Bioenergi

Tyskland använder mer fossil energi - missar målen

8 inlägg 5329 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tyskland använder mer fossil energi - missar målen

Torbjörn Johnsen  
#504745 Svebio redovisar en intressant rapport från IEA (International Energy Agency). Här finns en hel del dyster läsning om hur pass bra världen lyckas minska sina användning av fossil energi.

Paradoxalt nog så är det i USA som fossilanvändingen minskar till förmån för förnybar energi. I Europa går det tyvärr åt fel håll och nu ökar användningen av fossila bränslen i många länder. Framför allt Tyskland. Tyskarna är fullt upptagna med att ersätta elproduktionen från kärnkraften med förnybar el och har i stort sett lämnat transport- och uppvärmningssektorn utan åtgärder. Till skillnad från i t ex Sverige där vi sett en stark utveckling av förnybara bränslen på fordonssidan så är det fossildiesel som gäller i Tyskland. Och allt mer (rysk) naturgas för uppvärmning. Man kan nog tillskriva en betydande del av dessa misslyckanden till "gröna" politiker som i missriktad bevarandeiver bromsat bioenergianvändningen i centraleuropa. Till fossilindustrins stora glädje. Buu!!

I den svenska debatten framhålls ofta Tyskland som ett föredöme, främst för att man genom riktade stöd ökat produktionen av solel och vindkraft, vilket bidragit till kostnadsreduktionen för de här energislagen. Vad samma debattörer inte sett är att Tyskland totalt misslyckats inom alla andra områden än elproduktion, och inte klarar sina åtaganden inom EU. Ett skäl till detta misslyckande är den negativa inställningen till bioenergi, som håller tillbaka utvecklingen för biodrivmedel, fjärrvärme och biobaserad uppvärmning. Här har den tyska miljörörelsen och forskningen ett stort ansvar.


Läs hela blogginlägget här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Tyskland använder mer fossil energi - missar målen

HG-Godsförvaltning  
#506640 Hej
Tyvärr har du/Svebio helt rätt.
Vi har via några bolag vi äger i Tyskland under en längre tid nu projekterat kraftvärmeverk, biobränsleeldade i östra delen av Tyskland.
Vårt största problem är att sälja fjärrvärme i konkurrens med ryssgasen. Inte direkt prismässigt utan att det är mycket stora krafter som styr gashanteringen och de importerande bolagen har nästan överallt en representant med i styrelserna i de Tyska StadtWerken som står för 90% av all energieleverans i kommunerna.....
Bertil

Avatar Fallback

Re: Tyskland använder mer fossil energi - missar målen

Hema  
#506702 Så fjärrvärmenät finns alltså redan, men uppvärms idag med naturgas?

Något som inte nämndes vad jag kunde se, var det tyska elpriset. Hört att det är betydligt högre än här.

Användarvisningsbild

Re: Tyskland använder mer fossil energi - missar målen

Fredrik Reuter  
#506703 Ja, enligt sajten nedan så har de ett elpris på 3 kr/kWh, inkl allt.

https://1-stromvergleich.com/strom-report/strompreis/

Avatar Fallback

Re: Tyskland använder mer fossil energi - missar målen

bgl  
#512233 Inte bara Tyskland utan hela världen.
Läs denna länk från Aftonbladet där Therese Uddenfeldt intervjuas.
Vi allt fler som i samtal och debattinlägg antyder det hon säger öppet blir närmast hånade för vår åsikt.
Man bara undrar när de s.k. miljövännerna på allvar ska ta till sig denna bistra verklighet?
http://klimat.story.aftonbladet.se/chap ... redan-dod/

Avatar Fallback

Re: Tyskland använder mer fossil energi - missar målen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512234 Intressant artikel och man ser ju precis det beteendet hos folk - blunda och kör på. Folkstormen när blev moms på allt skit folk klickat hem via wish säger mycket.
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Tyskland använder mer fossil energi - missar målen

halvproffs  
#512239 Det är ju otäckt detta med jordens uppvärmning och följderna som blir. Själv har jag aldrig beställt någonting från wish eller köpt kinesiska skitprylar medvetet men jag har åkt på många nöjesflygresor runt om i världen så jag är en klimatbov.
Ställde in resan till Rhodos nu för att kunna komma till Vinden som jag tror blir en otroligt trevlig tur. Åker tillsammans med Uven och då är frågan; är vi klimatbovar som gör denna resa för nöjes skull? Vart ska jag dra gränsen? Lite långt att cykla dit.ca 40mil.

Avatar Fallback

Re: Tyskland använder mer fossil energi - missar målen

Hema  
#512439
Morgan Nordin skrev:Intressant artikel och man ser ju precis det beteendet hos folk - blunda och kör på. Folkstormen när blev moms på allt skit folk klickat hem via wish säger mycket.
MVH
Morgan

Risk för rakt in o kaklet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).