Skogsnyheter

Tillverka el av massaved med ny teknik?

9 inlägg 4580 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillverka el av massaved med ny teknik?

rokon  
#506635 Vi har i Sverige ett lovande företag som heter Climeon AB de har en produkt för produktion av el genom att utnyttja geotermisk värme spillvärme från järnverk (test SSAB) Fartyg (test Maersk) mm
Företagen har identifierat vissa marknader där de nu fokuserar på att komma in på för sin produkt.

Produkten är en kompakt enhet för 150 KW elproduktion per enhet som sedan kan dockas ihop med flera.
Jag ser det som att det kanske kunde vara en bra lösning även för produktion av el i hop med fjärrvärme eller till pannanläggningar med större kapacitet än vanliga villapannor. Förutom det varma vattnet 50 till 120 Grader C så behövs även en kallare sida i systemet (kylvatten) = 0 till 35 grader C
En som har uppmärksammat produkten är Sir Richard Branson till tre skepp till Virgin Voyages

Vad säger ni om detta skall vi värma hus och byggnader verkstäder med ved samt producera el för avsalu?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Tillverka el av massaved med ny teknik?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506661 Jag tror nej. Vedvärme är för dyrt och investeringen är för stor. Spillvärmen måste vara billigare.
Utan att veta så säger magkänslan att den totala verkningsgraden/elutbytet är bättre vid vanlig elproduktion via turbin. Det går inte att skapa energi bara omvandla.

Även om det möjligen fungerar på fartyg där det troligen finns mycket billig spillvärme så undrar jag om inte den primära bränsleförbrukningen är den samma med eller utan Climeon. D.v.s man flyttar bara elproduktion från generatorerna till Climeon-enheten men bränsleförbrukningen(dieseln) in är samma.

Men detta är bara baserat på magkänsla och med en mindre del kunskap om termodynamik.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka el av massaved med ny teknik?

dan_e_j  
#506719
rokon skrev:Vi har i Sverige ett lovande företag som heter Climeon AB de har en produkt för produktion av el genom att utnyttja geotermisk värme spillvärme från järnverk (test SSAB) Fartyg (test Maersk) mm
Företagen har identifierat vissa marknader där de nu fokuserar på att komma in på för sin produkt.

Produkten är en kompakt enhet för 150 KW elproduktion per enhet som sedan kan dockas ihop med flera.
Jag ser det som att det kanske kunde vara en bra lösning även för produktion av el i hop med fjärrvärme eller till pannanläggningar med större kapacitet än vanliga villapannor. Förutom det varma vattnet 50 till 120 Grader C så behövs även en kallare sida i systemet (kylvatten) = 0 till 35 grader C
En som har uppmärksammat produkten är Sir Richard Branson till tre skepp till Virgin Voyages

Vad säger ni om detta skall vi värma hus och byggnader verkstäder med ved samt producera el för avsalu?


Jag har sett liknande teknik innan och då har pumpenergin som går åt att pumpa kylvatten och varmt vatten ätit upp det du tjänar på elproduktionen. Vet dock inte hur balansen ser ut här.

Avatar Fallback

Re: Tillverka el av massaved med ny teknik?

Hema  
#506722 Kanske kan vara intressant för de som vill gå off-grid och skaffat batteribackup.

Avatar Fallback

Re: Tillverka el av massaved med ny teknik?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506755 Låt säga att de har 10-15% verkningsgrad i den bästa av världar. Med ett vedpris på ca 0,2 kr/kWh och verkningsgrad på pannan på 90% så blir endast den rörliga elkostnaden ca 1.5kr/kWh.
Här finns en länk till patentet/tekniken:
https://patents.google.com/patent/US20130038055A1/en

Avatar Fallback

Re: Tillverka el av massaved med ny teknik?

Hema  
#506760
ocke skrev:Låt säga att de har 10-15% verkningsgrad i den bästa av världar. Med ett vedpris på ca 0,2 kr/kWh och verkningsgrad på pannan på 90% så blir endast den rörliga elkostnaden ca 1.5kr/kWh.
Här finns en länk till patentet/tekniken:
https://patents.google.com/patent/US20130038055A1/en

Låter kanon för den tyska marknaden (deras elpris låg visst på ca 3:-). :)

Användarvisningsbild

Re: Tillverka el av massaved med ny teknik?

rokon  
#507228
ocke skrev:Låt säga att de har 10-15% verkningsgrad i den bästa av världar. Med ett vedpris på ca 0,2 kr/kWh och verkningsgrad på pannan på 90% så blir endast den rörliga elkostnaden ca 1.5kr/kWh.
Här finns en länk till patentet/tekniken:
https://patents.google.com/patent/US20130038055A1/en

Tack för länkning till patent!
Ja det var tydligen koldioxid i vätskan som cirkulerar till agregatet.
Och instämmer att det är nog bäst lämpat till andra ändamål än att generera el från vedeldning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillverka el av massaved med ny teknik?

totte  
#507251 Vad man kan få ut av det som skrivits är väl att det främst är för att ta vara på spillvärme från industriella processer och där fördelen då skall vara att det fungerar med ganska låga temperaturer.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka el av massaved med ny teknik?

rokon  
#507259 Jo så är det väl tänkt så man får väl kolla efter ångturbingenerator då om man vill koka el

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).