Traktorn i skogen

Spak hydraulik valmet

7 inlägg 6094 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spak hydraulik valmet

brantek  
#506573 Har skogskärra efter min valmet 865 och har ramstyrningen åt höger och vänster. För att köra kranen drar jag spaken bakåt och fäster den med en laststropp. Drar jag spaken uppåt så finns det en inbyggd spärr.
Finns det nåt sätt att använda detta läge istället?

1522783891_20180403_174850.jpg


1522783969_20180403_174911.jpg


1522783969_20180403_174904.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Spak hydraulik valmet

Robertberg  
#506587 Om du flyttar den övre slangen som jag antar är tryck till ventilpaketet (menar inte den översta som är fri retur) till det lediga hydrauluttaget precis under, så blir det nog som du vill ha det 🤔

Edit: Läser kopplingschemat igen och blir osäker, då det bara är ettan och trean som är enkelverkande.

Ett annat tips är att skifta kopplingarna på den fria returen, så att han-delen sitter på traktorn. Det är nästintill standard, för att förhindra felkoppling.

Avatar Fallback

Re: Spak hydraulik valmet

Bosse500  
#506590 Jag skulle tro att det låsta läget är flytläge, är det först ett återfädrande läge och sedan ett låst? I så fall går det inte att använda.

Avatar Fallback

Re: Spak hydraulik valmet

Barre  
#506591 Måste alltid dra spaken bakåt för att köra kranen på min 865 från 97. Låser i bakre läget med ett tvärstag. Lossnar dock irriterande ofta. Glider först upp lite och flödet minskar successivt.
Köpte en A83 ny 2011. När jag gjorde det upptäckte de att spaken var lika på den nya. Det här har blivit fel sa de då och bytte till en venti l med spak som låser i bakre läget själv. Klart mycket bättre. Frågan är om det går att byta på 865 och om det kostar mer än det smakar. Kan ju vara den funktionen ni har på eran spak bara med skillnad att ni måste lyfta spaken. Det är väl bara att prova. Annars borde lantmännen kunna svara på frågan.

Avatar Fallback

Re: Spak hydraulik valmet

donky-kong  
#506622 Om det är samma typ av ventiler på din 865 som på 565, så kommer här ett glädjande svar:


Under ventilen (det är 2st) så sitter en fjäder i en kopp, precis bredvid där du ställer om från enkelverkande till dubbelverkande. Denna fjäder jobbar för att hålla ventilen i stängt läge, alltså det som gör att spaken återfjädrar.

För att få spaken att fastna i öppet läge kan du byta ut fjädern I koppen mot en fjäderbelastad kula + kulbana. Detta finns att köpa från lantmännen och kostade vad jag minns inte särskilt mycket mer än en middag för 2 :)

Denna

Avatar Fallback

Re: Spak hydraulik valmet

donky-kong  
#506647 Här är en bild på fjädern när "koppen" är bortskruvad.

De två vreden på respektive ventil ställer om från dubbelverkande till enkelverkande enl. bilden du länkade tidigare i tråden.

Fjädern på bilden byter du ut mot en fjäderbelastad kula som när du rör spaken förflyttas mellan 3 olika spår. På så vis får du 3 lägen, tryck-låst-tryck. Funktionen flytläge kräver en annan ventil.

Avatar Fallback

Re: Spak hydraulik valmet

brantek  
#507008
donky-kong skrev:Här är en bild på fjädern när "koppen" är bortskruvad.

De två vreden på respektive ventil ställer om från dubbelverkande till enkelverkande enl. bilden du länkade tidigare i tråden.

Fjädern på bilden byter du ut mot en fjäderbelastad kula som när du rör spaken förflyttas mellan 3 olika spår. På så vis får du 3 lägen, tryck-låst-tryck. Funktionen flytläge kräver en annan ventil.


Ja det var helt klart ett glädjande svar. Får bli en sväng till Lantmännen! Tack för tipset!


Bosse500 skrev:Jag skulle tro att det låsta läget är flytläge, är det först ett återfädrande läge och sedan ett låst? I så fall går det inte att använda.


Precis så är det.

Robertberg skrev: Ett annat tips är att skifta kopplingarna på den fria returen, så att han-delen sitter på traktorn. Det är nästintill standard, för att förhindra felkoppling.


Ska göra så! Tack!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).