Traktorer och processorer

100.000 timmar med Victor skotare

53 inlägg 21245 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Skogshuggarn  
#507024 Skeptisk!.

Borde ju vara "sopslut" ren materialmässigt. Knaggla på i skogen är ju inte direkt någon snäll hantering - oavsett hur försiktig man än är.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

bgsentr  
#507025 Tror Den gick som vanlig traktor med vajerkran innan den byggdes om till skotare, men 100 000 är nog lite optimistiskt😎

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

valtra a 72  
#507028 Bränsleförbrukningen på en liter i timmen är ju fantastiskt om det verkligen stämmer.

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

tallen100  
#507054 Bränsleförbrukningen på en Victor finns nästan inte :mrgreen: , dom går otroligt billigt :geek: .
Motorn är bara på 33 hk, men den har ett redigt tungt svänghjul så den är riktigt segstark.
Nästan outslitliga, lättstartade, driftsäkra, och ljudet.... :ymparty:

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

röjar kalle  
#507058 Sen kan man starta på högväxel med stort hölass.sen ljudet lika mullig som att höra en diesel åtta. 🤗

Användarvisningsbild

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

loppan  
#507092 En film till

   TS
Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Elfving  
#507099 Inser när jag läser denna tråd att jag har åtminstone 95000 timmar kvar i viktorn bara jag sköter den rätt. Det känns bra :d

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

tallen100  
#507106 Kom bara ihåg att tanka den vartannat år eller så :-bd :lol:

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Elfving  
#507113
tallen100 skrev:Kom bara ihåg att tanka den vartannat år eller så :-bd :lol:


15 000 visningar på Youtube. Den är väl underhållen sedan filmen, jag har en idé om att omålat originalskick är vägen att gå.
Kör så pass mycket att jag behöver tanka två gånger per år.

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

r93  
#507122 Grannen har en Victor, när man frågar hur mycket den tar brukar han svara ”nä, det är nästan så man får tömma ur ibland”

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

bgsentr  
#507159
valtra a 72 skrev:Bränsleförbrukningen på en liter i timmen är ju fantastiskt om det verkligen stämmer.

Han brukade dyka upp med matkassen i ena handen och en femlitersdunk i andra när han körde

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Elfving  
#507163 Det där med en liter i timmen stämmer alldeles utmärkt i lätt körning. Sedan kan man fundera på om uträttat arbete står i proportion till moderna maskiner och deras prestation på samma tid. Det är en imponerande motor som än idag förbluffar i rätt arbete!

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

tallen100  
#507173 Vid bra terräng och en van förare kan den säkert prestera lika bra som en modern maskin, å ser man till tomvikt och lastvikt och den låga bränsleförbrukningen så är det en mycket effektiv maskin.
Men Komforten är väl en aning sämre :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507233
tallen100 skrev:Vid bra terräng och en van förare kan den säkert prestera lika bra som en modern maskin, å ser man till tomvikt och lastvikt och den låga bränsleförbrukningen så är det en mycket effektiv maskin.
Men Komforten är väl en aning sämre :mrgreen:

Intressant teori även om jag själv starkt tvivlar på det [emoji20] [emoji9]

Avatar Fallback

Re: 100.000 timmar med Victor skotare

Elfving  
#507313
kjugekarlsson skrev:
tallen100 skrev:Vid bra terräng och en van förare kan den säkert prestera lika bra som en modern maskin, å ser man till tomvikt och lastvikt och den låga bränsleförbrukningen så är det en mycket effektiv maskin.
Men Komforten är väl en aning sämre :mrgreen:

Intressant teori även om jag själv starkt tvivlar på det [emoji20] [emoji9]


Det är bara att glömma att den skulle kunna prestera ens i närheten av en modern skotare.
Hur driftsäkert kan det vara med öppen kedjedrift? Ser lite tveksamt ut. Hur ofta måste det renoveras inom 100000 timmar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).