Massaved

Massaved, allt åt samma håll?

15 inlägg 9270 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massaved, allt åt samma håll?

henrik_85  
#505872 Hej!
En dum fråga, men jag har inte lyckats hitta något svar. Jag ska för första gången sälja massaved. Nu börjar snön försvinna och jag ska tillslut få fram det till vägen.
Ska allt ligga med rotände mot vägen eller spelar det egentligen ingen roll?



   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved, allt åt samma håll?

glasshultarn  
#505876 Spelar ingen roll, endast vissa timmersortiment som skall topp-rot vändas

Användarvisningsbild

Re: Massaved, allt åt samma håll?

BADASS  
#505877 Ja det beror på hur ovän du vill bli med timmerbilschauffören. Det finns inget värre än att lasta leveransvirke där leverantören har varje grovända åt samma håll. Då tvingas vi ändslå var och varannan grip vi tar för att undvika "skidbacke" för att få ett trafiksäkert lass. Och då majoriteten av leverantörerna verkar sakna både måttband och förstånd så kan längderna variera flera meter varvid hälften av veden bryts av vid ändslag och blir kvar som stumpar.

Användarvisningsbild

Re: Massaved, allt åt samma håll?

hemhuggare  
#505878 Du skall vända varannan grip så du får en jämnhög välta om du vänder allt åt samma håll blir ju vältan som en skidbacke

Användarvisningsbild

Re: Massaved, allt åt samma håll?

JohannesG  
#505883 Eftersträva en jämn och fin välta. För att få en sådan måste man varva hur de ligger. Börja om möjligt att lasta så redan i skogen så blir det lättare för dig vid avlägget. Sedan är det ju inte alltid möjligt att lägga så att det blir perfekt för timmerbilen. Marken kan luta så att man i början måste lägga alla åt samma håll för att få en bra trave trots bra underlag.

Avatar Fallback

Re: Massaved, allt åt samma håll?

henrik_85  
#505884 Tusen tack för hjälpen allihop!
Då jobbar jag vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved, allt åt samma håll?

henrik_85  
#505886 Det dök faktiskt upp en fundering till! Suck..
Jag tänkte lägga allt så att ena änden av väntan är helt jämn (den mot vägen) men så behöver det alltså inte vara?
Det är alltså fallande längder..

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved, allt åt samma håll?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505887 Det ser ju vackert ut om inte annat. Det är viktigare att de korta ligger innanför de långa så att inte hela vältan är mer än drygt 5,5m bred

Avatar Fallback

Re: Massaved, allt åt samma håll?

Bosse1  
#505888 Rotben lyfter vältan,vekare ved lägger sig i hålrummen om den blandas med grovt.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Massaved, allt åt samma håll?

Erre  
#505891 Lasta blandat i skogen så du får jämna å bra lass, då får du med dig mer per lass.
Lastar du så så stämmer det bra vid avlägg oxå. Förutsatt att marken inte lutar för mycket.
Lägg så jämt och bra du kan utan att lägga för mycket tid på det.
Står du på vägen och lossar så ha den sidan jämndragen så gott det går.

Och lägg underliggare.

Då har du gjort vad du behöver

Avatar Fallback

Re: Massaved, allt åt samma håll?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505895 För mycket länge sedan när massaved vägmättes och mätaren var för lat för att mäta bägge sidor av vältan som han skulle göra så kunde det löna sig att lägga de flesta rotändarna mot vägen.

Avatar Fallback

Re: Massaved, allt åt samma håll?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505904 Vi som vinschar och kör med vajerkran har oftast toppänden åt samma håll. Det blir så om man skal få lite schvung på det.

De timmeråkare som tycker det är jobbigt att sitta väderskyddat 5 minuter extra för varje lastbilslass, får gärna komma med ut i skogen och vända bitar åt mig. :D

Avatar Fallback

Re: Massaved, allt åt samma håll?

henrik_85  
#505906 Det dök faktiskt upp en fundering till! Suck..
Jag tänkte lägga allt så att ena änden av väntan är helt jämn (den mot vägen) men så behöver det alltså inte vara?
Det är alltså fallande längder..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massaved, allt åt samma håll?

Göt  
#505918 är väldigt bra med en jämndragen ände...

Avatar Fallback

Re: Massaved, allt åt samma håll?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506482
henrik_85 skrev:Jag tänkte lägga allt så att ena änden av väntan är helt jämn (den mot vägen) men så behöver det alltså inte vara?
Det är alltså fallande längder..


Ena sidan ske vara jämndragen, inte nödvändigtvis den mot vägen. Står du på insidan och lastar av så är det ju enklare att lägga rakt inåt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).