Massaved

Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

18 inlägg 11639 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Torbjörn Johnsen  
#497084 SCA skriver idag att de inleder miljöprövningen för en bruksutbyggnad i Obbola. Just nu håller SCA på och bygger ut Östrandsfabriken i Timrå från 430 000 till 900 000 årston pappersmassa vilket gör bruket till ett av de större för blekt barrsulfatmassa i världen. Planerna för Obbolafabriken är en nästan lika stor utbyggnad. Från 450 000 årston kraftliner till 850 000 årston. Massaproduktionen ska i så fall utökas för att klara volymökningen men en del kommer att täckas med returpapper. Skogsbolagen investerar tungt i Sverige just nu och det är trevligt att det finns en framtidstro inom skogsindustrin. Hur tror ni det kommer att påverka den norrländska massavedsmarknaden om den här investeringen beslutas? Finns det outnyttjade volymer eller blir det huggsexa efter virke?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

isteskog  
#497101 Nog går det att få fram mer gallringsvirke med rätta priser! :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

svampbob  
#497115 Jag vet att en av parametrarna för investeringsbeslutet är eventuell råvarubrist.

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Höglandserik  
#497218 Men i och med bottniabanan och nu också norrbottniabanan, borde det inte finnas goda möjligheter att köra mycket på massaved på tåg till Obbola? Hur hårt belastad är banan mellan Vännäs och Umeå egentligen? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

svampbob  
#497219 Jag tror att även den är rätt hårt belastad.

Avatar Fallback

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497244 Ska med nöje leverera till SCA
Vi i prisdiket kan få en till att leverera till.
De fem massabruk inom femton mil (Gästrikland) kan fortsatta hämta sin ved i Norge, Baltikum och Syd Amerika

Avatar Fallback

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

fredrikN  
#497257 Min erfarenhet av SCA är att deras ambition är att hålla ner massapriset.
Det går ju att koka massa av sågtimmer om man vill,
å på så vis hålla ner massapriset.

Avatar Fallback

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

axwell  
#497259
Höglandserik skrev:Men i och med bottniabanan och nu också norrbottniabanan, borde det inte finnas goda möjligheter att köra mycket på massaved på tåg till Obbola? Hur hårt belastad är banan mellan Vännäs och Umeå egentligen? 🤔


Knappast troligt att SCA tar den risken att inte få några leveranser om det snöar 15 cm eller kallare än -10 grader.
Det är ju totalt kaos i persontrafiken vintertid Sundsvall-Umeå.

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

svampbob  
#502020
DSC_0038.JPG

Från dagens tidning.

Avatar Fallback

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

sojoh  
#502039 Om SCA behöver Botniabanan för vedtransporter så blir nog ordning på trafiken!

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

svampbob  
#504671 Nu har SCA tagit beslut om förprojektet i Obbola och ett förprojekt leder nästan garanterat till ett skarpt projekt och bygge i Obbola. Däremot verkar det gå sämre för pilotanläggningen för biodrivmedel.

Nu blir det nog ännu svårare att hålla nere priset på skogsråvaran.

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Torbjörn Johnsen  
#504682 Hur ser råvaruanskaffningsområdet (puh, långt ord) ut för Obbola om man jämför med bioraffinaderiet som lagts på is (ö-vik)? Har SCA lättare att få fram virke inom sitt område eller är det deras relativt sett större råvaruorganisation som är avgörande?
Spännande att följa det här! Fler tåg från prisdiket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

isteskog  
#504685 Eller skepp med ved.... 😢

Användarvisningsbild

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

svampbob  
#504688
Torbjörn Johnsen skrev:Hur ser råvaruanskaffningsområdet (puh, långt ord) ut för Obbola om man jämför med bioraffinaderiet som lagts på is (ö-vik)? Har SCA lättare att få fram virke inom sitt område eller är det deras relativt sett större råvaruorganisation som är avgörande?
Spännande att följa det här! Fler tåg från prisdiket?


Pilotanläggningen för bioraffen är i Obbola men den skarpa anläggningen är tänkt att byggas i Timrå. Det ryktas att resultaten från pilotanläggningen inte ser så lovande ut. Den tänkta anläggningen i Övik är väl den på Domsjöfabriken men det tror jag bara är fantasier då plats och pengar saknas.

Avatar Fallback

Re: Ytterligare en bruksutbyggnad i Norrland?

Sandström87  
#504692 Tanken är väl att det ska byggas inom befintligt fabriksområde i domsjö. Och vad gäller pengar är nog inte det problemet i domsjö det är garantin för råvaran som är den stora nöten.
Vad jag förstår så är birla ett betydligt större företag än SCA

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).