Motorsåg och handhållet

"Godkänd" röjsåg

7 inlägg 2779 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Godkänd" röjsåg

mats48  
#504746 Skall gå en röjsågkurs i sommar. Man skall ha godkänd skyddsutrustning så far so good. Uppfattar det som att det inte är krav på sågskyddsbyxor.

Men vad är en Godkänd röjsåg? Hittar inte tydligt var det skall vara för märkning/benämning för att visa att den verkligen är det?

mvh
M



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: "Godkänd" röjsåg

Sandström87  
#504751 Antar att det ska finnas klingskydd och spärr mot ofrivilligt gaspådrag

Användarvisningsbild

Re: "Godkänd" röjsåg

anersimyra  
#504752 Sågar tycker jag nog att utbildaren ska tillhandahålla.. :???:

Användarvisningsbild

Re: "Godkänd" röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504757
anersimyra skrev:Sågar tycker jag nog att utbildaren ska tillhandahålla.. :???:


Tycker nog att det är rimligt att man själv (eller arbetsgivaren) införskaffar godkänd röjsåg + sele till kursen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: "Godkänd" röjsåg

anersimyra  
#504758 En arbetsgivare ska förstås tillhandahålla utrustning om inte utbildaren har sådant. Men de utbildare jag stött på tillhandahöll allt utom personlig skyddsutrustning, å andra sidan återspeglades detta i priset.

Användarvisningsbild

"Godkänd" röjsåg

dotcom  
#504815 Tekniska säkerhetskrav på röjsågar
Nya röjsågar skall vara CE-märkta och uppfylla maskindirektivets krav. Äldre, inte CE-märkt röjsågar skall ha följande skyddsanordningar:

• klingskydd som når 10 mm under skärplanet och täcker minst 90 grader mot föraren (samma mått gäller även för gräsröjning)
• sågen skall bäras i sele som fördelar vikten jämnt på axlarna (sele) och ha snabb frikopplingsmöjlighet av såg eller sele
• start- och stoppanordning
• kopplingsanordning som frikopplar klingan vid tomgång (stillastående klinga vid tomgång)
• riggrörets längd från upphängningsöglan på selen till klingans tänder vid utgången av klingskyddet skall vara minst 110 cm


Källa

http://sakerskog.se/wp-content/uploads/ ... mplement-röjsåg-2013-01-14-sammanf-av-AFS-2012-mm.doc

Avatar Fallback

Re: "Godkänd" röjsåg

Elfving  
#504869 I praktiken tror jag inte att någon kommer att ifrågasätta din röjsåg om den är max tio år gammal och av etablerat märke. Allt som sålts i Europa sedan ett visst år är CE-märkt. Värre blir det nog om du kommer med en Partner från 1978 och tänker gå kursen. Det är nog gränsfall om du själv är seriös om du kommer med en jättegammal maskin till dylik utbildning!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).