Logistik, Transport

Vägföreningar igen...

20 inlägg 10120 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vägföreningar igen...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507856 Hej

Ordföranden i vägföreningen ringde för att meddela vad som hände på årsmötet eftersom jag låg med influensa den veckan.
Han meddelade att de beslutat att slå samman två vägföreningar där den mindre föreningen har den större som enda utfart.
Jag har tidigare motsatt mig detta med ett enda argument och det är att den mindre föreningen har en 14m lång betongbro från 1960 som inte är renoverad någon gång sedan dess och jag vill att det ska göras innan sammanslagning.

Nu sitter jag och småsurar för att 5 gubbar kuppat igenom detta på ett årsmöte där mindre än en femtedel av vägens andelsägare deltog och att den ena lilla föreningen tömde sin kassa förra året på ny lantmäteriförrättning och den stora som jag tillhör har samlat på sig 1/4 miljon.
De fem gubbarna som brukar vara med på årsmötet är medlemmar i båda föreningarna och jag som sköter snöröjning brukar vara den enda som endast är med i den ena.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

Robertberg  
#507862 Jobbig situation!

Var årsmötet verkligen beslutsmässigt?
Tänker på om det går att häva beslutet på det viset. Jäv?

Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

Amatörhuggare 62  
#507865 Jobbigt.
Är inte roligt med vägar.
Och en massa olika ägare.

Håller på själv just nu.
Och får inte ens svar,om
Några kommer.
Hur ska man,få ihop någon styrelse då.
Skriva vakant × 10
Tror inte d funkar i samfällighetsregistret.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

Amatörhuggare 62  
#507866 I tidningen Land i fredags.
Stod det om broar.
Och även om vägar.
Intressant läsning.

Finns ju intelligenta Här,på forumet.
Kanske kan länka till detta.

Mvh Amatörhuggare

Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507867
Amatörhuggare 62 skrev:I tidningen Land i fredags.
Stod det om broar.
Och även om vägar.
Intressant läsning.

Finns ju intelligenta Här,på forumet.
Kanske kan länka till detta.

Mvh Amatörhuggare



Jo har läst dem, det gör mig inte mer positiv.

Dessutom gör vi både brorenoveringar, brobyten och broinspektioner på jobbet så när jag säger att det kostar 300000 för en lättare renovering så anser jag mig ha torrt på fötterna. Jag jobbar ju ändå som kalkylator och har lämnat pris på liknande arbeten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507868
Robertberg skrev:Jobbig situation!

Var årsmötet verkligen beslutsmässigt?
Tänker på om det går att häva beslutet på det viset. Jäv?


Detta är en av frågorna som gnager.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

Amatörhuggare 62  
#507869 Du har helt rätt. Broar är dyrt.
Själva har vi en ståltrumma, som dykare undersöker, med jämna mellanrum.
Huvaligen den dagen,Vi måste byta denna.
Alla gamla broar,är som en tickande bomb. Logistik för landsbygden.
Behövs ju verkligen.
Mvh Amatörhuggare
Hoppas d löser sig,till det bästa.

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningar igen...

Mellberg  
#507902
busholle skrev:Hej

Ordföranden i vägföreningen ringde för att meddela vad som hände på årsmötet eftersom jag låg med influensa den veckan.
Han meddelade att de beslutat att slå samman två vägföreningar där den mindre föreningen har den större som enda utfart.
Jag har tidigare motsatt mig detta med ett enda argument och det är att den mindre föreningen har en 14m lång betongbro från 1960 som inte är renoverad någon gång sedan dess och jag vill att det ska göras innan sammanslagning.

Nu sitter jag och småsurar för att 5 gubbar kuppat igenom detta på ett årsmöte där mindre än en femtedel av vägens andelsägare deltog och att den ena lilla föreningen tömde sin kassa förra året på ny lantmäteriförrättning och den stora som jag tillhör har samlat på sig 1/4 miljon.
De fem gubbarna som brukar vara med på årsmötet är medlemmar i båda föreningarna och jag som sköter snöröjning brukar vara den enda som endast är med i den ena.


Vad jag kan förstå krävs en lantmäteriförrättning för att slå samman de två gemensamhetsanläggningarna. Däremot kan en gemensam styrelse förvalta de båda, men den ekonomiska redovisningen måste i så fall separeras.

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningar igen...

Japan  
#507948 Jag tycker du skall kontrollera om er förenings stadgar tillåter ett sådant beslut. Har det varit tillräckligt många med på mötet? Kanske det tom är så att det enligt era stadgar krävs två möte för detta beslut. Vad som absolut är viktigast är om er förening är en samfällighetsförening eller ej? Är vägföreningen en s.k ideel förening så måste alla medlemmar vara till 100 % eniga, och då är detta beslut inte giltigt.
Ja det var mina tips

Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507950
Mellberg skrev:
busholle skrev:Hej

Ordföranden i vägföreningen ringde för att meddela vad som hände på årsmötet eftersom jag låg med influensa den veckan.
Han meddelade att de beslutat att slå samman två vägföreningar där den mindre föreningen har den större som enda utfart.
Jag har tidigare motsatt mig detta med ett enda argument och det är att den mindre föreningen har en 14m lång betongbro från 1960 som inte är renoverad någon gång sedan dess och jag vill att det ska göras innan sammanslagning.

Nu sitter jag och småsurar för att 5 gubbar kuppat igenom detta på ett årsmöte där mindre än en femtedel av vägens andelsägare deltog och att den ena lilla föreningen tömde sin kassa förra året på ny lantmäteriförrättning och den stora som jag tillhör har samlat på sig 1/4 miljon.
De fem gubbarna som brukar vara med på årsmötet är medlemmar i båda föreningarna och jag som sköter snöröjning brukar vara den enda som endast är med i den ena.


Vad jag kan förstå krävs en lantmäteriförrättning för att slå samman de två gemensamhetsanläggningarna. Däremot kan en gemensam styrelse förvalta de båda, men den ekonomiska redovisningen måste i så fall separeras.


Bra tips. Ska forska vidare i det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507951
Japan skrev:Jag tycker du skall kontrollera om er förenings stadgar tillåter ett sådant beslut. Har det varit tillräckligt många med på mötet? Kanske det tom är så att det enligt era stadgar krävs två möte för detta beslut. Vad som absolut är viktigast är om er förening är en samfällighetsförening eller ej? Är vägföreningen en s.k ideel förening så måste alla medlemmar vara till 100 % eniga, och då är detta beslut inte giltigt.
Ja det var mina tips


Båda föreningarna är ''riktiga'' samfällighetsföreningar. Den mindre ombildades till det förra året efter att ha varit en gammal sämjedelning sedan 40-talet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

Amatörhuggare 62  
#507977 På tal om stadgar. Fick mail av Syrran.
Kallelse till årsstämma, sätts upp i varje vägs ände. På vänster grindstolpe. Och sålunda vägskäl från vattensåg.
Tror inte det skulle funka idag??
Skrevs 1937.
Finns inget kvar av dessa stolpar idag.
Men kul som kuriosa.
Rätt intressant.
Idag är det Posten och Mail.
Tiderna förändras.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

Amatörhuggare 62  
#508025
1523639312_samfaellighetsfoereningsregistret20180413.jpg
Och här är tydligen något, är denna ny också ??
Aldrig sett den förut.

Sitter och läser Gamla handlingar, är intressant.
19 delägare och 5,67kilometer. Kostade 221,07 kr ( Vad det skulle kosta idag ?? )
Några priser. kallelser och kungörelser 11 kr. Avstyckade ägolotter 20 kr
utredning andelstal 48 kr vägens mätning 10 kr
Givande läsning, har ändrat sig verkligen.

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningar igen...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508066 Instämmer med Mellberg i ett tidigare inlägg, baserat på egen erfarenhet. För att slå ihop vägföreningar (eller dela upp dem) krävs en ny förrättning av lantmäteriet.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508100 @mellberg, @th har ni någon bra läsanvisning till lag, förordning eller föreskrift?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).