Motorsåg och handhållet

Svärdsbultar 064

7 inlägg 2445 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärdsbultar 064

Rolle63  
#507301 Har en Stihl 064 som jag använder till min solosåg. Köpte den begagnad till mitt solosåg för ca 12 år sedan.
Nu har gängan i godset för svärdsbultarna blivit kass så att de inte greppar i godset, har försökt med helicoil gänginsats, fungerade ca ett år, men nu har även dessa blivit uppslitna. Har någon haft liknande problem? och hur har Ni i så fall löst detta?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärdsbultar 064

axwell  
#507319
Rolle63 skrev:Har någon haft liknande problem? och hur har Ni i så fall löst detta?

Gängat nytt till m10, nya flänsmuttar finns att köpa.
Filat till nya bultarna såpass att svärdet går dit.

Avatar Fallback

Re: Svärdsbultar 064

orre  
#507330 Ett alternativ är att tillverka pinnskruv med olika gänga i var ände, en ände med "rätt gänga" (samma som nuvarande) och andra änden med en grövre gänga (beroende på vad det går att gänga upp till i motorkroppen)

Användarvisningsbild

Re: Svärdsbultar 064

Rolle63  
#507348 Jag har redan m10gänga i motorkroppen pga helicoil insatsen, men även den gängan är sliten. Har någon försökt att sätt in bult från "insidan" av sågkjedjeoljans tråg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärdsbultar 064

JensSkoog  
#507379
Rolle63 skrev:Jag har redan m10gänga i motorkroppen pga helicoil insatsen, men även den gängan är sliten. Har någon försökt att sätt in bult från "insidan" av sågkjedjeoljans tråg?

Det är ju vanligt på några sågar, så om du är bra på
att fixa lite kluriga saker, skulle ju det gå :wink:

Avatar Fallback

Re: Svärdsbultar 064

JOLOF  
#507430
Rolle63 skrev:Jag har redan m10gänga i motorkroppen pga helicoil insatsen, men även den gängan är sliten. Har någon försökt att sätt in bult från "insidan" av sågkjedjeoljans tråg?

Det finns ju "Helicoil i Helicoil".

Användarvisningsbild

Re: Svärdsbultar 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507436 Jag hade provat "timeserts" Gängade hylsor som expanderar.
Har haft blandad framgång med kemisk metall. Lyckats o få rent nog att det fäster bra ibland, ibland inte.

Det där med att gå igenom väggar och så kan vara lite lurigt.
Inte bara för man inte vet vad som finns i väggen utan även att den belastning bulten ger blir annorlunda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).