Massaved

Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

10 inlägg 9401 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

Fredrik Reuter  
#490555 BillerudKorsnäs går idag ut med en pressrelease om att det råder massavedbrist på grund av den milda vintern. Normalt finns tjäle att köra på som underlättar både i skogen och på skogsbilvägar. Hittills i år har det varit dåligt med tjäle.

Håller den milda vintern i sig så förväntas detta påverka resultatet första kvartalet 2018 negativt med mellan 80 - 100 Msek.

Grundorsaken till massavedsbristen är den ovanligt våta och milda inledningen på vintern. Normala vintrar fryser marken och gör det möjligt att bedriva ett effektivt skogsbruk. I dagsläget kan inte skogsmaskiner användas i markerna i vissa områden. Dessutom begränsas möjligheterna att köra på skogsbilvägnätet på vissa håll vilket också minskar virkesflödet. Läget är likadant i Norden, västra Ryssland och de tre baltiska staterna.

BillerudKorsnäs har vidtagit åtgärder för att minimera effekterna av bristen på massaved och följer läget på en daglig basis. De åtgärder som vidtagits är framförallt mixförändring i produktionen samt omdisponering av flöden för att optimera virkesanvändningen.

”Vi har möjligheter att förändra produktmixen i vår produktion för att optimera virkesåtgången. Detta är något vi ser över varje dag men som vi nu gör ur perspektivet att hushålla med veden, speciellt lövved. Till anläggningen i Gävle har vi också importerat eucalyptusflis från Sydamerika, vilket är något som utvärderats för att kunna användas i sådana här situationer som historiskt dyker upp med 5-10 års mellanrum”, säger Uno Brinnen, Skogsdirektör, BillerudKorsnäs.


http://news.cision.com/se/billerudkorsn ... r,c2426656



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

Mowi850  
#490581 Nog för att det blir brist på massaved men att importera eukalyptus flis från Sydamerika känns dumt eller tänker jag fel? Set måste ju gå att lösa på annat vis i värsta fall dra ner på produktionen.

Avatar Fallback

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

axwell  
#490591 Tror att många resonerar som jag, med dagens låga massavedspriser får skogen stå kvar eller bli brännved.

Vid bättre massavedspriser skulle många med mig leverera.

Regnet som kom vid Lucia -17 är glömt och förlåtet, jag skulle kunna börja hugga denna vecka.
Inga problem med bärigheten :!:

Användarvisningsbild

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

GremoNiclas  
#507897 Väldigt lågt lager tallmassa vid korsnäs fabrik i Gävle, de kör de in allt som går tydligen. Både massaved och timmer. Frötallar åker in också...

Avatar Fallback

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507899
Fredrik Reuter skrev:Normalt finns tjäle att köra på som underlättar både i skogen och på skogsbilvägar. Hittills i år har det varit dåligt med tjäle


De får nog vänja sig...

Användarvisningsbild

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

halvproffs  
#507905 Pratade nyligen med min granne som kör timmerbil. Allt timmer som avverkas i ett område i Hedesunda går till massaindustrin.
Kommer inte att leverera något mer till industrin efter den senaste avverkningen. Tatuerat fub i pannan på inköparen från Mellanskog hur duktig han varit att teckna avverkningar till Mellanskog. Han låg 2-a i ligan. Hur mycket jag fick betalt var tydligen underordnat.
Mellanskog går så bra att insatsen är återställd fick jag höra men jag har då inte sett några pengar.
Vid protest från mig förklarade han på ett obegripligt sätt hir det låg till. Kanske @isteskog kan förklara?

Avatar Fallback

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

Tosca  
#507909 Det innebär bara att du får tillbaka alla pengar som du betalat som insats för att vara medlem.
Tidigare fick man bara tillbaka en del, i princip pga likviditetsbrist.
Vad detta orsakats av kanske någon annan har bättre koll på?

Användarvisningsbild

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

halvproffs  
#507914 Har inte sett ett öre av pengarna än. Försvann ca 20000 då och nu har jag kommit upp till samma summa igen eftwr mpnga leveranser. Förklaringen var så komplicerad så att jag inte förstod någonting.

Avatar Fallback

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

isteskog  
#507932 Insatsavdragen görs väl upp till en viss summa, kommer inte på den nu. Den dagen du vill gå ur Mellanskog eller säljer fastigheten får du tillbaka hela insatsen i dagsläget. För några år sedan var insatsen värd 50-60% så det har gått framåt i detta avseende iaf .... :wink:

Avatar Fallback

Re: Mild vinter skapar massavedbrist för BillerudKorsnäs

Axl  
#507935
halvproffs skrev:Har inte sett ett öre av pengarna än. Försvann ca 20000 då och nu har jag kommit upp till samma summa igen eftwr mpnga leveranser. Förklaringen var så komplicerad så att jag inte förstod någonting.


Så länge du är medlem får du inte ut insatserna men har du pengarna i en förening som går bra får du ränta på dom. I södra och landshypotek ca 10 % de senaste åren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).