Skördare

Skördarrace i Finland - 1.000 fub på under fem timmar

6 inlägg 6062 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skördarrace i Finland - 1.000 fub på under fem timmar

Fredrik Reuter  
#507577 Nedan är video från Finland som visar inte mindre än 4 st Ponsse Scorpion (3 King och en vanlig) som kör på samma skifte. 971 m3fub på 4:45h verkar resultatet blivit.

Vi får konsultera våra Finska vänner när det gäller texten till videon, kanske framkommer då mer om vad det rör sig om för körning.





   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarrace i Finland - 1.000 fub på under fem timmar

pontiacfarmer  
#507584 annat än min 440 o starkran haha;)

Avatar Fallback

Re: Skördarrace i Finland - 1.000 fub på under fem timmar

tallen100  
#507593
pontiacfarmer skrev:annat än min 440 o starkran haha;)

Jo men dom var ju fyra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skördarrace i Finland - 1.000 fub på under fem timmar

JensSkoog  
#508878 Vad duktiga dom är på att göra film :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Skördarrace i Finland - 1.000 fub på under fem timmar

AKKAMAAN  
#508908
Fredrik Reuter skrev:Nedan är video från Finland som visar inte mindre än 4 st Ponsse Scorpion (3 King och en vanlig) som kör på samma skifte. 971 m3fub på 4:45h verkar resultatet blivit.


4×4:45=19
971/19=51.1 m3fub/tim
100 träd per timme med en medelstam på 0.511 m3fub per stam, eller 51.1 stammar per timme med en medelstam på 1.0 m3fub per timme....

På jämngrov skog så är väl inte det några fantasisiffror som nödvändigt vis bara går att få med Ponssemaskiner.
Hade en gång en tvågrepparegrupp under mina vingar 1983 som kapade ner 300 m3fub på ett 9 timmarsskift med en jämngrov medelstam på 0.30. Det var en Kanonprestation på den tiden. Gruppen trailades in kvällen innan. Kl 15 dagen efter var rotposten både avverkad och utskotad.
I dag hade den upparbetningen troligen gått 10-20% snabbare med engreppare. Men det var inte vilka som helst som höll i spakarna heller. Crister Lindström och Kurt Olers Enviken.
Många tror att t ågrepparna skulle stå sig bättre i grov lång skog men matningshastigheten på dagens engreppare går så mycket snabbare.
Jämngrov skog är dock nyckeln till hög produktion då man slipper jäklas med övergrova träd

Avatar Fallback

Re: Skördarrace i Finland - 1.000 fub på under fem timmar

valtra mega  
#508931 Blir lite mindre kubik också för är på bark inte fub

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).