Traktorer och processorer

Bm 430 startar inte.

10 inlägg 6832 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bm 430 startar inte.

O Stenström  
#506858 Har en bm 430 från76. 4500tim. Vill inte starta efter vintern. Klickar bara när man trycker på start knappen. Dålig spänning batterierna är det inte. Helt nya sen igår, innan jag satte dit nya bakterier startade den när jag hade boster laddare på. Lyckades även starta genom att tjuvkoppla på startmotorn nån gång. Är det en ny startmotor som är vägen framåt? Förra året rusade startmotorn efter start vid några tillfällen. Stannade först då man brutit med huvudströmbrytare, hände kanske två gånger. Några tips?? / Stenström



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bm 430 startar inte.

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506859 Prova att knacka på startmotorn.. fick göra så på min bm 350 efter vintervilan..

Användarvisningsbild

Re: Bm 430 startar inte.

halvproffs  
#506862 Kan även vara huvudströmbrytaren. Blev så för mig i vintras. Värmde med varmluftpistolen på brytaren och sprutade sen in kontaktsprej. Har funkat sen dess!

Avatar Fallback

Re: Bm 430 startar inte.

axwell  
#506868
halvproffs skrev:Kan även vara huvudströmbrytaren. Blev så för mig i vintras. Värmde med varmluftpistolen på brytaren och sprutade sen in kontaktsprej. Har funkat sen dess!


Samma här, min traktors huvudströmbrytare gav upp i vintras och den var utom all räddning.

Avatar Fallback

Re: Bm 430 startar inte.

Mikael W  
#506873 Sätt skruvmejsel mellan plus polen (där kabeln är fast på solenoiden) och det lilla stiftet där kabeln som kommer från startknappen är fast. Svetsar lite.
Om det inte hjälper. Sätt skruvmejseln mellan plus polen och den andra grova muttern på solenoiden. Nu ska startmotorn snurra tomt. Om så så är felet i solenoiden. Kontaktbläckena troligen sönderbrända.
Om den inte snurrar så är kolen slut, eller dålig kontakt vid batteri eller startmotorn. Sätt en startkabel från batteri direkt till startmotorn och en annan från batteri till jord. Se till att startkablarna vidrör batteripolerna och inte bara kabelskorna.
Om den fortfarande e död så är det ganska säkert kolen som är slut. Löns nog int att reparera nåt så gammalt. En vanlig startmotor här i finland går på va 250€ säkert billigare i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Bm 430 startar inte

O Stenström  
#506894 Solenoiden klickar både när jag trycker på startknapp och när mejsel lägs mellan plus och lilla stiftet. Startade en gång efter några försök. Men inte igen. Om jag lägger mejsel mellan plus polen och den adndra grova muttern händer ingenting. Med kablarna hände inget. Fått fatt i en ny startmotor för 2000kr+moms så provar det. Tack för svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bm 430 startar inte.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506936 Mitt standardtips är att kolla kabelskor, jordningar och kopplingar så det inte är glapp. Det är en billig och ganska enkelt första test. Sätt dit fräscha batteriklämmor är aldrig fel.:-)

Låter ju annars som det skulle kunna vara startknappen som krånglar då den inte kopplar ifrån efter du släppt knappen.(du skrev att du får bryta på huvudströmbrytaren)

Avatar Fallback

Re: Bm 430 startar inte.

ÅsaNisse  
#507040 Dra lite i fläkten så att motorn ändrar läge innan du börjar skruva. Inte ovanligt att det ställer sig kugg mot kugg i startkransen och då blir det som du beskriver.
Detta indikerar också att det kan vara dags att rengöra starmotorn och solenoiden från gammalt damm och sot.

Användarvisningsbild

Re: Bm 430 startar inte.

hlb  
#507077 Har haft felet för många många år sedan. Kärv selenoid. Plocka isär, rengör och olja in, sedan går den 25 år till. Om inte selenoiden kommer helt i tilläge drar den väldigt mycket ström med konstiga resultat. Att den hänger sig i tilläge pekar åt samma håll.

Användarvisningsbild

Re: Bm 430 startar inte.

O Stenström  
#507451 Fick hem en ny startmotor som åkte i och nu funkar alt igen. Tack för tips och respons.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).