Skördare

energiklipp

27 inlägg 18544 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

energiklipp

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45261 några som har någon erfarenhet av energiklippar på skördare alt. skotare??
funkar dom bra och vilket klipp är bäst och mest driftsäker??



   TS
Avatar Fallback

Re: energiklipp

GudsGunnar  
#45670 skulle oxå vara intresserad av lite tips har hört att nissula 280 ska vara grymt snabb i momenten jämfört med abab,narvaa etc
men detta brukar ju tyvärr betyda att det får mera påfrest

Avatar Fallback

Re: energiklipp

kjell62  
#45684
GudsGunnar skrev:skulle oxå vara intresserad av lite tips har hört att nissula 280 ska vara grymt snabb i momenten jämfört med abab,narvaa etc
men detta brukar ju tyvärr betyda att det får mera påfrest


brackes c16 är bra mycket snabbare än en klipp
och tar med allt även småbusk
titta på filmen på
http://www.brackeforest.se/
kjell

Avatar Fallback

Re: energiklipp

skotarlasse  
#49808 Har kört över 3000 tim med en Nisula 280, den ser smäcker ut men är förvånadsvärt hållbar, har inte svetsat något i aggregatramen. Det som har varit dåligt på den här tidiga klippen är kolvarna, har svetsat om gavlarna på alla kolvar utom tilten. Enligt uppgift ska dom ha bytt leverantör av kolvar nu.
För övrigt är klippen väldigt snabb i saxen, lite dålig ackumellering, billig i drift 3300 kr för nya blad till saxen t ex.

Avatar Fallback

Re: energiklipp

Skogsmullle  
#50520 hej en liten fråga bara vad finns det för olika klippar namn och så??

:grin:

Avatar Fallback

Re: energiklipp

dphm  
#52314 Goddag dphm här! Jag är delägare i ett företag som bara andvänder klippar. Vi tyckte från början att Naarva var bra , men dem klarar inte påfrestningarna i giljotinen. Vi har bytt flera knivlådor. Jag tror att det kan vara lämpligt att titta på både Ponsse H25 och John Deere 730.

Användarvisningsbild

Re: energiklipp

skogsjan695xl  
#52317 När det var john deere visning i mariestad så tittade jag på deras klipp, jag blev mycke inponerad att den klippte såpass grovt och så snabbt. Den verkar även stark i tilten då den tog en större gran i ett bestånd.
Men personligen tror jag det är bättre med ett vanligt agg, ta flera träd och mata ut till önskad läng och kapa, ställa upp pulstider så inte den kvistar.
Ist för att lägga omkull hela träd och sen skotaren ska gå med gripsåg och göra onödiga rörelser med kran.
Får ju att i stora högar med agg, bara att lasta på med skotaren.
Men det är jag det.

Avatar Fallback

Re: energiklipp

Mahg  
#52338 Visst kan man sakna matning med ett klippaggregat men i täta buskage ser jag inte ett vanligt aggregat som ett alternativ, kedjan nyper fast o hoppar av om man greppar mer än en stam. Med klippen brukar jag ta övre delen först på längre träd, ofta kan man föra ihop ett antal stammar o klippa i samma grepp, dom är ju slanka o böjliga. I nästa omgång tar jag de nedre delarna, då behöver inte kranen röra sig så mycket upp o ner.

Användarvisningsbild

Re: energiklipp

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52363
Mahg skrev:Visst kan man sakna matning med ett klippaggregat men i täta buskage ser jag inte ett vanligt aggregat som ett alternativ, kedjan nyper fast o hoppar av om man greppar mer än en stam. Med klippen brukar jag ta övre delen först på längre träd, ofta kan man föra ihop ett antal stammar o klippa i samma grepp, dom är ju slanka o böjliga. I nästa omgång tar jag de nedre delarna, då behöver inte kranen röra sig så mycket upp o ner.


Jag föredrar en billig röjning för det klenaste, upp till 30-40 mm bhd, det riktigt klena finns knappast ekonomi i att trassla med, om man inte är på speciella objekt, typ allt ris bort o sånt. Där passar klippen bra.
Man missar oxo att lämna lite att multna i skogen, och får inte så mkt att lägga i vägen för bärighet, rothalsar etc.

Kedjan hoppar inte särskillt ofta för mej, ens i i klena bestånd, dock kör jag utan automatsträckare - tror det går bättre så, kedjan går stadigare, och spänningen är inget problem på korta svärd. Krankörningen blir lugnare med hjul - man slipper lyfta högt, det kostar diesel - om man kan mata ner stammarna i täta bestånd.

Flexibiliteten för maskinen blir mkt bättre - energi/gallring/slutavv/storm-VFkörning med samma maskin.

Avatar Fallback

Re: energiklipp

Mahg  
#52833 I röjda bestånd fungerar det säkert bra med skördaraggregat vilket också Skogsforsk test i Hälsingland nyligen visade. Men i kantzoner där stammarna växer i alla möjliga vinklar och många från samma rot och där det kan vara för trång och bökigt att förröja tror jag en klipp är lämpligast.

Avatar Fallback

Re: energiklipp

JD 810  
#68471 Hejsan !

Varnar för ett aggregat som heter mouipu 3000 klar i klassen leksaker med massa strul som är små irriterande. Annars tror jag på klipp i rätt bestånd. Kör själv en klipp av märket och vi har mycket strul med det.

Användarvisningsbild

Re: energiklipp

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68476 Hur är det prismässigt? Känns som att klippen är rejält mycket billigare?

Beror väl på om man har aggregatet sen tidigare, men vad kostar en klipp till en skotare?

Avatar Fallback

Re: energiklipp

razor  
#68492 jag har kört både narvaa och bracke c16 .dåliga med narvaan var slangar som hägde överallt och att de kändes lite klent byggt va mycke svetsning på de aggetplus att de va ganska långsamt . perfekt åt en bonde men inget för produktion.

bracken därimot var så sjukt mycke snabbare vi klippte nog nära en gång mer material per timme.
de är ju ett bra agg inge snack om de men känns som de inet är tillräkligt färdigt utveklat
vårat gick ca 300tim sen skavdes spilledningen på h-motorn till klingan upp i infästninen i pumpen och laggren mellan klingan och motor är nå jävla skit lagger "NSK" .Men ska bli roligt å se i vinter när snön kommer ingen fara med en "kniv" klipp men tror nog de blir högggga stubbar men bracken då!

Avatar Fallback

Re: energiklipp

AndersH  
#68618 Er Bräcke C16 egnet til å montere på lassbærer (skotare)? Vurderer Bräcke, Mecanil, Moipu, Nisula eller Ponsse klipp på JD 1110/1410. SP 401 eller 411 ser også interessante ut, men de blir litt tunge på en lassbærer (690-790 kg).

Användarvisningsbild

Re: energiklipp

Kse  
#90103
skotarlasse skrev:Har kört över 3000 tim med en Nisula 280, den ser smäcker ut men är förvånadsvärt hållbar, har inte svetsat något i aggregatramen. Det som har varit dåligt på den här tidiga klippen är kolvarna, har svetsat om gavlarna på alla kolvar utom tilten. Enligt uppgift ska dom ha bytt leverantör av kolvar nu.
För övrigt är klippen väldigt snabb i saxen, lite dålig ackumellering, billig i drift 3300 kr för nya blad till saxen t ex.

Vad har du för maskin du klipper med och vad är det för kran?
Funkar den bra vad gäller lastning och lossning?
Lägg gärna upp bilder om du har möjlighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).