Verkstan

Lufta bränsleledningar?

77 inlägg 34777 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

tallen100  
#499912 Det är såna missar man lär sej av, bra det löste sej :-bd

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

totte  
#499930 Så är vi nog lite till mans imponerade av Sture som inte ger sig utan gnetar på tills han till slut hittar problemet och löser det och lär sig av det. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#499955 Haha ja så kan man se det,tack ska du ha! 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#499956
tallen100 skrev:Det är såna missar man lär sej av, bra det löste sej :-bd



Ja så är det ju faktiskt men måste fan ordna så ja får värme i de stora garaget :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#499957
totte skrev:Så är vi nog lite till mans imponerade av Sture som inte ger sig utan gnetar på tills han till slut hittar problemet och löser det och lär sig av det. :-bd



Tack så mycket de värmde i kylan! man är imponerad va hjälp man får här att folk engagerar sej så mycket men de är väl förstås ett stort intresse :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499985 Klart det är ett stort intresse, särskilt stort är det ju att höra dig, Sture, inte ge upp! Gör ju att man fastnar i tråden, man hoppas tipsen hjälper dig och så vill man ju höra till sist att det löser sig. Som sagt, lycka till i fortsättning!

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

Raggarö  
#504488 Behöver hjälp med att lufta en Simms Minimec spridarpump liknande denna:

https://www.keydiesels.co.uk/simms-p461 ... -pump.html

Det som skiljer (förutom att min pump är spegelvänd) är att där jag "brukar" lufta (t.ex på Valmet 500), alltså de två skruvarna ovanför locket märkt Simms inte liknar bilden = den ena är returledning till diesel, den andra verkar vara utan sexkantsskalle.

Några tips? Traktorn är en Ford County 754, originaltanken är bytt till en extern tank pga att tanken bestämde att den skulle dela med sig en massa små flagor till filter och annat. Jag har nu diesel fram till spridarpumpen - ingen diesel efter 😡

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

hlb  
#504662 Har idag bytt sugslang på min A75. Trodde på sprickor som släppte in luft. Vanligt på gamla Valmet. Byt till hydraulslang så håller det för evigt. Men Valmet hade nu en bättre slang som var OK. Felet var igensatt banjokoppling från tanken under lucka i golvet. Kunde möjligen ha blåst bort skräpet med tryckluft bakåt genom slangen. Bekvämt att öppna vid första filtret. Skräpet hade ju förstås hamnat i tanken, men gamla tankar är nog inte kliniskt rena ändå. Arbetet hade varit klart på 5 minuter, nu tog det en halv dag, men så fick jag i nya filter också.

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Bosse1  
#504713
hlb skrev:Har idag bytt sugslang på min A75. Trodde på sprickor som släppte in luft. Vanligt på gamla Valmet. Byt till hydraulslang så håller det för evigt. Men Valmet hade nu en bättre slang som var OK. Felet var igensatt banjokoppling från tanken under lucka i golvet. Kunde möjligen ha blåst bort skräpet med tryckluft bakåt genom slangen. Bekvämt att öppna vid första filtret. Skräpet hade ju förstås hamnat i tanken, men gamla tankar är nog inte kliniskt rena ändå. Arbetet hade varit klart på 5 minuter, nu tog det en halv dag, men så fick jag i nya filter också.


Slangar gjorda av gamla stövlar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

hlb  
#504733 Samma slangtillverkare i de flesta traktorer, så troligen är det engelska stövlar som är basen också till slangarna i John Dyr.

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504744
Raggarö skrev:Behöver hjälp med att lufta en Simms Minimec spridarpump liknande denna:

https://www.keydiesels.co.uk/simms-p461 ... -pump.html

Det som skiljer (förutom att min pump är spegelvänd) är att där jag "brukar" lufta (t.ex på Valmet 500), alltså de två skruvarna ovanför locket märkt Simms inte liknar bilden = den ena är returledning till diesel, den andra verkar vara utan sexkantsskalle.

Några tips? Traktorn är en Ford County 754, originaltanken är bytt till en extern tank pga att tanken bestämde att den skulle dela med sig en massa små flagor till filter och annat. Jag har nu diesel fram till spridarpumpen - ingen diesel efter 😡

Raggarö


Har du provat att lufta med returledningen lossad?

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

Erre  
#504824
hlb skrev:Samma slangtillverkare i de flesta traktorer, så troligen är det engelska stövlar som är basen också till slangarna i John Dyr.

Har bytt alla slangar på en 5090R som är 5 år gammal nu. Stenhårda och spricker.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

Raggarö  
#504828 Jag har av olika anledningar inte kommit så mycket längre i mina luftproblem på Ford Countyn, jag försöker i morgon med ett halvfräscht batteri - originalbatteriet har underhållsladdats enligt konstens alla regler men är ändå kasst.
Startmotorn gick runt några varv idag sedan var det godnatt.

Jag provar med nyladdat reservbatteri, returslang öppen, två anslutningar till spridarna öppna/två stängda så får vi se om det blir något resultat......

Tack för svar/Raggarö

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

tallen100  
#504833
Erre skrev:
hlb skrev:Samma slangtillverkare i de flesta traktorer, så troligen är det engelska stövlar som är basen också till slangarna i John Dyr.

Har bytt alla slangar på en 5090R som är 5 år gammal nu. Stenhårda och spricker.

Det låter precis som "dagens" gummistövlar.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

Erre  
#504834
tallen100 skrev:
Erre skrev:
hlb skrev:Samma slangtillverkare i de flesta traktorer, så troligen är det engelska stövlar som är basen också till slangarna i John Dyr.

Har bytt alla slangar på en 5090R som är 5 år gammal nu. Stenhårda och spricker.

Det låter precis som "dagens" gummistövlar.

Mm. Man blandar knappt i gummi längre. Bara plast.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).