Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Nyheter från Ponsse

15 inlägg 6870 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyheter från Ponsse

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504472 Ser man Ponsses dokument med deras senaste årsredovisning så är där lite ändrat på deras kran exempelvis, lägger in bilder på detta.

20180321_141101.jpg
FB_IMG_1521604496974.jpg
FB_IMG_1521604491075.jpg


Någon som vet något om detta med någon slags information och/eller vet mer vad som komma skall?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Nyheter från Ponsse

Fredrik Reuter  
#504480 Hej,
Mer exakt, vad är det som ser nytt ut?

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Ponsse

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504482
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Mer exakt, vad är det som ser nytt ut?

Om du kollar kranspetsen med slangdragningen sedan vippkolven ner mot kranpelaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyheter från Ponsse

Fredrik Reuter  
#504483 Jaha, mer dold slangdragning i kranspetsen samt brutalt lång vippkolv som verkar vara infäst i kranpelaren. Skulle i teorin kunna bli lite Mowi stuk på detta - mekanisk kranspetsstyrning ... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Nyheter från Ponsse

Erre  
#504513 Är väl något liknande dubbelkolven som sitter på skorpion King va?

Användarvisningsbild

Re: Nyheter från Ponsse

Erre  
#504514 Syns det på denna?

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Ponsse

AKKAMAAN  
#504536 Att fästa in vippcylindren nere vid kranpelaren gör nog ingen rörelsegeometrisk skillnad eller förenklar krankörningen. Däremot så slipper man den strukturella "försvagning" mitt på huvudarmen som den konventionella vipparmsinfästningen medför, en försvagning som måste förstärkas. Böjbelastningen på huvudarmen är ju som störst mitt på där vippkolvinfästningen traditionellt sitter. Dvs tidigare hade man två separata belastningar mitt på huvudarmen, men nu har man bara en belastning mitt på. Varje svets är att betrakta som en möjlig brottanvisning. Alltså undvik att svetsa där belastningen är stor.

1521665739_huvudarm_belastning.jpg

Användarvisningsbild

Re: Nyheter från Ponsse

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504566 Kranspetsen ser likadant ut som på mitt epsilon utskjut, ser ”rent” ut från slangar liknande mitt med. Skulle dem kunna ha köpt in epsilons utskjut? Känns annars som att Ponsse brukar lösa det mesta själva.

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Ponsse

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504567
Johan_84 skrev:Kranspetsen ser likadant ut som på mitt epsilon utskjut, ser ”rent” ut från slangar liknande mitt med. Skulle dem kunna ha köpt in epsilons utskjut? Känns annars som att Ponsse brukar lösa det mesta själva.

Ja precis, liknar inte hela stickan Epsilon?

Återstår väl att se när mer info dyker upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyheter från Ponsse

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504568 "Allt fler väljer kranspetsstyrning

John Deeres kranspetsstyrning, IBC, väljs nu av så gott som alla skotar- och skördarköpare. Ponsse planerar att lansera en liknande lösning i augusti. Men Komatsu ligger lågt."

Detta stod på ATL, dock har jag inte så jag kan läsa hela artikeln men om det har med vippkolven att göra kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyheter från Ponsse

Hema  
#504609 Kranspetsstyrning kommer nog va en standard överallt på lite större maskiner inom kort, även timmerbilarna.

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Ponsse

AKKAMAAN  
#504661
kjugekarlsson skrev:"Allt fler väljer kranspetsstyrning

John Deeres kranspetsstyrning, IBC, väljs nu av så gott som alla skotar- och skördarköpare. Ponsse planerar att lansera en liknande lösning i augusti. Men Komatsu ligger lågt."

Detta stod på ATL, dock har jag inte så jag kan läsa hela artikeln men om det har med vippkolven att göra kanske?

Har nog inget med Ponsee's vippkolv att göra. Eller hellre, Ponsee's vippkolvslösning har nog inget med kranspetsstyrning att göra...

Jag har inte heller så jag kan läsa ATL, men man kan "hacka" sig in genom att högerklicka på artikeln och välja "View page source". Hela websidan visas på ett hudratal rader av kod, bland annat hela artikeln i klarttext. Sen söker man sitt nyckelord och kommer så småningom ner till själva artikeln så att man kan läsa den...
1521737910_atl_hackat2.jpg

1521737916_atl_hackat4.jpg

1521737917_atl_hackat.jpg

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Ponsse

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505249
FB_IMG_1522075806058.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyheter från Ponsse

Jole  
#505270
AKKAMAAN skrev:
kjugekarlsson skrev:"Allt fler väljer kranspetsstyrning

John Deeres kranspetsstyrning, IBC, väljs nu av så gott som alla skotar- och skördarköpare. Ponsse planerar att lansera en liknande lösning i augusti. Men Komatsu ligger lågt."

Detta stod på ATL, dock har jag inte så jag kan läsa hela artikeln men om det har med vippkolven att göra kanske?

Har nog inget med Ponsee's vippkolv att göra. Eller hellre, Ponsee's vippkolvslösning har nog inget med kranspetsstyrning att göra...

Jag har inte heller så jag kan läsa ATL, men man kan "hacka" sig in genom att högerklicka på artikeln och välja "View page source". Hela websidan visas på ett hudratal rader av kod, bland annat hela artikeln i klarttext. Sen söker man sitt nyckelord och kommer så småningom ner till själva artikeln så att man kan läsa den...

Ett tips för att komma runt betalväggar, där "väggen" bara består av ett CSS skript som täcker över texten, är att trycka på ESC när sidan laddar. Om webdesignern har varit lat och man tajmar knapptryckningen rätt täcks inte texten över.

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Ponsse

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507239 Är ju något i görningen och man får väl vänta tålmodigt tills det presenteras.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).