Motorsåg och handhållet

Större bränsledunk med snabbtankning.

9 inlägg 3674 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Större bränsledunk med snabbtankning.

Hema  
#505508 Jag började att skaffa jeepdunkar, men tröttnade på att jag inte kunde finna någon pip som höll tätt en längre tid, så jag bytte till 25L Aspen-dunkar en röd/orange och en blå (2T o 4T) med vridkran. Började bra men de är otympliga och kranarna är inte supertäta och det rinner inte särskilt snabbt även med luftskruven öppnad.

Nu senast skaffade jag en Husqvarna 15L med snabbtankningspip. Pipen gick sönder men fick direkt ny på garanti och den nya verkar va lite uppdaterad. Funkar helt underbart o tanka, samma funktion som när man tankar sågen. Enda nackdelen är att den inte står så stadigt i bagaget, men får fixa en dunkställning, så det står stabilt under färd. Eventuellt kan pipen vara något för lång för mindre tankar och de med filtrering, lite osäker.
Bild

Nu till mitt ilandproblem... Husqvarna gör ingen blå, endast orangefärgade, men jag har fortfarande 2T och 4T (ATV och hydraulpaket), samt ev. även diesel.

Funderar på att tejpa handtagen och skriva 2T resp. 4T på dunkarna., men tänkte fråga er först om ni har något bra förslag? Har läst någonstans att snabbpipen ska funka med 20L-dunkar men det har jag inte hunnit testa.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Större bränsledunk med snabbtankning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505535 Finns 15-liters dunken även i Jonseredsversion? I så fall kan du ha en röd och en orange dunk.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Större bränsledunk med snabbtankning.

Vardon  
#505541 Köp blå bred eltejp och linda runt en av dunkarna och även handtaget?

Användarvisningsbild

Re: Större bränsledunk med snabbtankning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505542 En annan variant är ju att köpa blå eller grön sprayfärg och måla den ena dunken...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Större bränsledunk med snabbtankning.

Hema  
#505555 Bra bra. Kom gärna med fler förslag, för att förhindra ihopblandning av bränsletyperna.

Ska kolla upp hur läget är med Jonseredsdunk och titta efter bred tejp. Risken med måla är väl att plasten rör sig, så färgen ganska snabbt kommer börja flagna.

(När jag skulle skriva Jonsered på mobilen och inte hunnit med sista bokstaven, ville stavningskontrollen ha det till "Jonas erektion".. :lol: )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större bränsledunk med snabbtankning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505561 Skulle färgen börja flagna går det alltid att måla på ett lager till...

PS! Mobilen trodde kanske att du har den sexuella avvikelsen dunkofili :d :P
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 28 mar 2018, 17:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Större bränsledunk med snabbtankning.

totte  
#505564 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Större bränsledunk med snabbtankning.

peacericht  
#505574
Hema skrev:Har läst någonstans att snabbpipen ska funka med 20L-dunkar men det har jag inte hunnit testa.


Jag råkade köpa en Bensinpip, 5l alkylat när jag trodde att jag köpte en ny till kombidunken :cry: (läste inte på förpackningen).
Den visade sig dock passa alldeles utmärkt på till exempel både Biltemas och Julas dunkar.
Nu vet jag inte hur bra flödet är i den jämfört med pipen till 15l-dunken, men gött att slippa spill är det. :smile:

Avatar Fallback

Re: Större bränsledunk med snabbtankning.

rikard_e  
#505584 https://www.jonsered.com/se/tillbehor/f ... 585058701/


:-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).