Traktorer och processorer

Hur mycket låter era PTO pumpar

47 inlägg 11684 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505623 Bra med ett forum där de alltid finns någon som har grejerna som man undrar om 👍

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Vardon  
#505630
gnisten83 skrev:Bra med ett forum där de alltid finns någon som har grejerna som man undrar om 👍


Och ingen tycker det är konstigt om man sitter uppe en kväll och lyssnar på pto drivna hydraulpumpar på youtube.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505664
Vardon skrev:
gnisten83 skrev:Bra med ett forum där de alltid finns någon som har grejerna som man undrar om 👍


Och ingen tycker det är konstigt om man sitter uppe en kväll och lyssnar på pto drivna hydraulpumpar på youtube.


Nej, men frun och förmodligen grannarna har nog ifrågasatt mitt förstånd nu ikväll. Har varit ute i verkstan och svetsat kapat och slipat till nu 02:30 för o göra klart bukplåt och stomme, till pump och slangskydd under tanken. Imorgon ska det provköras till varje pris!!! Envis vinner :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505802 Bra diskussion och bra information.
Det som slår mig är att pumparna/växellådorna tillåts låta så mkt?
Man tycker ju att det ska utvecklas och bli mindre oljud.
Detta kan ju vara ytterligare argument för en frontpump.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

JohannesG  
#505805 Finns finns ju även pumpar lämpliga att driva direkt på PTO utan växel, men de blir ofta dyrare än med växellåda då de ofta behöver ha stort deplacement för att få bra flöde.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505807
JohannesG skrev:Finns finns ju även pumpar lämpliga att driva direkt på PTO utan växel, men de blir ofta dyrare än med växellåda då de ofta behöver ha stort deplacement för att få bra flöde.

Och kanske längre, större pump blir längre och sen ett kraftigt stödlager och axelkoppling

Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

axwell  
#505813 Vad är det som droppar i klippet ? Om det är olja som tar sig ut ur returslangen å kan även luft sugas in samma väg vid andra tillfällen.
Kavitation pga luft ger ett obehagligt ljud.

Nu då

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

JohannesG  
#505824
gnisten83 skrev:
JohannesG skrev:Finns finns ju även pumpar lämpliga att driva direkt på PTO utan växel, men de blir ofta dyrare än med växellåda då de ofta behöver ha stort deplacement för att få bra flöde.

Och kanske längre, större pump blir längre och sen ett kraftigt stödlager och axelkoppling

Precis, och då tar det gärna i draget även på traktorer med bra med plats där om pumpen monteras på tappen.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

stegmaster  
#505833
Slurfi skrev:Bra diskussion och bra information.
Det som slår mig är att pumparna/växellådorna tillåts låta så mkt?

Ja att dom låter lite kommer man inte ifrån, men det stör ju bara om man kör med rutan öppen. (eller står på utsidan).
Har man bakrutan igen som jag nästan alltid gör, er det inget som stör. (Åtminstone er det så i mitt fall.)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505899 Denna pump är ca 350mm rakt ut, knappast förlåtande mot en vagn

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505901
axwell skrev:Vad är det som droppar i klippet ? Om det är olja som tar sig ut ur returslangen å kan även luft sugas in samma väg vid andra tillfällen.
Kavitation pga luft ger ett obehagligt ljud.

Nu då


Det du ser som droppar är snö som smälter, men idag har jag kört lite och då kommer det faktiskt olja från insuget till pumpen, det är sugslangen som läcker. Har ändå dubbla slangklämmor åt två håll. Får mecka med detta i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

JohannesG  
#505908 Ser inte vilken typ av slangklämmor du har, men antar att du har den kraftiga typen med dubbla m6 eller m8 insexskruvar?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

ulfgustav  
#505917 Att härleda ljud är svårt det är stomljud, resonans, mm blandat, för att härleda ljud brukar jag lyssna med en lång skruvmejsel mellan maskin och örat förflytta den och lyssna vidare, då brukar man ofta hitta ljudkällan, sedan gäller det att åtgärda eller acceptera den. För övrigt så är sk pumpdrives inte överdimensionerade mvarken betr lager eller kugg därför anser jag det väldigt viktigt att man idem använder en riktigt bra olja, jag rekommenderar en helsyntet

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

källshult  
#505924
1522429557_pump_p__traktor_90l_accessoryimage.jpg
ftg har en fin vingpump som man sätter direkt på pto axeln och den bygger inte ut mycket hade det till min gamla vagn . Men Den satt på draget med k axel i mellan med en nackdel när man svängde skarpt så blev det vibrationer i traktorn trots vidvinkel knut på k axeln och bra mycket dyrare än pump och växellåda

Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Fredrik N  
#505943 När jag kör med Hypron, en 500 ls blir det missljud när drivhjulen för träd matningen ligger på utan belastnig.
Det slutar så fort man belastar systemet igen.
Det är ju ett tryckstyrt system, så ljudet uppstår när oljan pumpas tillbaka till returen.
Rätt eller fel? Jag har ingen anning.
Mvh Fredrik Niklasson

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).