Traktorer och processorer

Hur mycket låter era PTO pumpar

47 inlägg 11695 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

80-90  
#505482 Min pump låter inte riktigt så mycket ! Men den är lite mindre ! Tycker du kollar med urban på Weimer . Han har alltid varit tillmötekommande ang frågor

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505483 Vet att filmen ör kass, men bara för att ni ska förstå, det är endast när en cylinder når endläge och någon sekund till som "missljudet" uppstår.
http://www.youtube.com/watch?v=g0S9BJVM75A

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

ÅsaNisse  
#505485 Överströmningen som öppnar när det blir maxtryck??? Blir ju ofta ett tjutande ljud.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

källshult  
#505486 Det är svårt att höra men växelådan låter . Min gör det också och har aldrig tyckt om dom växellåda hade så på min niab också . Man får vara noga att kolla olje nivån vill gärna kasta ut olja i avluftnings nipplen . På min gamla Moheda vagn hade jag en vingpump som satt direkt på pto och hade aldrig några problem med den pumpen. Tyvärr blev det fel när jag köpte den nya moheda vagnen var mening att jag skulle ha lika pump som min gamla vagn . Det var andra missar som den säljaren gjorde på lantmännen i vallberga också blev förvisso kompenserat av hans misstag och han slutade ett par dar efter jag hämtat vagnen .

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

JohannesG  
#505488 Svårt att säga på såg låg kvalité. Eller är det Youtube som inte hunnit processa?

När vi monterade vår pump och växel tyckte jag det lät hemskt, men verkar som att det låter en hel del från andra växlar också. Växel och pump köpt från OIE, de hade kraftigare växel än Weimer. Vid ett par tillfällen har låsningen på pumpen släppt så att den vandrat lite på tappen och hamnat snett, då har det bråkat på ett sätt som känns allvarligt fel, som ett klickande. Välsmord tapp verkar förhindra detta så att den glider rätt igen. Har ett fast fäste i toppstångsfästet. Skall inte kunna röra sig, men lite har den lyckats ändå.

När vi kör vår traktor på tomgång eller bara strax över får vi tror jag ett likvärdigt ljud, kanske har med varvtal att göra.

Det mesta ljudet tror jag kommer från växellådan, rakskurna drev är sällan tysta. Dubbelkollat oljenivån för säkerhets skull.

Om man kollar på filmer på Hypro tycker jag de flesta låter ganska hemskt. Har även för mig att Mowi lät en del också. Kolla lite på olika videor där eget hydraulsystem används och se om det verkar likt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

JohannesG  
#505490 Lyssna noga på denna:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505493
JohannesG skrev:Lyssna noga på denna:


Ja det lät ju som nära ras varje gång. Ja jag kör väl på så då. Kanske jag som är lite gnällig. Förväntade mig mer tyst. Tog bort tappen i toppstångsfästet och använde kedjan i stället, blev betydligt bättre när man inte fick resonans i traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

källshult  
#505494 Håller med JohannesG det blir ljud när det är rakskurna drev i växellådan . Det blir en del ljud från hydralpumpar också . Det är det på truckarna jag bygger sitter stora variabla pumpar på truckarna och dom låter

Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Jole  
#505509 Är det samma grej som gör att backväxeln låter annorlunda på de flesta bilar?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

halvproffs  
#505511 Lite känslig kanske du är😎 min har tjutit lite i 10 år och än lever den. Från weimer.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

JohannesG  
#505517 Bättre att vara för försiktig och misstänksam än tvärt om. Men låter det som i videon på Mowin eller Hypron så är det nog acceptabelt. Tror inte FTG skulle vilja stå på Elmia med ett medvetet pumphaveri på väg. Det skadar ju heller inte att fråga Urban bara för att vara övertygad om saken om du fortfarande är osäker.

Jole skrev:Är det samma grej som gör att backväxeln låter annorlunda på de flesta bilar?

Exakt. De festa bilar har rakskurna drev på backen, den används ju oftast inte lika mycket eller i lika höga hastigheter. Exakt varför snedskurna drev inte bråkar lika mycket vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505524 Nu har jag lyssnat på en del klipp på olika traktorer med både frontpump, pto pump, kolvpump etc och konstaterat att alla pumpar låter mer eller mindre, har de en växellåda låter de helt klart mer, men även fina pumpar låter ganska mycket vid större flöden. Är nog bara o acceptera eller byta till kolvpump som jag har hört en del låter rätt illa där också (växellådan). Det blev ju som sagt betydligt bättre när jag lösgjorde den från traktorkroppen. Tack för alla svar, och hjälp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505528
JohannesG skrev:Bättre att vara för försiktig och misstänksam än tvärt om. Men låter det som i videon på Mowin eller Hypron så är det nog acceptabelt. Tror inte FTG skulle vilja stå på Elmia med ett medvetet pumphaveri på väg. Det skadar ju heller inte att fråga Urban bara för att vara övertygad om saken om du fortfarande är osäker.

Jole skrev:Är det samma grej som gör att backväxeln låter annorlunda på de flesta bilar?

Exakt. De festa bilar har rakskurna drev på backen, den används ju oftast inte lika mycket eller i lika höga hastigheter. Exakt varför snedskurna drev inte bråkar lika mycket vet jag inte.

Skillnaden mellan rakskuret o snedskuret blir att de snedskurna får mjukare ingrepp när flera kuggar belastas samtidigt iom de sneda ingreppet, på de raka blir i princip bara en kugge fullt belastad åt gången

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505598 Nu har jag lyssnat på en annan pump i verkligheten samt har haft besök av en som haft flera pumpar själv, enligt honom var min ovanligt tyst och min var helt klart tystare än den vi lyssnade på. Så det var nog jag som var gnällig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Relaskop  
#505601 Bättre kan det inte va! Tut och kör

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).