Skogsnyheter

Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

22 inlägg 15331 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Fredrik Reuter  
#506649 Här kommer vår första statistik ur vår databas Virkesrapporten. Den visar på kartan nedan nettosnittpriser för slutavverkningar, län för län som är utförda under vintern 17/18.
För dig som läser vårt nyhetsbrev är detta ingen nyhet, vi skickade ut denna karta med nyhetsbrevet igår, men för alla andra kan det vara intressant att se de riktiga virkespriserna län för län under vintern.

Det är några saker som är viktiga att ta upp i samband med att denna statistik presenteras:

- Det är nettopriser i slutavverkning som visas, SEK/m3fub exkl moms och med avverkningskostnaderna avdragna! Det är också slutpriset för hela slutavverkningar, alltså där alla sortiment ingår. Enkelt förklarat - det som kommer in på bankkontot efter avverkning, minus moms.

- Det är många faktorer som styr priset. Några av dessa har vi (än så länge) inte tagit i beaktning. Exempel är skotningsavstånd, medelstam, terräng och så vidare. Ha detta i åtanke när du läser i statistiken.

- Priserna i kartan är medelpriser per län. Vi presenterar även djupare statistik, men det är statistik som endast de som rapporterat sina poster kommer åt - länk: Virkesstatistik

- Hela konceptet med Virkesrapporten bygger på att vi hjälps åt. Det är otroligt viktigt att så många som möjligt lägger in sina poster i databasen. Det är därför dessa rapportörer premieras med utökad statistik. Du lägger snabbt och enkelt dina poster i Virkesformuläret: virkespriser/virkesrapporten.php

Vi har nu passerat 100.000 m3fub i databasen, en milstolpe givetvis men vi behöver mer för att få bättre och djupare statistik på sikt!

Med fördel kan vi också i denna tråd diskutera hur priserna ser ut, ser du något intressant mönster? Kanske något utmärkande? Skriv gärna här i tråden!

Tipsa gärna andra om Virkesrapporten, ju fler desto bättre - dela gärna denna tråd!




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Fredrik Reuter  
#506650 Och här är kartan:

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506654 En bra grej! Har inte sett det förut. Lade in min post nu.

Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Fredrik Reuter  
#506657 Kanon, tack för det Skogsola!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

barkspaden  
#506684 Hoppas detta även spiller över på Västerbotten https://www.dn.se/ekonomi/blot-host-och ... -massaved/

Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Månskensbonne  
#506691 @Fredrik, jag kommer inte åt statistiksidan. Du hjälpte mig att lägga in min data. Skulle gärna få tillgång till statistiken. Är det lösbart eller behöver jag göra något.

Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Fredrik Reuter  
#506700 Hej,
Nu ska du komma in Månskensbonne, det var nog det att jag hjälpte till som att du inte låg med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

haggloader  
#506774 Alltså, jag förstår att ni vill arbeta med morötter för att få fram ytterligare statistik. Dock kan det bli kontraproduktivt, man skickar in en påhittad virkesförsäljning för att få tillgång till statisken...

Kanske värt att tänka på?

Avatar Fallback

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Skogsanka  
#506780 Hej
Skall slutavverka ett ca 80-årigt bestånd på ca 1,7 ha. Gran 65% Tall 35%. (östra smålandskusten)
Har fått följande priser.
Grantimmer 18cm. 755:-/m3fub
Talltimmer 18cm. 675:-/m3fub
Klentimmer 12-17,9cm 520:-/m3fub
Barrmassaved 370:-/m3fub
Bränsleved 215:-/m3fub
Priserna är inkl dubbelcertifiering (FSC , PEFC)
Avverkningskostnaden går på medelstam. (är detta ett bra mått för avverkningskostnaden eller skall det preciseras?) (Skotningsavstånd ca 100m)
Är priserna ok??
Tacksam om jag kan få något svar på detta. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Fredrik Reuter  
#506783 Haggloader: Detta har vi definitivt tagit i beaktning och dryftat fram och tillbaka innan vi valde väg.

Risken finns att det kommer in falska rapporter, helt klart. Men vi kollar databasen manuellt och frågar rapportören om vi tycker något sticker ut. Sedan blir man idag inte automatiskt tillagd så man direkt kan gå in och se fördjupad statistik.

Det finns alltså inga snabba genvägar och det borde påverka detta positivt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

haggloader  
#506787 Jo, men den initierade rapportören är förhoppningsvis tillräckligt slipad för att lämna in en rapport som inte förändrar kubikmeterpriset och som i övrigt är vederhäftig.

Avatar Fallback

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506821 Skulle vara intresserad av pris framme vid väg.

Avatar Fallback

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

bgsentr  
#506824 [quote="Kalmar35"]Hej
Skall slutavverka ett ca 80-årigt bestånd på ca 1,7 ha. Gran 65% Tall 35%. (östra smålandskusten)
Har fått följande priser.
Grantimmer 18cm. 755:-/m3fub
Talltimmer 18cm. 675:-/m3fub
Klentimmer 12-17,9cm 520:-/m3fub
Barrmassaved 370:-/m3fub
Bränsleved 215:-/m3fub
Priserna är inkl dubbelcertifiering (FSC , PEFC)
Avverkningskostnaden går på medelstam. (är detta ett bra mått för avverkningskostnaden eller skall det preciseras?) (Skotningsavstånd ca 100m)
Är priserna ok??
Tacksam om jag kan få något svar på detta. :smile:[/
Det där hade inte jag nöjt mig med!
Jag hade tagit ut någon som stämplat upp en rotpost och bjudit ut det som skog på rot enligt stämplingslängd
Alternativt leveransrotköp utan undantag, fastpris netto köparen står för avverkning och antingen skördarmätning eller mätning vid industri

Avatar Fallback

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

bgsentr  
#506825 du ska inte ha betalt per sortiment utan ett fast pris jämsöver, någonstans 600-650:-/fub eller 500-550:-/m3sk netto efter avverkningskostnad

Användarvisningsbild

Re: Snittpriser per län, slutavverkningar vintern 17/18

Camwood  
#506860 Detta är intressant! Men det är för lite antal affärer per län för att dra några slutsatser än. Man kan se tendenser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).