Föryngring

Plantering av gammal mossodling

80 inlägg 36256 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

hlb  
#507607 Är också intresserad.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

Havd  
#507609 Är intresserad att komma med, gård i Eksjö trakten.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

nexus  
#507610 Är också nyfiken.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507613 Hej på er.

Tanken i höstas var att vi skulle försöka ha träffen i mars men bristen på vår har gjort sitt för att fördröja det hela.

Just nu är jag mitt upp i kalvning, strax drar vårbruket igång, några plantor ska ner och helst ska jag hinna med att sätta en kilometer nytt stängsel innan betessläpp så jag känner mig lite väl mycket stressad för att kunna göra ett bra arbete med en mossodlingsträff.

Har någon annan vettiga förutsättningar i närområdet så hjälper jag gärna till med ett handtag men det är lite för mycket nu för att anordna något själv.

/ Olof

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Torbjörn Johnsen  
#508001 Lite uppdatering i ämnet - Vi har en plan!
Vi kör en skogsdag i Smålands kärvare klimatlägen för att titta på och diskutera plantering på gamla mossodlingar den 21 april. Jag återkommer inom kort med hålltider och program. Det blir en dag i all enkelhet med bra exempel och diskussioner samt fika, kaffe och korv. Jag åker ner till Busholle i em och tittar på möjligheterna att besöka honom den 21:e. Ev kan vi även besöka ytterligare en fastighet i rimlig närhet under samma dag (@bema eller @Uffejohan?). Typ "Mossplanteringsrundan" :-bd

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

hlb  
#508016 Suveränt Torbjörn. Det får gärna vara enkelt, men du är guld värd.

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#508027 Låter kanon. Om ni vill se mitt lilla projekt och diskussion runt det och det passar i övrigt, kan jag nog ordna enkel ärtsoppelunch i skogen, alternativt kaffefika. Torbjörn får i så fall försöka lista ut ungefär hur många som kommer.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Grålle52  
#508442 Kan ej pga jobb :x

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

källshult  
#509028
1524285299_img_20180420_173600.jpg
har fått min mossodling höglaggt med grävmaskin i går. Har fått rekommenderar att man ska ha det liggandes så det får sätta sig innan plantering. Ska bli spännande och se vad man får får svar i dag när man är på skogsdag om mossodling

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Torbjörn Johnsen  
#509041 Härlig vårdag för att diskutera föryngring på torvmark hos busholle!

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

JensSkoog  
#509043
Torbjörn Johnsen skrev:Härlig vårdag för att diskutera föryngring på torvmark hos busholle!

Där skulle jag gärna varit. :grin:
Ha trevligt :-bd

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

Larsi  
#509072 En intressant dag om olika sätt att föryngra på mossiga marker
Tack Thorbjörn och ni andra för en trevlig dag

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509079
Larsi skrev:En intressant dag om olika sätt att föryngra på mossiga marker
Tack Thorbjörn och ni andra för en trevlig dag
+1
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Plantering av gammal mossodling

uffejohan  
#509090 Kan intyga att det varit en fantastisk dag med småländska mossar som huvudtema och ett väder som inte kunde varit bättre. Tack Torbjörn och värdarna @busholle och @bema.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av gammal mossodling

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509099 Ja det svider att jag inte kunde vara med! Men jag har inte bli utsläpt från sjukhuset än! 😢

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).