Uppvärmning

Klyvkon på kranen för grövre bitar?

4 inlägg 3679 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klyvkon på kranen för grövre bitar?

MrStraightpull  
#506809 Hej,
har en PW-vedklipp som jag är mycket nöjd med. Dock är 29 cm diameter max på det som skall klyvas/klippas. Och då får man ändå korta bitarna för orka med dem.

Hälften av årets fältkantsrensningar består av 20+ m asp. Naturligtvis betydligt över 30 cm i botten och inte mycket mindre en bra bit längs med. Raka och fina är de lol.

Klurar nu på en skruvklyv - se http://www.moremaskiner.se/pdf/38.pdf. Frågan är om jag kan sätta denna i skogskranen istället för gripen - jag har en Patu 597 kran (Valmet 6200 framför)?

Kommer rotatorn att orka?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkon på kranen för grövre bitar?

hlb  
#506820 Jag har testat. Rotatorn orkade inte. Separat motor krävs. Bra ide annars.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkon på kranen för grövre bitar?

hlb  
#506830 Jag hade konen på ett kort rör som svetsats i centrum på ett stort bilhjul (SUV). Håller runt däcket med gripen. Detta för att kunna skifta enkelt från klyv till gripfunktion. Många goda ideer funkar inte, men man har ju ändå försökt och fått erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkon på kranen för grövre bitar?

MrStraightpull  
#506929 Tack för infon :)

Verkar inte att gå att beställa kon+rotator ur katalogen. Kanske ska satsa på den kompletta enheten. Dock inte i år. Borde kunna delas med någon granne.

I år får det bli Stihl 262 och vanliga klyven. Ich så lite träning via extra lyft av bitarna lol

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).