Motorsåg och handhållet

Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

33 inlägg 13406 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507769 Ja, som rubriken säger så undrar jag om små enhandyxor med upp till 35-40 cm långa skaft och ca 0,5-0,6 kg yxhuvud är något att satsa på, eller är de mest är att betrakta som leksaker? Prismässigt kostar ju t.ex. Gränsfors vildmarksyxa och Outdooryxan lika mycket som deras lilla skogsyxa.
Så vad säger forumpolisen?
/Niklas


Senast redigerad av Niking ons 11 apr 2018, 18:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Handyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Brorsan  
#507779 Jag har tre små yxor. Gränsfors vildmarksyxa tror jag, ca 35 cm skaft. Den har jag med när jag jagar, lätt att få med i ryggsäcken, lätt och det är bra mycket bättre än en kniv.
Sen fick jag en Wetterling i present mellanstorlek det är den jag använder minst.
I somras köpte jag Gränsfors lilla snickaryxa den använder jag jämt, den klart bästa för mina ändamål. Vid snickerier som yxa, kniv och hyvel,klyva bröstbenet på älg vid slakt, nacka hönor och mycket annat.
Farsans gamla stora yxor använder jag sällan numera förutom vid vedhuggning och grövre jobb.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507805 Ok!

Fler bud?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

totaya79  
#507808 Har en liten Wetterling i skotern, fyrhjulingen i ryggsäcken under jakt. Klart bra köp 👍

Avatar Fallback

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507813 Gränsfors snickaryxa är riktigt bra vid timring och grovsnickeri.

Avatar Fallback

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Ferguson system  
#507814 Jeg har alltid ei lita øks i belte når jeg er ute å jobber med trefelling. Bruker den til å banke kiler med og renske greiner som står igjen på stokkene. Nå har jeg gått over til tomahawk, siden hode kan løsnes fra skaftet og brukes som fellekile.

Avatar Fallback

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

husqvarna_med_sthil  
#507816 Jag har för det mesta med mig en mindre yxa, går att använda till lite av varje. Här klappar jag in kilen vid fällning av en gran i vintras.

Avatar Fallback

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

husqvarna_med_sthil  
#507817 Jag har för det mesta med mig en mindre yxa, går att använda till lite av varje. Här klappar jag in kilen vid fällning av en gran i vintras.

Avatar Fallback

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

husqvarna_med_sthil  
#507818 Skogsforums videofunktion fungerar inte, tråkigt med tanke på tiden det tog att ladda upp klippet..jaja

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

totte  
#507822 Småyxor är väldigt händiga för små snickeriarbeten. Jag har en Gränsfors vildmarksyxa i verkstaden. Den är helt oumbärlig för att slöjda till diverse små träbitar i alla olika sammanhang. Det blir betydligt mindre behov av hårdhänt knivhantering.

Så har jag en Gränsfors Outdoor axe, en suverän liten yxa för att ha med ute. Som jag ser det så är den stora poängen med såna här yxor att det går att ha med i ryggsäck eller i hållare i bälte utan olägenhet.

Kan väl uttrycka det så också: En liten yxa som finns med är mycket effektivare än en stor som ligger därhemma.

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507825 Jag har förvisso en 30 år gammal Hultafors Classic friluftsyxa (37,5 cm skaft, 0,5 kg yxhuvud och 743 g i totalvikt) och en något nyare Hultafors Classic miniyxa (23,5 cm skaft, 0,5 kg yxhuvud och 663 g i totalvikt). Dock känns dessa småyxor mest som lätta leksaker och jag har haft svårt att hitta några vettiga användningsområden för dem, varför de tyvärr gärna förblir kvar på yxväggen.

Min Hultafors H009 med 50 cm skaft, 0,9 kg yxhuvud och 1300 g i totalvikt känns däremot klart mer som en riktig användbar yxa och samma sak gäller nog även min Gränsfors lilla skogsyxa, fast den har jag knappt hunnit använda ännu... De extra 12,5 cm i skaftlängd gör förvånansvärt mycket för användbarheten, tycker jag.

Jag kollade på en Hultafors H006 Scout-yxa idag, med 37,5 cm skaft och 0,6 kg huvud. Den kändes som den skulle gå att använda mer än min Classic friluftsyxa p.g.a. det ca 1 hg tyngre yxhuvudet.

Men jag läste också på Utsidan.se om en som bytte ut det ursprungliga 37,5 cm skaftet på sin gamla Hultafors Scout-yxa mot ett 50 cm skaft och då enligt egen utsago fått en betydligt trevligare yxa. (Hultafors Agdor-serien har ju ofta samma 50*20 mm skaft-hål i sina yxhuvuden, varför man vid ett skaftbyte kan välja fritt mellan ett 37,5 cm, 50 cm, 65 cm eller 70 cm långt skaft till sin Agdor-yxa). Även Ray Mears är ju inne på samma spår med lite längre skaft i

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507907 Men för att yxa till olika träbitar, så kan nog en liten enhandsyxa räcka långt. Så där har Totte en poäng.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507908 Har några mindre yxor från fiskars... tar inte direkt nån plats att ha i bilarna, bra för få fram lite granris vid t ex fastkörningar osv eller om man behöver göra upp nån eld..

Användarvisningsbild

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507998 Jag gjorde några snabba mätningar för att bedöma den effektiva hävarmslängden (avståndet cc hand på yxskaftet till cc yxhuvud) mellan en yxa med ca 375 mm skaft (Hultafors Classic friluftsyxa) och en yxa med ca 500 mm skaft (Hultafors Agdor H009 + Gränsfors lilla skogsyxa).

Med ett 375 mm skaft, blev den effektiva hävarmslängden ca 265 mm och med ett 500 mm skaft blev den effektiva hävarmslängden ca 425 mm. En nett liten ökning med ca 60% (eller en minskning med ca 38%, om man går från andra hållet).
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Enhandyxor - leksaker eller nyttoprylar?

Brorsan  
#508028 När farsan och jag byggde bryggkistor om vintrarna hade vi två yxor, ca 50 cm skaft. Dom var nästan likadana förutom att den nyare hade 3-4 cm längre skaft och var några gram lättare. Vi kom på att båda ville använda den gamla yxan för den var mycket lättare att jobba med. Det är dom små detaljerna som gör stor skillnad. Nu ska jag nog försöka hitta ett lite kortare skaft eller korta av det gamla för att få lite annan balans på yxan vi inte ville använda för att se om den blir något bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).