Gallring

Vågar man satsa på eget?

9 inlägg 5741 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vågar man satsa på eget?

Traktormannen  
#506799 Tjenare alla skogstokiga! Är så att jag under en längre tid drömt om att starta eget företag med inriktning på gallring! Men vet inte om jag vågar lägga ut så mycket pengar utan någon vetskap om det verkligen kommer gå runt.

Tanken är att jag ska införskaffa mig en bättre begagnad rottne h8. Och skota ut med skotaren vi har hemma på gården! Rottne rapid som bara gått 6000h så riktigt fin för sin ålder!

Men vågar man verkligen satsa? Klarar man av att fixa o dona med maskinerna helt själv? Hur är rottne med att hjälpa till vid större grejer? Hur ser framtiden ut?

Ja frågetecknen är många så alla svar uppskattas! Mvh :oops:



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vågar man satsa på eget?

Cruiser_no1  
#506803 Avråder dig ifrån en H8, du blir lite låst till dom klenaste gallringarna... Var i landet är du?

Avatar Fallback

Re: Vågar man satsa på eget?

Traktormannen  
#506804
Cruiser_no1 skrev:Avråder dig ifrån en H8, du blir lite låst till dom klenaste gallringarna... Var i landet är du?

Okej! Vad tycker du man ska satsa på? Är det så stora maskiner som h11 du tänker på? Norra Kalmar län och södra Östergötland är väll tanken att jag ska jobba runt [emoji2]

   TS
Avatar Fallback

Re: Vågar man satsa på eget?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506805
Cruiser_no1 skrev:Avråder dig ifrån en H8, du blir lite låst till dom klenaste gallringarna... Var i landet är du?

Vad grundar du det på, hugger ca 40 cm grovt det jag har sett.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man satsa på eget?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506822 Många markägare uppskattar h8 och andra mindre skördare, kan vara bra om du räknar att jobba utan kontrakt hos något skogsbolag..

Användarvisningsbild

Re: Vågar man satsa på eget?

Cruiser_no1  
#506969 Aggregate kanske tar 40cm, men basmaskinen kan vara lite jobbig att köra när det blir grovt. Och många markägare gillar H8an för den är liten och nätt, men har ni stamtätt, terängen är lite knölig coh du ska köra beståndsgående så blir det lite svårkört, och med tanke att du ska skota med rapiden så får du ändå hugga fram för den, och då faller det lite med att köra med en smal maskin. Satsa på nåt lite mer rejält som en Komatsu 901TX el kanske JD 1070/1170. Har du mycket dålig terräng så kanske H11 är ett alternativ, den parkerar sig bra i marken med 8 hjul.
försök att hitta nåt som kan funka överallt, både klengallring och lite slutavverkning.

detta är mina tankar och funderingar så ni vet. valet på maskin är fritt.

Avatar Fallback

Re: Vågar man satsa på eget?

Traktormannen  
#506976
Cruiser_no1 skrev:Aggregate kanske tar 40cm, men basmaskinen kan vara lite jobbig att köra när det blir grovt. Och många markägare gillar H8an för den är liten och nätt, men har ni stamtätt, terängen är lite knölig coh du ska köra beståndsgående så blir det lite svårkört, och med tanke att du ska skota med rapiden så får du ändå hugga fram för den, och då faller det lite med att köra med en smal maskin. Satsa på nåt lite mer rejält som en Komatsu 901TX el kanske JD 1070/1170. Har du mycket dålig terräng så kanske H11 är ett alternativ, den parkerar sig bra i marken med 8 hjul.
försök att hitta nåt som kan funka överallt, både klengallring och lite slutavverkning.

detta är mina tankar och funderingar så ni vet. valet på maskin är fritt.

Jovisst är det så! Men tanken är väll framöver att gå över till en mindre skotare exempel malwa eller nya terri med 8wd, och då känns det onödigt med att ha en så stor maskin som en 901 eller h11. Fast kanske inte är specielt lönsamt med så små skotare. Trots allt hur fin skogen än blir så måste det ju finnas en redig efterfrågan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vågar man satsa på eget?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507161 Tigercat ?

Avatar Fallback

Re: Vågar man satsa på eget?

Sti L  
#507423 Cruiser_No1 nevner svår terreng: Bor i grannelandet med he...terreng og må fråga: Er det H11 som er best i sånt terreng og er det p.g.a. 8 hjul? Har også en Rapid 6wd hydrostat men kan ingen ting om skørdare. Her jeg bor er gallringsfirmaet borte da de har gått over på sluttavvirkning så jeg har også noen tanker om jag vågar. Markedet er der.Kommer troligen alldri til å tørre da starte da jeg har ok betalt jobb m. mye fri men skogen er drømmen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).