Verkstan

Bygga om atv vagn med drift

38 inlägg 15041 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504750 Hej på er! Jag har en Polaris med en hydraulvagn som någon har byggt en gång.
Den är stark som en oxe och hyggligt bra men nu är skogen starkt kuperad och det skulle kännas säkrare att ha fyra hjul till som knör på uppför och "hjälp-bromsar" nerför.

Boggien är fast svetsad och vagnen har en dålig tyngdpunkt för dragaren.

Jag har två hydraulmotorer Danfoss
OMR 80
151-0211 som är vigda åt detta ändamål. Samt ett ventilpaket för att styra detta.

Nu är min första fråga.
Går det att kombinera klättrande boggie och drift? Vad bör man tänka på?
I min värld så har tankarna gått till att, driften aktiveras och returen från motorn att trycker ner driv rullarna mot hjulen.

Vad tycker ni om det här? Bilder på åbäket kommer snart.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

anersimyra  
#504754 Du kan annars se hur driften och terrängbroms är uppbyggda om du tittar på antingen Avesta eller Kranmans hemsida.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

totte  
#504774 Tycker att den här tråden passar bäst i "Verkstan", så jag flyttade den hit. Här brukar vi oftast ha byggprojekt och sånt. Hoppas du får den hjälp du behöver, lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504775
totte skrev:Tycker att den här tråden passar bäst i "Verkstan", så jag flyttade den hit. Här brukar vi oftast ha byggprojekt och sånt. Hoppas du får den hjälp du behöver, lycka till!
Okej tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504786 Avesta vagnen ser ju fin ut med sina kolvar som pressar hjulen mot drivrullen. Men det lutar nog mer åt kranmans lösning. Eller en egen lösning.
Men som tidigare nämt behöver jag veta lite vad det är för motorer jag har å vad dom ska matas med, vad dom förväntas leverera osv. Hur mycket kraft/flöde dom behöver bla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504787 Boggien skall byggas om från grunden samt att den skall vara flyttbar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

anersimyra  
#504859
Kullens mek skrev:Avesta vagnen ser ju fin ut med sina kolvar som pressar hjulen mot drivrullen. Men det lutar nog mer åt kranmans lösning. Eller en egen lösning.
Men som tidigare nämt behöver jag veta lite vad det är för motorer jag har å vad dom ska matas med, vad dom förväntas leverera osv. Hur mycket kraft/flöde dom behöver bla.

Annars har även Avesta drivrullar som trycks ner mellan däcken, titta på 3,4 eller 4,2H.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504860 Nu råkar jag inte ha privat tillgång till en vekstad som inbegriper alla tänkbara maskiner. Fett, jovisst!

Btw hur laddar man upp bilder?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504861 Och hade pengarna funnits så hade jag haft ett annat ursprungsläge...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504862 Och en av mina frågor berörde om man kan ha klättrande boggie och drift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504888 Detta är vad jag använder till skogs

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

molnia  
#504904 I samtal om hydralmotorer har jag ofta hört att de inte klarar av ett mottryck på returen. Så att du kan driva nedtryckningen av drivrullarna med returoljan är jag osäker på.
Klättrande boggi antar jag du menar att boggivaggans infästning inte är i mitten utan längre bak. Om drivrullarna sitter i boggivaggan och pendlar med den så ser jag inte några hinder att boggin kan vara off centrum. Men det optimala vid drivet borde vara centrerat.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504905 Vet någon vad spec på dessa är? Lämpliga till drift?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

Kullens mek  
#504907
molnia skrev:I samtal om hydralmotorer har jag ofta hört att de inte klarar av ett mottryck på returen. Så att du kan driva nedtryckningen av drivrullarna med returoljan är jag osäker på.
Klättrande boggi antar jag du menar att boggivaggans infästning inte är i mitten utan längre bak. Om drivrullarna sitter i boggivaggan och pendlar med den så ser jag inte några hinder att boggin kan vara off centrum. Men det optimala vid drivet borde vara centrerat.
Men.. det går ju å ändra riktning på motorerna, fast det är kanske inte samma sak som att ha mottryck?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om atv vagn med drift

dirtypete  
#506000 du bör ha ett litet motryck på returen på motorer men detta bör vara typ max 5bar. Å det räcker nog int till att trycka ner valsarna.
Å då trycket inte är konstant så tror ja de kan bli problem med den lösningen då du vill spärra valsarna nere mot däcken men om du kopplar in en ventil så du kan köra ner dom å spärra dom nere å sedan skifta över på driften så kan det fungera....om du vill komma billigare undan så finns det manuella kranar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).