Öppna kategorin

Röjsågs körkort.

6 inlägg 2936 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsågs körkort.

hardman  
#506539 Hej. Kan nån vänlig själ förklara va som gäller för röjsåg.
Ja har alltid hört att det är en rekommendation. Och ja är PEFC certifierad och där har dom aldrig sagt nått om att ja inte har det. Men nu påstår flera som ja pratat med att det är krav på RA/RB kort. Nån som är insatt å kan ge ett klart besked???



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Röjsågs körkort.

dotcom  
#506540 En del uppdragsgivare som banverket kräver det. En del företag kräver det av sina anställda, i alla fall sommarvikarierna. Men något typ lagkrav är det inte. Än..

Avatar Fallback

Re: Röjsågs körkort.

hfab  
#506542
hardman skrev:Hej. Kan nån vänlig själ förklara va som gäller för röjsåg.
Ja har alltid hört att det är en rekommendation. Och ja är PEFC certifierad och där har dom aldrig sagt nått om att ja inte har det. Men nu påstår flera som ja pratat med att det är krav på RA/RB kort. Nån som är insatt å kan ge ett klart besked???

Arbetsmiljöverket har inget krav på röjsågskort.
Däremot kan uppdragsgivaren kräva det.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågs körkort.

anersimyra  
#506566 Dilemat är att många beställare felaktigt tror att röjsågskort är ett krav från arbetsmiljöverket.. :-o

Avatar Fallback

Re: Röjsågs körkort.

hardman  
#506568 Det är inte bara jag som tycker det är luddigt regelverk förstår ja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågs körkort.

utgård  
#506614 Så vitt jag har förstått det räcker det med en teoretisk utbildning som tar upp dom risker som finns med arbetet. Jag är certifierad och gör en utbildning via skötselskolan varje år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).