Socialt (mer om oss)

Skrotar Norge sina fylken?

5 inlägg 2060 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skrotar Norge sina fylken?

Fredrik Reuter  
#505363 SVT Värmland har nu en artikel om att Norge håller på att skrota sina fylken till förmån för större regioner. Det vore riktigt intressant att höra våra medlemmar från Norges syn på detta. Istället för oss kända Hedmark och Östfold kan det bli exempelvis Region Viken och Region Inlandet istället.

Dela gärna med er av era åsikter eller information!

Bild

Bild från snl.no

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... a-grannlan



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skrotar Norge sina fylken?

Hema  
#505374 Med tanke på hur det verkar fungera här i Sverige, så blir det risk för en ökad landsbygdsdöd. Om de unga familjerna inte finner skola till barnen, ja då får de söka sig vidare. Jag är av åsikten att i långa loppet är centralisering och särskilt nu, när digitaliseringen går så fort av ondo. Samt att det är fel sak att börja dra in på.

Vi behöver ha folk på landsbygden, det är en försäkring in för framtiden. Att ta bort det småskaliga, gör oss bara mer sårbara inför framtida händelser.

Användarvisningsbild

Re: Skrotar Norge sina fylken?

JensSkoog  
#505379 Bara det är stort och digert så är det bra 😈 😈

Vestfold, där jag bor, slås samman med Telemark, och jag fattar inte varför, om det inte är för att det ska vara allt mera centralisering. Blir långt för många till sjukhus, skola och polis,

Värst är det dock i norr, där Finnmark och Troms ska bli ett. :-o :-o :-o

Avatar Fallback

Re: Skrotar Norge sina fylken?

Hema  
#505386 Ett bra sätt att höja bostadspriserna i städerna på bekostnad av landsbygden.

Användarvisningsbild

Re: Skrotar Norge sina fylken?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505469 Jobbar i Kongsvinger och där konstaterar man att majoriteten av folket och företagen vill till Viken, flöden av både människor o varor går mot Oslo... men politikerna vill till Inlandet där det knappt finns kommunikationer till centralorten "Ha mer" som man säger vis av dagens läge. Regionen är utkant oavsett vilket frågan är om inte det i det fallet är bättre att vara utkant av Viken

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).