Skogsröjning

Röjning i Lärkbestånd

25 inlägg 14188 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#505160 Tror att jag får chansa ändå är inte så intresserad av större renbestånd av lärk på detta området, men jag ser gärna mer inslag av lärk här o var i beståndet. Tack för din input

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

karhuerik  
#505213
Värmlänning skrev:Hur många brukar du plantera åt gången? Renodlade bestånd av lärk?

Funderar på att plantera 2 rader med lärk på bägge sidor en långsmal surdråg ca 15 m bred 75 m lång och sedan nån enstaka här o var på en avverkning på ca 7 ha


För att kunna dra några slutsatser så har jag planterat renodlade bestånd med lärk. Självklart så blir det inslag av övriga trädslag i luckor osv.
Jag tror inte på att plantera några enstaka här och där. De växer fortare än övriga trädslag och blir då grovkvistiga och risiga.
Jag har ifs hjälpplanterat m lärk i en sluttning där granen blev sorksskadad. Känslan är att de inte blir nått vidare, de har hamnat på efterkälken och jag blev en lärdom rikare.

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#506150 Okej, tack för infon..
Vilket förband har ni när ni planterar lärk? Samma som gran ?

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Erik Där Sör  
#519642
1533021464_20171006_094752.jpg
Planterade Sibirisklärk i maj 2007 med 2 meters kvadratförband, ca 0,5ha. De två först åren var det gräsröjning som gällde och fältharen bet av 90% av toppskotten. Men lärkarna satte nya toppskott året efter som blev både högre och kraftigare som att kompensera förlusten. Enstaka bockfejningar därefter men de bockarna pryder numer kontorsväggen.
Ca 100 plantor dog de första åren antingen pga haren eller att jag var för sen med gräsröjningen. Testade att hjälpplantera med gran och contorta. Resultatet nu 10 år senare, granarna har hamnat ohjälpligt efter och contortan ligger ca 1-2 m efter i höjd utveckling.
Röjt 2 gånger främst lövröjningar endast tagit bort lärkar som blivit krokiga pga fejningar.
Stamkvistat upp till 2 m höjd i ett första skede har som mål 5-6 meters kvistfri första stock.

Räknar med att kunna första gallra vid 15års ålder, senast 2022 men blir troligen tidigare. Tillväxten har varit enorm!

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#519880 Häftig tillväxt! Ingen Trico behandling? Vad har du för ståndortsindex i beståndet?

Användarvisningsbild

Re: Röjning i Lärkbestånd

PinusScania  
#519885 Intresserad av stamkvistningen. När på året gjorde du den och hur ser du på risken att lärken drabbas av skador pga den?
Fint bestånd!

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Erik Där Sör  
#520669 Nope ingen viltbehandling annat än bly. SI är svår bedömt, gammal åkermark på sandjord men jag boniterar som tallmark T26-T28.

Stamkvistade dels i augusti - september ( J A S perioden) och sedan i januari när det definitivt var minimal risk för svampsporer. Framtiden får utvisa vilket som var bättre eller om den orörda referensytan klarar sig bäst. Stamkvistningen under JAS perioden gjorde jag för att träden fortfarande växer bra då och snabbt skall kunna valla över sågytan, vid januarikvistningen räknar jag med att sågytan hinner torka upp innan svampsporerna blir aktiva igen.

Risken för skador pga stamkvistning anser jag vara liten om man gör rätt. Dvs vara noggrann och inte såga i eller skada den sk grenkudden det är ju den som skall valla över sågytan. Störst är väl risken att man öppnar upp för angrepp av rotröta.
Stamkvistningen gjorde jag av två anledningar dels för att i framtiden kunna få ut en kvistfri första stock och dels för att snabbt få ett bestånd med god sikt och lätt framkomlighet.

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#520680 Kul! Något annat tips till oss som funderar på att skaffa lärkbestånd?

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Erik Där Sör  
#521239 Det tips jag själv fått är plantera inte för små arealer helst över 2 hektar. Min andra lärk plantering blev 1 hektar med inblandning av tall och contortatall mycket mindre betes och fejnings skador där än på det första (mesta skadorna är faktiskt på contortan.
Lärken trivs bäst på bördig granmark med rörligt markvatten. Undvik att plantera på torra tallmarker.

Skulle nog även rekommendera att plantera Sibirisklärk istället för hybridlärk, har testat hybridlärk med nedslående resultat med tanke på kvaliteten. Mina nu 5 åriga hybridlärkar är lika höga som de största och högsta av mina 10 åriga sibiriskalärkar, men krokigare virke får man leta efter. Volymtillväxten kan jag inte klaga på men jag vill odla främst timmer i min skog inte massaved och brännved, kanske växer finare längre söderut det här är i Värmland i höjd med Sunne.

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#521428 Kanonbra tips. Ytterligare en fördel med sibirisk lärk är att den räknas som inhemskt trädslag, till skillnad mot hybridlärken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).