Skogsekonomi

KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

66 inlägg 13735 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Göran k  
#507147 Skulle stå skare.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Samlarn  
#507150 Det måste vara himmelriket för jägarna hos er. Vi hade på 6000 hektar en tilldelning på 6 vuxna och 5 kalv så vi va färdiga 56 minuter in på vår 8:e jaktdag. Förra året jagade vi bara 4 dagar innan vi va färdiga. Vi Jagar till 99,9% på Bergviks mark och när vi skjutit vår tilldelning är det i princip stopp. Jagar i östra Värmland och har även skogen här och de betesskador som uppstår kan jag röja eller gallra bort till största delen.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

bgsentr  
#507153
Göran k skrev:Älgen brukar inte gilla gran riktigt men hjort älskar att skava sig mot gran. O ja det fuskas nått fruktansvärt. Dom stora bolagen dikterar villkoren. Synd att man inte kan gå samman o fixa utfodring där skadorna är som värst. Här uppe finns det hur mycket gammal åkrar som bara växer igen. Tänk om man fick arrendera alla åkrarna o göra höbalar till djuren istället.

Älg kan inte enbart leva på hö! De behöver kompensera med tall också!

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Göran k  
#507154 Absolut. Men kan man minska tallskadorna med stödutfodring eller??. Tror ingen markägare vill eller kan utrota älgen så då måste man hitta lite nya vägar tänker jag.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507155
bgsentr skrev:
Göran k skrev:Älgen brukar inte gilla gran riktigt men hjort älskar att skava sig mot gran. O ja det fuskas nått fruktansvärt. Dom stora bolagen dikterar villkoren. Synd att man inte kan gå samman o fixa utfodring där skadorna är som värst. Här uppe finns det hur mycket gammal åkrar som bara växer igen. Tänk om man fick arrendera alla åkrarna o göra höbalar till djuren istället.

Älg kan inte enbart leva på hö! De behöver kompensera med tall också!

Var det inte en undersökning nyligen som visade att stödutfodring ledde till fler älgbetningskador?
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 07 apr 2018, 09:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Göran k  
#507156 Kan ju bero på vem som betalar för undersökningen!

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

bgsentr  
#507157
Göran k skrev:Absolut. Men kan man minska tallskadorna med stödutfodring eller??. Tror ingen markägare vill eller kan utrota älgen så då måste man hitta lite nya vägar tänker jag.

Om alla markägare tog sitt ansvar och planterade tall, och alla jägare tog sitt ansvar och sköt tillräckligt med älg skulle problemet vara löst, men när inte ens de markägande jägarna planterar tall är det ju kört

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507170 Just som jag skrev! Man måste förså att tar man ner tall planterar man tall om man inte lämnar fröträd eller skärm som man planterar under! Vi har föryngringsplikt och då ska man plantera det man tog ner!

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507179
Göran k skrev:Absolut. Men kan man minska tallskadorna med stödutfodring eller??. Tror ingen markägare vill eller kan utrota älgen så då måste man hitta lite nya vägar tänker jag.

Jo det kan man men då ska stödutfodringen bestå av asp och sälg, inte ensilage och spannmål. De senare förvärrar skadorna i närområdet.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507181
Göran k skrev:Kan ju bero på vem som betalar för undersökningen!

Undersökningen Niking refererar till är gjord av SLU och de två proffsen Annika Felton och Märta med ett efternamn jag inte minns.
Detta är den mest seriösa forskningen som gjorts på området med både beteendestudier och vominnehållsanalyser.
Älgen har förmåga att avgöra vad den behöver och kompensera efter det. Så vill man minska kvistbetet så får man tillskottsutfodra med kvist. Något annat gör bara saken värre.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Göran k  
#507186 Då gäller det ju att man lämnar lite sly o dyligt vid diken o skogsbilvägar. Tror att det är där dom stora bolagen har lite problem. Där dom har tex tallplanteringar finns det inget annat än just tall.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507190
Göran k skrev:Då gäller det ju att man lämnar lite sly o dyligt vid diken o skogsbilvägar. Tror att det är där dom stora bolagen har lite problem. Där dom har tex tallplanteringar finns det inget annat än just tall.


Hoppas att du är medveten att en vuxen älg äter 600 kvistar en kalv ca 400 på en dag under vintern! Det är inte bara lite ris i dikena som avgör utan enbart hur stor vinterstam man har på älgenstammen. Finns inga genvägar. Men man kan välja var älgarna är genom att avverka asp björk och tall.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Göran k  
#507191 Det är det jag menar. Dom äter ju lika mycket om det finns ris o kvistar eller bara tall.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

bgsentr  
#507197
busholle skrev:
Göran k skrev:Kan ju bero på vem som betalar för undersökningen!

Undersökningen Niking refererar till är gjord av SLU och de två proffsen Annika Felton och Märta med ett efternamn jag inte minns.
Detta är den mest seriösa forskningen som gjorts på området med både beteendestudier och vominnehållsanalyser.
Älgen har förmåga att avgöra vad den behöver och kompensera efter det. Så vill man minska kvistbetet så får man tillskottsutfodra med kvist. Något annat gör bara saken värre.

Precis, men många jägare har skrämmande låga kunskaper inte bara om skog utan även om hur vilt beter sig och vad de äter och behöver för sitt välmående

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

bgsentr  
#507198
Göran k skrev:Då gäller det ju att man lämnar lite sly o dyligt vid diken o skogsbilvägar. Tror att det är där dom stora bolagen har lite problem. Där dom har tex tallplanteringar finns det inget annat än just tall.

Jag har väldigt mycket skogsvägar och sparar väldigt mycket runt dessa men det tycks inte hjälpa, älgarna hålls gärna en bit från vägen och äter annat, trots att trafiken är i stort sett obefintlig
Jag har också gjort tallavverkningar vintertid för att minska betet i planteringar, detta har inte heller hjälpt.
Vet inte om älgen inte gillar kvist från äldre tall, annars är den väl lat och vill inte kröka på halsen, eller kanske rent av är ond

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).