Skogsekonomi

Ränteavdrag - gåva, privat lån

7 inlägg 4197 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ränteavdrag - gåva, privat lån

foves  
#506565 Hej!

2011 tog jag över en fastighet från min far, överlåtelsen skedde som gåva och finansierades med ett privat lån.
Sedan dess har en revisor skött min redovisning, fram tills nu och jag har bestämt mig för att göra det själv.

Jag har inte reflekterat över detta tidigare men det jag har noterat är att min revisor tagit upp min skuld vid uträkning av räntefördelning. Då skulden är betydligt högre än "ärvda" tillgångar och fördelning så räknades särskild post ut för att undvika negativ räntefördelning.

Men är detta verkligen nödvändigt. Mitt lån är taget privat och jag har inte dragit av någon ränta eller bokfört någon skuld i verksamheten. Det finns visserligen poster i N6 för privata tillgångar och skulder som rör näringen, men vad binder mitt lån till näringen i så fall? Kontantsumman nämns såklart i gåvobrevet men har det betydelse?

Har revisorn gjort fel? Revisorn är inte längre tillgänglig för frågor tyvärr.

Om lånet inte ska tas upp - kan jag då bara fimpa den posten och särskild post och köra på det framgent?
Jag tror det har liten betydelse att räkna om räntefördelning för varje år sedan 2011 då tillgångarna inte förändrats särskilt, men det är kanske tvunget?

Tacksam för all hjälp i frågan /Fredrik



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ränteavdrag - gåva, privat lån

haggloader  
#506784 Lånet ska belöpa på den tillgång som den avser, som jag förstår det har din revisor gjort rätt som har lånet på skogsfastigheten.

Avatar Fallback

Re: Ränteavdrag - gåva, privat lån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506806 Strängt taget är det som hagloader säger, men i så fall tycker jag att lånet skall redovisas i bokföringen. Annars kan du inte dra av räntan där! Om du har väldigt låga inkomster så kanske det inte spelar någon roll, men eftersom skatten på inkomster frän näring ofta är större än de 30% man får dra av på privata räntor.

Själv har jag privat lån utanför bokföringen, som inte är pantsatt med skogen, och lån i bokföringen.

Avatar Fallback

Re: Ränteavdrag - gåva, privat lån

hugge  
#507010 Mangan - om man inte har lånen i rörelsen ökar ju underlaget för räntefördelning vilket gör att en större del av inkomsten kan beskattas till 30 % om man vill utnyttja detta men rätteligen ska lånet ligga där pengarna använts precis som skrivits innan

Avatar Fallback

Re: Ränteavdrag - gåva, privat lån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507012 Att ha ett privat lån där räntorna dras av privat medan skulden minskar underlaget kan omöjligen vara tanken med det hela. Antingen ränta och skuld i näringen eller ränta och skuld privat.

Användarvisningsbild

Re: Ränteavdrag - gåva, privat lån

foves  
#507037 Helt rätt som du säger Mangan. Har nu stämt av det hela med LRF. Att ta upp lånet i näringen var ett misstag. Redovisningsmässigt har det legat privat från början och ska inte påverka räntefördelningen. Revisorn har gjort fel så jag ska räkna om räntefördelningen historiskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ränteavdrag - gåva, privat lån

Mellberg  
#507097
foves skrev:Helt rätt som du säger Mangan. Har nu stämt av det hela med LRF. Att ta upp lånet i näringen var ett misstag. Redovisningsmässigt har det legat privat från början och ska inte påverka räntefördelningen. Revisorn har gjort fel så jag ska räkna om räntefördelningen historiskt.


För det första, vem på LRF har du stämt av med?

Inget tyder på att din revisor gjort fel, snarare heder till en korrekt redovisning.

Har du begärt rättelse hos skattemyndigheten?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).