Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg?

20 inlägg 7065 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken röjsåg?

Mona69  
#506322 Hej! Jag har mycket sly på landet som behöver röjas undan ett par gånger per år. Har svettats med handsåg i några år men utan att hinna i kapp slyn. Hyrde förra året en röjsåg (Stihl) och tyckte att det var en underbar maskin. Vill ha en egen för så liten peng som möjligt nu och har kollat på Tradera. Vanliga modeller är Husqvarna 244rx och 245rx, och Jonsered RS 44 el 51. Husqvarna ibland också modeller som heter något på 250. Hur gamla är de här maskinerna? Vad ska man välja?
Har redan trimmer.

Mona



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg?

Göt  
#506351 Jonsereds rs 44 är då i alla fall från 80 talet, en del röjsågar kanske inte har gått så mycket men det där verkar vara lite väl gammalt

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506363 250 är bra grejer... det hade jag nog kört på om det var bra skick.
Tänk att det är lite "grisen i säcken" så kanske du inte bjuder för högt.
Det är gamla grejer. De håller inte i evigheter. Priset bör vara så pass att du inte bryter ihop om maskinen skulle göra det.

Det är bra grejer 44 o 51 med. Även 244...
Har många kunder som kör sina fortfarande lite då och då.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg?

rikard_e  
#506366 Kanske kan höra hos din lokala återförsäljare, många brukar ha begagnat.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg?

vedhämtarn  
#506367 Vi har både stihl fs 480 och jonsered rs44. båda är riktigt bra men föredrar stihlen! Går säkert att få tag på till bra pris begagnade.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg?

Elfving  
#506369 För sällanbruk och om man är priskänslig så är skicket och därmed maskintimmarna viktigare än årsmodell. Det har faktiskt inte hänt speciellt stora grejer på maskinerna sedan slutet på 80-talet tills nu.
Men det svåra är att finna en ej slutkörd såg!
Kom ihåg att sele måste följa med annars måste du få tag i en sådan också.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg?

totte  
#506370 Vad gäller märke så kollar man vilket som har bäst service i närområdet och väljer med fördel det märket. Köp gärna såg hos en lokal handlare med bra rykte om service. Då får du oftast hjälp att rätta till om det är nåt knas med maskinen just när du köpt den.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506376 Så kan man ju komma ihåg att det kan kosta lika mycket att lämna in en gammal såg på verkstad som det kostade att köpa den.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg?

jannee  
#506392 https://www.blocket.se/jonkoping/Begagn ... ?ca=18&w=3
Någon av dessa lär hålla livet ut för dig :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg?

Mona69  
#506393 Tack för alla svar med tips och råd! Verkar vara lite gambling hur man än gör, men jag får väl bara prova någon helt enkelt och hoppas på det bästa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg?

Vardon  
#506398 Nu vet jag inte hur van du är. Jag är ovan och blev lätt förvånad när klingan började röra sig av sig själv på den gamla ha, 244 kanske. Så gasspärr rekommenderar jag

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg? Är inte alls van, provat en gång bara, do

Mona69  
#506409 Är inte alls van, bara provat en gång. Gasspärr låter viktigt - frågan är hur man vet om det finns när det är Tradera/Blocket... Kan bli svårt gissar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg? Är inte alls van, provat en gång bara, do

JensSkoog  
#506440
Mona69 skrev:Är inte alls van, bara provat en gång.

Då skulle jag absolut rekommendera dig att hitta nån bra
återförsäljare som kan hjälpa och rådge dig. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg?

rikard_e  
#506445 Håller med Jensskoog!
Då får du hjälp och råd.

Sen kan man tänka på att saker som är över 10 år kan det vara svårt att få reservdelar till.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg? Är inte alls van, provat en gång bara, do

Vardon  
#506466
Mona69 skrev:Är inte alls van, bara provat en gång. Gasspärr låter viktigt - frågan är hur man vet om det finns när det är Tradera/Blocket... Kan bli svårt gissar jag.


Man brukar kunna se på bilder om det sitter något mer för högerhanden. Lägg upp länk om du hittar något här så hjälper folk dig säkert.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).