Traktorer och processorer

MF 5713 som traktorskördare.

192 inlägg 73606 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Relaskop  
#505963 Varfor får man inte upp bilder i appen längre? Blir sugen på at se ditt nya ekipage

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Hema  
#505966
Relaskop skrev:Varfor får man inte upp bilder i appen längre? Blir sugen på at se ditt nya ekipage

Problem med appen, de jobbar på det. Använd webbsidan tillsvidare.

Hoppas att problem löser sig smidigt Seb. Ser fint ut iaf.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#506064 Gör om gör rätt...
Blev visst nån pilsner också i olje kladdet....

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506066 Vad blev mindre rätt?

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#506125 Hade inte dragit åt kon gängan ordentligt och drog sönder skruven i slangklämman. Nu är kon gängan åtdragen och slangklämmor bytta. Nu två i motsatt riktning i stället för en som innan. Samt att jag gjort ett nytt fäst öra till kedjan till pto pump. Kladdigt med oljan men gott med öl :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

totte  
#506131 Vätskebalansen är A och O i de här sammanhangen. :d

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

JohannesG  
#506161 Hoppas det blir bra nu då. Annars rekommenderar jag slangklämmor med en skruv på var sida, de drar mer jämnt runt om och sitter ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#506166 Jag tror inte det har läckt mellan slang o rör. Ganska säker på att det är i gängan. Ska snart prova....

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#506404 Sista dagen på påsken fick jag min dag i skogen :d är mycket nöjd med ekipaget. Tyvärr fick jag ingen filmhjälp men ska lösa det framöver. Blev postivt överraskad av smidigheten och terrängegenskaperna. Riktigt roligt var detta, synd att man inte hinner dra igång något "riktigt" i år.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Brorsan  
#506412 Roligt att den äntligen är i gång. :-bd
Det har varit väldigt intressant att följa din resa till färdig maskin.
Hur lång tid tog det från avtalsskrivning till helgens första körning?
Olle

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Amatörhuggare 62  
#506413 Snyggt ekipage!
:-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#506418
Brorsan skrev:Roligt att den äntligen är i gång. :-bd
Det har varit väldigt intressant att följa din resa till färdig maskin.
Hur lång tid tog det från avtalsskrivning till helgens första körning?
Olle


Över 1år!!! Men det hade inte behövt vara så. Det stora problemet var den försenade leveransen, skulle levererats i början av Juni men kom precis innan Jul.....lägg där till all snöröjning i år vilket gjort att bygget från min sida har blivit fördröjt. Jag skrev på ordern i slutet av februari -17. Men desto trevligare att resultatet blev så pass bra. Nu har jag ju bara kört en dag, men ser stor potential.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

totte  
#506426 Så kul att läsa Zeb! :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

hayabusa 08  
#506434 Roligt att det fungerar som du tänkt :-bd
Som sagt, synd att säsongen snart är över..

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#506454
källshult skrev:Hur blir den när du ha aggregatet på full räck vidd och ta ett träd blir traktorn lätt i nosen och samma om du tar från sidan. Hur känns det inne i hytten när du kör kran och arbeta upp träd


Sorry, hade missat din fråga.
Jag har ju varit inne på både frontvikt och stabilisera framaxeln. Det är inget jag känner något behov av än. Traktorn är fantastisk stabil som den är både när man arbetar i sida och bakåt. Det jag märker är att tar jag ett träd >15-20cm klarar inte kranen o lyfta det (och aggregatet) på fullt utlägg. Inget stort bekymmer men det är gott o kunna plocka om lite o styra vart man ska aptera upp med hela trädet stående först innan man "fäller det". Finns väl inga direkta skördare som klarar detta fullt ut på ändå, inga som jag provat i alla fall. Men fäller man på fullt utlägg och drar till sig nån halvmeter till en meter så går det o flytta stående (givetvis beroende på hur grovt träd). Inne i hytten är det ganska behagligt, tror att framaxelfjädringen och hyttfjädringen gör att det känns lite lugnare.
Ska jag se något negativt med vikten o kranen är att ska man flytta sig o det lutar lite eller är nån sten vid framhjulen så tappar man lite marktryck på framaxeln. Har inte märkts så tydligt när jag kört på barmark men idag var det ca 30cm blötsnö där jag körde o då kan framhjulen kasa lite innan den börjar svänga om man står lite dumt redan från början. Något annat som jag reflekterat över är fotbromsen, det är en liten fördröjning i den vilket kan vara lite irriterande innan man lärt sig. Nu används den inte jättemycket men när man väl behöver den så får man vara lite förberedd nån halvsekund innan. En intressant faktor är att jag uppskattar att jag arbetar ca 3ggr så fort om inte mer som när jag hade kranen på vagnen. Lägger man sedan till att man flyttar sig mycket lättare nu än då så blir det riktigt bra. Jag är helt klart nöjd och känner att detta passar mig mycket bättre än skördaren, särskilt i mina marker. Låglänt och blött är inte roligt med en maskin med låga boggilådor.
Än så länge har jag ju bara 7-8timmar med maskinen, men jag kommer att återkoppla allt eftersom jag upptäcker nya saker. Just nu kör jag väldigt klen gallring, mest björk. Det är en sådan där "skäms" hörna som jag aldrig vågade mig ner i med skördaren pga det är för mjukt och blött. Idag har nog mestadels varit 1-2bitar träd, men allt eftersom jag letar mig in blir det lite grövre skog. Men jag har redan lyckats få ner några träd som är i aggregatets max område (30-40cm) och det kommer o funka fint även om det blir grövre tror jag. Som ni säker förstår så är man lite osäker på sin sak både gällande pengar och tid mm när man går utanför ramarna lite, men jag måste faktiskt säga att det känns riktigt bra (om jag inte tjatat om det tillräckligt nu) :oops:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).