Motorsåg och handhållet

254xpg

108 inlägg 10520 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

254xpg

sveakatten  
#506326 Är det någon som har något tips på var jag ska leta fel? Sågen startar och går fint ett tag, sen går tomgången upp så kättingen drar, gasar jag då kan den gå ner i varv, verkar ställa om sig förgasar mässigt hela tiden.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

totte  
#506333 Något gör att den får för lite bränsle. Kolla tankluftningen. Anslutning förgasare mot cylinder. Sedvanlig koll av slangar och förgasare.

Ändrar den varv om du lägger omkull den i sidled? I så fall är vevaxeltätningarna misstänkta.

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#506347 Hmm, var ut och började skruva isär sågen, kom på att jag hade sågat en massa torra brädor och då gick den bra, kollade luftfiltret, var tätt av fint spån. Efter rengöring gick den rätt bra(åtminstone hemma på gården) :surp: kollade även 242an som heller inte fungerat i skogen, den kom jag på att det fanns ett yttre filter på. Samma mekaniker till båda, förstår inte vem det kan vara :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563278 Undrar om du inte har rätt i alla fall Totte, var ut och högg lite björk på morron, och på slutet ville sågen inte gå när jag skulle fälla.
Gick 5sekunder och sen stannade, kvista går fint, är det packboxarna? :((

   TS
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563286 Kolla bränsleledning. Det kan vara så att den suger luft i vissa läge.

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563315 Provade att korta slangen uppe vid förgasaren ( verkade vara ett litet veck där den kommer upp från tanken).
Då verkar den funka hemma att vicka på.
Men tycker den fortfarande har svårt att dra fram bensin, inte alls som 242an.
Kan jag ha gjort slangen för lång?
1556028580_20190423_160004.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563316 Prova utan filter, det där filtret såg ut att ha gjort sitt.

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563446 Blev ingen skillnad, när jag får i gång den efter mycket ryckande, så går den jätte bra, fin tomgång, svarar bra.
Stänger av och får rycka rätt mycket innan den startar, och jag får jucka med gasen innar den tar, verkar inte få bensin.
Måste väl vara otätt någon stans?

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563447 ändrar den inte varvet vid att man lägger den eller snurrar på den så skulle jag kolla tankavluftning och membranen.

fick du mitt Pm igår?

Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563451 här kan du se lite granna..

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563465 Det verkar ju precis som att bränslet försvinner ur förgasaren (eller slangen till tanken) direkt jag stänger av sågen.
Är det någon backventil i förgasaren? #:-s

   TS
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563468 Ja. Pumpmembranet har en del som agerar backventil. Kan vara pumpmenbranet som är kass men det är vanligare med kass slang.

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563470 Ok har ju bytt den också, men kanske bäst att göra det igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563473 Men om slangen är bytt och det inte är tankavluftningen,,,,, då är det packboxarna,eller membran, men den går ju bra va jag förstår när den väl går.....

Packboxarna då brukar den vantra på tomgången.....

Membranet,,,,,,

Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563475 Vilken förgasare har du i? Testa att byta till den andra som du hade/fick...... :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).