Traktorer och processorer

Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

63 inlägg 23896 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Blondin 750  
#496017 Där har vi det jag söker! Då var gnisten83 inne på rätt funktionsbeskrivning och det var tydligen mer avancerat än jag minns det. Har du möjligtvis några bilder och kanske t o m ett schema på hur den är konstruerad? Finns den att få tag på fortfarande, Vreten har väl slutat med snögrejor?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Micke r  
#496019 Bilder kan ordnas ska snart ut och köra.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496024 Bilder vore suveränt
Blev så irriterad innan idag när vikplogen knappt bar på tallrikarna o ville flytta ut allt grus i terrängen

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Micke r  
#496036 Typiskt appen kraschar när jag ska bifoga bild.

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Micke r  
#496092
IMG_3949.JPG
IMG_3948.JPG

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Brorsan  
#496096
Micke r skrev:
IMG_3949.JPG
IMG_3948.JPG


Den där ser ju ut som hydremans, fast en magnetventil mindre.
Hur ser dom ut på en fronlastare. är det någon som har bilder/ ritning.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Mannfolk  
#497166 Jag körde 4säsonger med mitt blad och mina hårdmetallskär var knappt halvnötta!
Om ni tittar noga kan ni se att ja svetsa på 50mm axel uti sidorna för körning mot kantsten, väldigt enkelt och praktist!

Hos oss har många kört sen 15år tillbaka med dessa plogstål.

Skulle aldrig köra utan dessa

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

JohannesG  
#506795 Nu när snön i alla fall här är på väg bort passar det att lägga upp ett klipp från en del av vår snörunda. Grusvägar som bitvis är både spåriga och mycket bomberade.
Ett gammalt Holms-blad, breddad på höger sida. Saknar ännu hydraulsväng.

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Seb macahan  
#506800
JohannesG skrev:Nu när snön i alla fall här är på väg bort passar det att lägga upp ett klipp från en del av vår snörunda. Grusvägar som bitvis är både spåriga och mycket bomberade.
Ett gammalt Holms-blad, breddad på höger sida. Saknar ännu hydraulsväng.


Tack för den Johannes! :lol: Nästan så man blir sugen igen, men 44min snöröjning blev lite för mycket även för en sådan idiot som mig. Men alltid kul med film.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Seb macahan  
#506801
Mannfolk skrev:Jag körde 4säsonger med mitt blad och mina hårdmetallskär var knappt halvnötta!
Om ni tittar noga kan ni se att ja svetsa på 50mm axel uti sidorna för körning mot kantsten, väldigt enkelt och praktist!

Hos oss har många kört sen 15år tillbaka med dessa plogstål.

Skulle aldrig köra utan dessa


Hej @Mannfolk!
Hur får du till den vinkeln på stålen? Har du en adapter platta? Och vad är det för blad. Jag pratade nämligen med Hagfors Vägstål som säljer Force. De skickade mig nya i Jan-Februari och de är redan slut. Han erkände att de haft problem i år med hårdmetallkärnorna och skickade genast en ny uppsättning utan kostnad med en annan typ av kärna. Vi pratade rätt mycket om plogstål och jag nämnde stålens förträfflighet när man väl hittat vinkeln på bladet (10grader). Men då påpekade han att en del sätter en adapter för o nå rätt plogvinkel på stålen. Mitt Drivexblad jobbar inte optimalt när man får ställa in ansättningsvinkeln med toppstången ("hela float läge´s" plattan blir vinklad) ska egentligen arbeta helt i lodrät linje. Men jag ser att dina stål är minst 10graders lutning på om inte mer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

totte  
#506814
Seb macahan skrev:Tack för den Johannes! :lol: Nästan så man blir sugen igen, men 44min snöröjning blev lite för mycket även för en sådan idiot som mig. Men alltid kul med film.


Orkade inte heller med hela och ändå var den ju bara 41:44 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Mannfolk  
#506818 Jag tror jag beställde stålen som var anpassade för en viss vinkel. För mitt blad har positiv skärvinkel!

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

JohannesG  
#506835 Skrev faktiskt i videobeskrivningen "Orkar du titta så titta, orkar du inte så låt bli". Men det syns ju inte på forumet. Hade blivit väldigt förvånad om någon orkade kolla på hela! 🙃

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506996 Nog kollade jag lite ändå trots att sista svängen inte är körd förrän om en månad.
Har ni inga plogpinnar?
Hur gör ni när det blir högre vallar?

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

JohannesG  
#507000
Slurfi skrev:Nog kollade jag lite ändå trots att sista svängen inte är körd förrän om en månad.
Har ni inga plogpinnar?
Hur gör ni när det blir högre vallar?

Ja här nere har vi sällan någon riktig vinter jämfört med er där uppe.
Plogpinnar är det dåligt med. En av vägarna vi kör har det delvis, men de är ofta korta och försvinner under snön. Oftast vet man var vägen går ändå, men har hänt att man hamnat lite utanför. Brukar ytterst sällan, i alla fall nu för tiden bli några enorma vallar. Där det är diken får man fylla diket och så vidare, där det inte går får man hitta något annat ställe att trycka ut snön. Går inte det får man hitta på något annat, lösningar finns alltid :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).