Skogsmiljö och Trädlära

Oseriös kommunikation från Naturvårdsverket?

6 inlägg 3444 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oseriös kommunikation från Naturvårdsverket?

Torbjörn Johnsen  
#505225 Naturvårdsverket presenterar i ett pressmedelande resultatet av en enkät bland skogsägare. I pressmeddelandet används den minst sagt missvisande rubriken "De flesta markägare är positiva till formellt skydd på egen mark".

När man läser igenom texten kanske man i viss mån kan förstå att de som svarat inte är ett tvärsnitt av de svenska skogsägarna men man måste klicka sig vidare på Naturvårdsverkets sajt på länken "Läs mer om bakgrund och undersökningen" för att det tydligt ska framgå att de som svarat på enkäten endast är skogsägare som under perioden 2014-2016 upprättat avtal med Naturvårdsverket (eller Skogsstyrelsen) och fått ersättning för avsättning till naturreservat, biotopskyddsområden eller naturrvårdsavtal. Enkäten undersöker egentligen hur dessa skogsägare upplever kontakten med myndigheterna samt processen fram till färdigt avtal samt deras inställning till formell naturvård. Inte hur Sveriges samtliga skogsägare förhåller sig till att sätta av mark för naturvårdsändamål.

Att då använda detta resultat i en presstext med en rubrik som får folk att tro att resultatet avser alla Sveriges skogsägare är gravt oseriöst! En bättre rubrik hade varit "Omkring hälften av markägarna (som fått ersättning) uppger att de är helt eller delvis positiva till att det inrättats ett naturreservat på deras mark (klippt ur rapportens sammanfattning).

Ytterligare en brist i undersökningen är det stora bortfallet. Endast 60% av totalt 1616 tillfrågade har svarat. Undersökningen har skickats ut med post och svarskuvert. Enligt allt jag fått lära mig om enkäter och representativitet genom åren så ger den här typen av enkät ett systematiskt bortfall p g a att personer med ett högre engagemang kring frågan är mer benägen att svara. Risken blir m a o mycket stor att resultatet blir behäftat med stora, systematiska fel.
Där här är dock inget unikt för den här undersökningen utan gäller idag de flesta enkäter och studier som görs utan att man kompletterar med egen kontakt med slumpvis utvalda i målgruppen.

Det viktigaste felet är ändå rubriksättningen. Få redaktioner i landet har varken tiden eller kanske inte kunskapen för att värdera det här pressmeddelandet. Och eftersom det kommer från en myndighet så är det säkert inte det första som redaktionen dyker ner i för att granska. Så sannolikheten är mycket stor att det här budskapet om att "De flesta markägare är positiva till formellt skydd på egen mark" kommer att kablas ut utan att det nödvändigtvis är sant.

Det här är tyvärr inte första gången svenska myndigheter är vårdslösa med rubriksättning i sin presskommunikation. Senast var det Trafikverket (Trafikverket sprider fake news om koldioxidutsläpp) där ansvarig tjänsteman skyllde på att rubriksättningen syftade till "att skapa intresse för frågan".

Här kan ni läsa Naturvårdsverkets pressmeddelande.


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen mån 26 mar 2018, 17:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oseriös kommunikation från Naturvårdsverket?

Hema  
#505232 Bra jobbat Torbjörn!
Det är ett jädra oskick som de håller på.

Avatar Fallback

Re: Oseriös kommunikation från Naturvårdsverket?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505236 Det där att rubriken stämmer med innehållet är numera mer tur än skicklighet. 😢

Användarvisningsbild

Re: Oseriös kommunikation från Naturvårdsverket?

Torbjörn Johnsen  
#505237
Mangan skrev:Det där att rubriken stämmer med innehållet är numera mer tur än skicklighet. 😢

Ja, i bästa fall är det otur när det blir fel men i värsta fall är det högst medvetet...

   TS
Avatar Fallback

Re: Oseriös kommunikation från Naturvårdsverket?

isteskog  
#505246 Då tänker jag osökt på Skogsstyrelsens myter ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Oseriös kommunikation från Naturvårdsverket?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505253 Nä, någon konspiration tror jag inte på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).