Bioenergi

Förvara ved..

32 inlägg 40336 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

masterchief  
#50666 Nackdelen med vedsäckar är att om man som i mitt fall har 50cm ved så har de en tendens att sätta sig vartefter veden torkar.
Man kan behöva baxa lite med dem när man ska in genom dörrhålet till pannrummet, men det brukar fungera fint om man gungar dem lite i sidled samtidigt som man trycker med palldragaren.
Det fenomenet att de sätter sig i sidled finns knappt om man kapar veden 25-30cm då det verkar packa sig bättre.
kapar en del kaminved i de längderna.
Hade lite planer på att ha en räls i taket typ kylrum och en liten travers som man häktar vedsäcken i och sedan drar in den i pannrummet, men då gäller inte brandförsäkringen.
Måste visst vara ett visst avstånd mellan övre karmen på dörren och taket.
Är lite inne på att bredda dörren ett par dm, då går de mest sneda säckarna in utan mankemang.

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

masterchief  
#50678 Blev lite inspirerad av att vi snart nått en magisk gräns i antal poster så jag tänkte lägga upp lite fler bilder på min vedhantering 8)

Här har vi pannan, en HS perifal solo inova 35kw
Bild

Sedan har vi en bild på akumulatortanken på 3kubik.
Den har en 200l varmvattenberedare i sig.
Även elpatroner om man skulle få för sig att ta vintersemester.
Notera den trasiga juntmotorn som ligger ovanpå de 3 termometrarna som visar skiktning ock temp i tanken.
Den havererade innan jul så för tillfället kör man manuell värmejunt.
Bild

Sedan har vi en bild på mellanlagret som jag kallar det.
Man kan ha 6st vedpallar alternativt 4 vedsäckar stående under tak i väntan på att dras in i pannrummet.
Bild

Sedan en bild på mina planer på att bredda dörren, drygt 20cm till går att bredda innan det strular till sig med sockeln till pannan.
Bild

Hela systemet matar huset via kulvert. Inne i huset finns en varmvattenberedare som jämnar ut varmvattnet. Den slår till om man använder lite varmvatten så man inte ska behöva vänta på att halvvarmt kulvertvatten ska passera in.
Dock så är det sällan den slår till då någon i regel badar eller duschar dagligen.

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50679 Intressant att se andras lösningar, inte för att jag har möjlighet att göra nåt sånt här bra, men ändå.
Nånting ska göras hemma iaf. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50682 Fint med en sån mellanlagring, då behöver man inte starta traktorn för en säck.
Kanske en räls i taket vore det optimala.

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

masterchief  
#50683 Räls i taket vore det optimala, då slipper man böket med europallarna under säckarna i mellanlagret, men försäkringsbolaget sade nej och hänvisade till rådande brandskyddsbestämmelser :???:
Jag ser då inte ökad brandrisk om man har en öppning ovanför dörren där det löper en räls genom, naturligtvis så ska man se till att ha en köldgardin där så det inte blir kallras i onödan.
Lurar man lite så kan det vara så att om det skulle börja brinna i pannrummet så löper elden i taket, och teoretiskt kunde sprida sig ut via rälsen....
Bara en teori, fick ingen förklaring till varför gällande regler är.....

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

Torparn79  
#50705
masterchief skrev:Räls i taket vore det optimala, då slipper man böket med europallarna under säckarna i mellanlagret, men försäkringsbolaget sade nej och hänvisade till rådande brandskyddsbestämmelser :???:
Jag ser då inte ökad brandrisk om man har en öppning ovanför dörren där det löper en räls genom, naturligtvis så ska man se till att ha en köldgardin där så det inte blir kallras i onödan.
Lurar man lite så kan det vara så att om det skulle börja brinna i pannrummet så löper elden i taket, och teoretiskt kunde sprida sig ut via rälsen....
Bara en teori, fick ingen förklaring till varför gällande regler är.....

jag tippar på att det har med värmeförflyttning, värms rälsen med dess infästningar upp så är risken att elden sprids till bjälklag eller dyligt bakom gipset stor...
sen har du ju en förhöjd mängd av tilluft vid genomgången i väggen men det ska dom inte bråka om för vad jag vet så får man väl ha fönster i ett pannrum och en ruta går ju rätt fort när det blir varmt...

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

masterchief  
#50711 De gnällde inte mot kattluckan i dörren när de besiktigade iallfall 8)
Tror det har med värmespridningen att göra, sedan är det en annan femma om takstolarna pallar, fast det går alltid att förstärka...

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

Torparn79  
#50716
masterchief skrev:De gnällde inte mot kattluckan i dörren när de besiktigade iallfall 8)
Tror det har med värmespridningen att göra, sedan är det en annan femma om takstolarna pallar, fast det går alltid att förstärka...

fick en spontan idé:
detta beror på vad du har för takhöjd...

om du bygger 2 st "bockar" som du hänger rälsen i, en vid dörren och en längst in.
dessa kan ju stå fritt på golvet och ev. ha en liten luftspalt upp mot taket så har du ju inte kontakt med det och då blir det ju inte mer värmespridning än av pannan...

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

Torparn79  
#50726 ->mastercheif:
kolla första sidan i pdf-länken så kanske du förstår hur jag tänker...

http://www.kikutagri.no/files/FoderBock ... 20smst.pdf

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50739 Låt ditt försäkringsbolag förklara problemet först och hör sen med konkurrenterna.
Det är kanske bara nåt administrativt.

Avatar Fallback

Re: Förvara ved..

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50757
masterchief skrev:Här är lite bilder på min vedförvaring.
Bild

Bild

Ved förrådet är en plansilo där det har lagts tak på.
Öppet i båda ändar för luftgenomströmning.
Lägger det mesta i säck som körs upp direkt till pannrummet med lastartraktorn.
Lägger en del på pall med sidostöd också, mest det som är grövt som man inte kan klyva med vedmaskin.
Vid pannrummet ställer jag säcken på en europall och drar sedan in med palldragare.
Anser ved inte ska värma mer än 1 gång :lol:


Lokal kostnad ?

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50768
masterchief skrev:Räls i taket vore det optimala, då slipper man böket med europallarna under säckarna i mellanlagret, men försäkringsbolaget sade nej och hänvisade till rådande brandskyddsbestämmelser :???:
Jag ser då inte ökad brandrisk om man har en öppning ovanför dörren där det löper en räls genom, naturligtvis så ska man se till att ha en köldgardin där så det inte blir kallras i onödan.
Lurar man lite så kan det vara så att om det skulle börja brinna i pannrummet så löper elden i taket, och teoretiskt kunde sprida sig ut via rälsen....
Bara en teori, fick ingen förklaring till varför gällande regler är.....


Funderade lite på detta, gör en dörr som går hela vägen upp i taket eller nått sånt...
Dela på rälsen, så att du kan stänga helt, sen är det bra att vika in rälsen när du ska dra in din ved.

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

masterchief  
#50787
zorran skrev:
masterchief skrev:Här är lite bilder på min vedförvaring.
Bild

Bild

Ved förrådet är en plansilo där det har lagts tak på.
Öppet i båda ändar för luftgenomströmning.
Lägger det mesta i säck som körs upp direkt till pannrummet med lastartraktorn.
Lägger en del på pall med sidostöd också, mest det som är grövt som man inte kan klyva med vedmaskin.
Vid pannrummet ställer jag säcken på en europall och drar sedan in med palldragare.
Anser ved inte ska värma mer än 1 gång :lol:


Lokal kostnad ?

Skulle tippa kring 350k för tak på plansilon samt panncentral med carport,panna, tank samt kulvert.
Virket höll vi med själva det mesta.
Lite osäker på årtalet men i slutet av 90talet var det.
Har inte exakt siffra då det investerades för 450k det året, bla inne i boningshuset som inte hade med värmen att göra.
Så man får se det som en långsiktig investering.
Tror trekammarbrunn ligger med i det priset.

Användarvisningsbild

Re: Förvara ved..

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59807 Nu har jag äntligen kommit mig för att ta lite kort på min vedförvaring...

Avatar Fallback

Re: Förvara ved..

BjornL  
#59811 Nu var det väl ett tag sedan Johan_L skrev i tråden senast, men jag skulle bara vilja berätta att jag provade detta ganska noggrant. Första året på gården högg jag upp två årsförbrukningar. Den första kastade jag in på pall i ladan, den andra låg kastad utomhus mellan påsk och midsommar och floades sedan utomhus och lades under plåt.

Min erfarenhet var att veden i ladan var inte sämre torkad än den på frilandet. Om något, så snarare tvärt om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).