969 Ja, det kanske är lite som att svära i kyrkan men jag kom att tänka på det här debattinlägget som publicerades i Skogsaktuellt nyligen: "Fler skogsföretagare behövs - inte bara skogsägare"

Ordet leder tanken. Ordet skogsägare avslöjar förväntningarna: en enskild skogsägare ska tillhandahålla råvaran virke, köparen sätta priset. En lika bakvänd som ur­­åldrig modell. Men när en företagare som rörmokare säljer sina produkter och tjänster, sätter den också priset. Helt rimligt och accepterat i ett modernt samhälle.


Nu är det nog inte så lätt att se det på det här sättet i skogen där styrkeförhållandena mellan företagare (skogsägare) och kund (virkesköpare) inte är jämförbara med rörmokarens värld. Men en bra utgångspunkt för en diskussion. Kanske i en egen tråd eller i en redan befintlig? Fredrik lyfte frågan i ett blogginlägg redan 2009: blog/Fredrik+Reuter/skogsagare-eller-skogsforetagare_b-964.html

Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507976
bgsentr skrev:Håller helt med skogola!
Netto är det enda intressanta på slutavverkning, skotning kanske varierar en tia beroende på avstånd
När man ser snittpriserna förstår man att många säljer till underpris, VARFÖR??


Jag menar bara att det är intressant att se mer data.

Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Fredrik Reuter  
#507980 Jag kan hålla med här, ju mer data desto bättre - om det presenteras på ett bra sätt!
Sedan ökar felkällorna vid mer data och eftersom det inte finns någon standard är det lätt att det blir äpplen och päron.

Men som sagt, att jämföra nettopriser i olika delar av landet är lika intressant som att jämföra avverkningskostnader. Jag tror det diffar en del.

Som jag skrivit tidigare: vi får se detta som en start på något större och parallellt jobba med att; skogsbrukare skickar in uppgifter och Skogsforum bygger bättre och bättre statistikverktyg.

Tillsammans kan vi nå detta! 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).