Motorsåg och handhållet

Sågked på stihl

7 inlägg 2393 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågked på stihl

Forestboy  
#505054 Skall det vara två tänder åt samma håll eller är det fabroksfel? Märkte då jag filade första gånen. 🤔
20180324_152526.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågked på stihl

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505055 Japp! 😀 Har du en Stihl med 15 tumssvärd så ska den ha 63 länkar och då blir det så.

Avatar Fallback

Re: Sågked på stihl

Forestboy  
#505060 Alltid lär man sig nåt nytt fast man filat i 40 år! [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågked på stihl

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505061 Det uppkommer på alla kedjor där drivlänksantalet inte är jämt delbart med fyra. Den enda jag har med dubbeltand är 3/8 18"

Användarvisningsbild

Re: Sågked på stihl

dotcom  
#505066 Jag blev lika förvånad när jag filade min stihl första gången. Var yrkeshuggare mellan 81-94 och kan inte minnas att jag såg något sådant på alla de åren, det var bättre förr.

Avatar Fallback

Re: Sågked på stihl

Forestboy  
#505081 Det här är 13"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågked på stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505083 Det har oftast ingen större betydelse.
Svärdsfäste, Svärdets höjd, drevets diameter och svärds längd i förörhållande till delning har betydelse och ger iblands lite skumma kedjelängder.

Jämnt antal drivlänkar ger detta om de inte är delbart med fyra.
Udda antal drivlänkar ger även två tomma sidolänkar.

Stihls .325 med 13" har 56dl och är inte i samma längd dom Husqvarnas liknande pga svärdsfästet är olika. Ofta svärdets höjd med.
Det brukar gå och spika ihop jämnt antal drivlänkar även om det funkar med en mer eller mindre. En drivlänk ska inte vara avgörande när du har minst tre cm justerlängd på sågens justerskruv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).