Motorsåg och handhållet

Såg till lättare röjarbete

23 inlägg 6576 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såg till lättare röjarbete

Macco_Pe  
#505768 Hej,
Ny här! Har just arrenderat två heltar mark vi skall ha får gåendes på. Det står en hel del träd på marken, mindre upp till kansle 30cm, jag kommer behöva röja för att kunna stängsla. Sedan underhålla under åren samt utföra diverse gårdsarbete, dock inte ved.

Jag har sökt och letat men ville ändå feåga om råd. En Stihl MS170 är det för klent tror ni? Annars vad kan fungera? Söker efter mer mark och gärna lite skog framöver men det behovet kan komma senare.

Mvh,
Macco



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

Nils_Nilsson  
#505791 Man bör inte såga 30 cm träd med Stihl 170 (liknande)
även om det iofs går om man tar det lungnt utan för det
behöva man typ en 50 cc såg - liten Stihl plus en 50 cc
blir bra :) ... . Bättre med bara en 50 cc annars om det
bara skall vara en ... .

Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505793 Det beror ju lite på hur mycket 30 cm träd vi talar om, men en 201 och en 241 eller en 261 (alla Stihl) kanske vore något att satsa på. Finns ju även Husqvarna 543, 545 och 550, som kan konkurrera på Husqvarna-sidan.

Är det mycket smått som ska bort, kan ju batterisågen Husqvarna 536 LiXP komma till sin rätt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Såg till lättare röjarbete

Ldsaren  
#505818 Stihl 201 har jag blandannat
En mycket lätt rapp o pigg 35cc
Stihl känd för kvalitet

Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

Macco_Pe  
#505820 Tack alla för svar och input! Skall noga överväga en lite kraftfullare maskin. Är egentligen av principen att bra grejer är halva nöjet eller vad man nu säger så borde applicera det här med :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

JensSkoog  
#505821 Välkommen på Forum, @ Macco_Pe :-bd
Mycket bra forum om du vil fråga om saker som har med skog och sågar att göra.

Kan väl vara enig med "Nils_Nilsson" i att MS170 inte duger om du ska jobba med 30 cm
träd hela dan, men om mestadelen är småträd och om du inte jobbar i proffstempo, så
duger MS170 bra som en nybörjarsåg.

Jag har haft med mig många läropojkar av alla åldrar och kön i vedskogen, och MS170 är en perfekt såg i sådana fall. Några av dom har uppgraderat till MS 193, MS 201, MS242 eller MS262, men dom flesta har stannat kvar med sin MS170 och är nöjd med den.

Senn är det ju så att du kan köpa två MS170 för priset på
en MS193 och fyra för priset på MS261, så om man jobbar
sönder den, så har man inte förlorat för mycket. :lol:

Kom bara i håg att skyddsutrustning är lika viktigt som sågen - den ska du inte
snåla på, men köpa något som duger.

Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

Macco_Pe  
#505837 Tack @JensSkoog
Det är inte många träd i den kaliber som behöver ner utan mer underhålla kring fårstängslet samt kapa ner något lite tjockare, dvs 30cm

Jag gissar en Stihl, eller HVA, även i nybörjarklassen håller bättre kvalite än större maskiner av ”udda” märken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

JensSkoog  
#505847
Macco_Pe skrev:Tack JensSkoog
Det är inte många träd i den kaliber som behöver ner utan mer underhålla kring fårstängslet samt kapa ner något lite tjockare, dvs 30cm

Jag gissar en Stihl, eller HVA, även i nybörjarklassen håller bättre kvalite än större maskiner av ”udda” märken?

Absolut :-bd

En av mina sågelevar köpte en begagnad MS170 sex eller sju år tillbaka, och han hugger
fortfarande sin vinterved med den i klengallring. Värd att titta på när den killen jobbar med
den lilla sågen eftersom han är två meter och fem hög och bred som en ladugård. :lol: :lol:

Finns oerhörd många fulsågar av udda märken, och om
något går fel på dom så får man inte delar, eller man hittar inte felet.
Vet jag lite om eftersom jag skruvar sågar för folk, och när dom kommer
med sådana är det oftast intet att göra annat än att skrota. :cry:

Enda jag skulle rekommendera om du köper en MS170 är att du får med dig ett par
extra kedjor så du alltid har bra kedja. Klenkedjorna är känsliga och i betesröjning
kan man snabbt hitta sten eller sand. Fila kan du göra efter jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

totte  
#505860 Måste instämma mycket bestämt vad gäller udda märken, oftast importer från Kina. Vanligen urusel kvalitet, i många fall så undermåliga att de är direkt farliga. Kedjebroms som inte fungerar, kopplingar som inte släpper vid tomgång och så dåligt material att handtagen kan brytas loss är exempel.

Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

Vardon  
#505864 Det gäller enligt min mening även om de målas blå och stansas biltema på dem.

Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

Macco_Pe  
#505874 Så sant så sant

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

Macco_Pe  
#505875 Blev faktiskt en ms170 idag! Granngården hade ett superpris på den så kunde inte låta bli när vi ändå köpte foder! Byxor och stövlar köptes också.... För 1790kr för sågen känns det som jag kan köra ett tag och sedan uppgradera ifall nödvändigt utan för mkt sänkt kostnad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

totte  
#505889
Vardon skrev:Det gäller enligt min mening även om de målas blå och stansas biltema på dem.


Så sant så, och ävenså för en del andra butikskedjor som har sina egna varumärken för det billigaste skräpet.

Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

totte  
#505890
Macco_Pe skrev:Blev faktiskt en ms170 idag! Granngården hade ett superpris på den så kunde inte låta bli när vi ändå köpte foder! Byxor och stövlar köptes också.... För 1790kr för sågen känns det som jag kan köra ett tag och sedan uppgradera ifall nödvändigt utan för mkt sänkt kostnad.


Det blir nog riktigt bra det. Det går att göra det mesta även med en såpass liten en, om man jobbar med lätt hand och förnuft.

Var noga med kedjespänningen, de där småkedjorna hoppar lätt av om man inte håller spänningen rätt. Kolla mycket ofta nu i början medan kedjan körs in, då länger den sig en del och tappar spänningen snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Såg till lättare röjarbete

JensSkoog  
#505893
Macco_Pe skrev:Blev faktiskt en ms170 idag! Granngården hade ett superpris på den så kunde inte låta bli när vi ändå köpte foder! Byxor och stövlar köptes också.... För 1790kr för sågen känns det som jag kan köra ett tag och sedan uppgradera ifall nödvändigt utan för mkt sänkt kostnad.

Grattis, @Macco_Pe :-bd

Bästa priset jag har hörd på den hiitils. Sist jag köpte et
par till sågelevar gav jag väl 1900 N.kr.

Nu får du bara ta det lugnt och låta sågen göra jobbet, så har du såg länge. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).