Verkstan

Bygga om atv vagn med drift

38 inlägg 15115 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga om atv vagn med drift

Hema  
#506130 Vad är det för "stänger" på dragstången, vagnstyrning?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

totte  
#506133
Hema skrev:Vad är det för "stänger" på dragstången, vagnstyrning?


Om du menar dom på näst sista bilden så är det kransvängen vad jag kan se. Två cylindrar som drar en kedja runt ett drev.

Avatar Fallback

Re: Bygga om atv vagn med drift

Hema  
#506137
totte skrev:
Hema skrev:Vad är det för "stänger" på dragstången, vagnstyrning?


Om du menar dom på näst sista bilden så är det kransvängen vad jag kan se. Två cylindrar som drar en kedja runt ett drev.

Ja du har nog rätt. Jag har aldrig sett en sådan lösning innan. Undra hur många grader kranen går att svänga.?

Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#506143 Jaa det är lite udda bygge. Men de tar 180 grader å de räcker gott iallafall. Jag lurar på hydrauliskt flyttbar boggie. Åsså mindre å längre cylindrar till stödbenen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om atv vagn med drift

Hema  
#506171 Kranman och Avestavagnen har valt att ha en fast vagn, men flyttbar boggi. Så man jag balansera vagnen efter vad man lastar på. Jag personligen skulle nog i första hand valt teleskopisk centrumbalk.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#508928 Vad menas med teleskopisk boggie? Är det samma som hydrauliskt flytt/skjutbar boggie?
Ska iallafall norpa idén med högre bak och ev liite smalare eftersom stockarna är lite koniska. Hade vi förresten någon som va jävlig på hydralik?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

totte  
#508962 "teleskopisk centrumbalk" vad det Hema skrev. Alltså att du har en balk inskjuten i en annan och kan skjuta ut den hydrauliskt för att förlänga ekipaget. Fördelen mot bara flyttbar boogie är väl att du förlänger hela lastredet och inte bara ändrar balansen.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508970
totte skrev:"teleskopisk centrumbalk" vad det Hema skrev. Alltså att du har en balk inskjuten i en annan och kan skjuta ut den hydrauliskt för att förlänga ekipaget. Fördelen mot bara flyttbar boogie är väl att du förlänger hela lastredet och inte bara ändrar balansen.

Jag har gjort så minus hydraulik. Gör stor skillnad i skogen med långa stockar och överfarter

Avatar Fallback

Re: Bygga om atv vagn med drift

Hema  
#508978 Fördelen som jag ser det är att man får ett så kompakt ekipage som möjligt, med nackdelen att man måste ha framförhållning för vad man ska skota. Att ändra mitt under körning kanske kan bli svårt och då tappar man möjlighet att balansera vagnen allt eftersom man lastar.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#509303 Nu har polletten trillat igenom vad ni medade med teleskopisk c balk! Nä jag håller mig nog till den längden jag har fn. Men hyd skjutbar boggie blir det iallafall. Ekipaget är ju som synes en smula långt och vid branta backar så vore det inte dumt att justera tungdpunkten för maskinens skull. Just nu är den väldigt lättstyrd sas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#509714 Det verkar som att det blir en ledig helg och i vanlig ordning tidig fredag från fabriken. Då kommer iaf stödbenen som var för klena, att byggas om och biffas till (tills bättre grejer kommit till beställning) litegrann. Funderar lite på att köpa färdiga boggie armar hittade något på blocket.. vet någon här inne något om kvalitén på dessa? Nyfiken e man ju så det måste undersökas. Nå, iallafall så kommer det lite bilder på slakt och återuppbyggnad av diverse ting på vagnen. Får se lite vad tiden räcker till. Skall hyra in mig på lokala verkstan å se vad man kan hitta på för dumheter under helgen som sagt. Jag har haft en liten fundering på om man kan göra någon annan konstruktion med stödbenen. Ja.. idéer mottages varmt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#521848 Bygget igång! Men de blir en del klurande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#521924 Lite mer bilder

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#522172 Så någonting

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#522173 Bredare och lite högre och förhoppningsvis bättre

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).