Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

99 inlägg 47955 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502867
tallen100 skrev:Visst löses det genom djungeltrumman många gånger, men om det verkligen är sådan brist som det sägs så tror jag att många skulle göra en chansning och annonsera, än att riskera att bli stående med dyra maskiner som måste betalas av.. Entreprenörerna är ju inte rädda av sej annars, dom gör ju riktiga chansningar bara när dom köper ett par nya maskiner för ca tio miljoner :???:
Sen är det såklart inte alltid enkelt att hitta bra folk som både är fullfjädrade förare och vettiga på annat vis, men det har nog aldrig varit enkelt :mrgreen:

Vi har 15 maskiner där jag jobbar och vi kör enbart enkelskift, åldern på maskinerna är blandat med både nytt och gammalt av den anledningen att det inte ska vara så sårbart och saknar vi en förare och inte hittar en omedelbart så anser min chef att den maskinen hellre får stå stilla tills man hittar en lämplig kandidat.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

mb-man  
#502868
kjugekarlsson skrev:
tallen100 skrev:Visst löses det genom djungeltrumman många gånger, men om det verkligen är sådan brist som det sägs så tror jag att många skulle göra en chansning och annonsera, än att riskera att bli stående med dyra maskiner som måste betalas av.. Entreprenörerna är ju inte rädda av sej annars, dom gör ju riktiga chansningar bara när dom köper ett par nya maskiner för ca tio miljoner :???:
Sen är det såklart inte alltid enkelt att hitta bra folk som både är fullfjädrade förare och vettiga på annat vis, men det har nog aldrig varit enkelt :mrgreen:

Vi har 15 maskiner där jag jobbar och vi kör enbart enkelskift, åldern på maskinerna är blandat med både nytt och gammalt av den anledningen att det inte ska vara så sårbart och saknar vi en förare och inte hittar en omedelbart så anser min chef att den maskinen hellre får stå stilla tills man hittar en lämplig kandidat.

Det låter helt rätt![emoji106] Vi kör också enkelskift och vill inget annat!

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502870 Kort sagt från mig är att det är högre lön och bättre villkor för att dra folk till skogen och att ha kvar de som jobbar här nu.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#502882
kjugekarlsson skrev:Vi har 15 maskiner där jag jobbar och vi kör enbart enkelskift, åldern på maskinerna är blandat med både nytt och gammalt av den anledningen att det inte ska vara så sårbart och saknar vi en förare och inte hittar en omedelbart så anser min chef att den maskinen hellre får stå stilla tills man hittar en lämplig kandidat.

Det låter ju riktigt bra med en sån entreprenör, antar att ni inte har så stor omsättning på folk och hyfsat lätt att hitta vettiga kandidater när det väl behövs.
Tror att enkelskift gör mycket för trivseln.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502889
tallen100 skrev:
kjugekarlsson skrev:Vi har 15 maskiner där jag jobbar och vi kör enbart enkelskift, åldern på maskinerna är blandat med både nytt och gammalt av den anledningen att det inte ska vara så sårbart och saknar vi en förare och inte hittar en omedelbart så anser min chef att den maskinen hellre får stå stilla tills man hittar en lämplig kandidat.

Det låter ju riktigt bra med en sån entreprenör, antar att ni inte har så stor omsättning på folk och hyfsat lätt att hitta vettiga kandidater när det väl behövs.
Tror att enkelskift gör mycket för trivseln.

Ja det är det faktiskt. Håller på sin sak vad gäller entreprenörskapet och ställer hellre grejerna än att ge efter för bolagen.

Perioder har väl varit ganska hög omsättning då folk tröttnar på skogen som bransch och ger sig av för att arbeta med annat. Nu är vi ett bra gäng som hållt kvar ganska länge så det är bra.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

JD 2006  
#504686 Jag håller helt med "890" i detta kring hur själva situationen ser ut på arbetsplatsen och i arbetslaget.
Det är en väldigt stor skillnad där mellan olika entreprenörer samt bolag. Vissa träffas knappt vid skiftbytet, eller sitter i maskinen och kör en "norsk lunch" :wink: ...Såna saker gör att det blir en väldigt konstig stämning på lång sikt.

Det skall vara en sammanhållning i lagen samt att man har gemensam lunch, jag har alltid haft det oavsett om jag måste gå/jogga flera hundra meter i skogen från skördaren till kojan. Då får man surra med skotarföraren och ev någon timmerbilschaufför. Detta gör att arbetsdagen blir en helt annan. Jag har sett att många gånger presterar en sådan förare mer virke på en vecka än den som sitter och kämpar med sina mackor och är ständigt halvtrött och missnöjd.

Som också 890 skrev så är det helt optimalt att man samlas kring en servicestund då man alltid kan upptäcka någon extra grej när man står vid maskin och talar om saker och ting.

Dessa saker blir naturligtvis styrda utifrån prisbilder för tid är pengar. Detta kommer aldrig att kunna ordnas upp så länge branchen är så oenig som den är. Ena stunden sitter vi och skriver här om hur vi skall äta riktig lunch och serva maskiner tillsammans. I nästa mening så kan vi sedan prata om hur dessa olika rekordförsök med m3/tim i skördaren är häftigt och bolagen höjer alltid entreprenörer som huggit mest till skyarna.

Men var tog kvaliteten vägen?
Framförallt för personalen?
Arbetsmiljön?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

GremoNiclas  
#506578 Ja det här med förarbrist var ju aktuellt när jag började naturbruksgymnasium 2001. Lärarna på skolan pratade om att entreprenörer ryckte i elever innan de hade gått skolan klart. Inget jag såg så mycket av dock under min tid. En positiv bild av yrket skulle väl förmedlas av lärarna...
Men sedan jag blev klar 2004 har jag aldrig upplevt den panikbristen som det ständigt skrivs om. Visst, det kan vara lokalt, vissa områden som har det värre.
Vi var 14 elever som gick maskininriktningen sista året. Jag tror vi är ca 4 st som fortfarande kör skogsmaskin. En del fick aldrig jobb och några körde ett tag, men tröttnade antar jag eller kanske inte presterade tillräckligt.
Både entreprenör och bolag är ett problem i sammanhanget. Bolagen är krävande...men det är alltid någon som nappar på deras erbjudande...
Så länge det är på det viset kommer det nog inte ske nå stora förändringar med förarbristen. Det borde ligga i bolagens intresse att ha en långsiktig lösning. Men när jag tänker ett varv till så...är det en långsiktig lösning dom har i nuläget. Spela ut entreprenörer mot varandra, individuella avtal/konrakt. Entreprenörskåren skulle behöva enas och stå samlad mot bolagen. Men det kommer knappast inträffa.

Därför är nog förarbristen, om den nu finns, en välkommen sanering i branschen. Färre som vill köra, mindre volymer huggs (såvida vi inte blir effektivare...) Det är inte förrän då bolagen möjligtvis ändrar attityd.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

AKKAMAAN  
#506610 Det har varit liknande situationer tidigare i historien, bolagen spelar ut entreprenörer mot varandra, förhindrar prisutveckling etc. Skillnaden var att på den tiden, 1980-talet framför allt, så hade många större bolag en egen maskinpark med anställda förare, och där spelade man ut entreprenörerna mot den egna driften och vice versa. Det finns väl fortfarande storbolag som har några egna maskiner i drift som kostnadsreferens mot entreprenörerna?? Hur är det med SCA t ex, har de inte några egna maskiner i drift i öst-Jämtland?
Faran är väl med de öppna handels- och befolkningsgränser som finns inom Europa idag så är risken att man börjar leja entreprenörer från länder med låga levnads- och lönekostnader. Såna som redan bor veckovis i en "rastkoja" i nåt annat land eller nån annan entreprenadverksamhet. Träffade i somras på semestern i Östersund en polsk kille som var vindkraftsspecialist för Siemens (som hade en individuell serviceavdelning i Polen pga av låga lönekostnader) och hängde i en sele 70-80 meter över marken och lagade turbinvingar för 80SEK per timme (plus ett fjuttigt traktamente).

Det som kan hålla "outbildad" personal borta från skogen är ju att värna om utbildningsstatusen som krävs för att vara behörig att köra. Diverse olika kunskaps-certifikat etc mm...
När det inte längre krävs utbildning för att hantera svenska skogar och skogsråvara så är det svängdörrar in till Sverige för billig arbetskraft.
Apropå det med utbildning, de Svenska förarutbildande Naturbruksgymnasierna får säkert fina EU bidrag om de utbildar Polska eller baltiska elever som säkert är ytterligt motiverade också, till maskinförare.
Och Komatsu har ju "SmartFlow" nu också som de påstår sänker inlärningstiden för skotarförare. Samma sak med JD's IBC kranspetsstyrning...
F'låt om jag målade fa'an på väggen... 😈 :d 8)

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

JD 2006  
#506797 Det är ingen lätt bransch med skogsmaskiner.
Däremot så är det inte så många branscher idag som är som att glida på en räkmacka heller...VVS:are :?: :???: :wink:

Skämt åsido så är det nog väldigt vanligt att många nyutbildade slutar efter en prövotid i skogen då en del inser att man inte har täckning på telefonen eller kan gå på toa när man vill...så är det och kommer alltid att vara.
Problemet är mycket djupare än så, det ligger mycket i grundläggande attityder dels bolag emellan och entreprenörer emellan. Det är så i alla branscher, för att man skall komma till en rätsida med förarbehoven så kommer det behövas seriösa...och då menar jag SERIÖSA satsningar från både bolag, fackligt håll samt från våra politiker som vi snart skall välja igen.En lösning vore att det borde bli billigare att anställa en nyutbildad skogsmaskinförare i form av lättnader i avgifter t.ex. hur många säger inte varje dag i kojorna runt om i landet att det är för dyrt att lära upp en ny förare och därför så får 70+:arna köra några år till.
Detta är som att bita sig där bak i längden, visst det är jättebra att det finns äldre med erfarenhet som vi kan ha som "lärare" till dom nyutbildade.
Här finns det kanske potential för någon sorts lösning...eller?

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506864 Största problemet är att få folk att stanna kvar i branschen.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

JD 2006  
#506865 Ja det är det som blir svårt när de stackars nya aldrig får höra annat än hur svårt det är ekonomiskt med mera..
Det är ju inte speciellt inspirerande...

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Fredrik Reuter  
#509892 SLA belyser detta:

https://www.arbetsmarknadsnytt.se/allma ... 08663.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

tallen100  
#509901 Så där har det väl låtit i många år nu... :mrgreen:
Det är alltså kompetensbrist = folk som inte kan producera 100% från dag ett.
Dom får väl börja betala entreprenörerna skäligt så det finns marginaler att lära
upp nya förmågor, alla måste börja någonstans för att lära sej.
Tror knappast det är brist på folk som kan tänka sej att köra maskin,
men frågan är om dom får chansen...

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

Fredrik Reuter  
#509904 Hej,

Det står i artikeln att många förare går till andra branscher såsom den gula.

Det tror jag kan vara reellt problem, speciellt i dessa tider med högkonjunktur.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare - ett bristyrke som påverkar

r93  
#509916 Absolut!!
Bättre betalt, bättre förmåner, inte så lång pendling kanske.

Sen så brukar det finnas en byggbod alt lunchhak att sitta å tjöta i.

Nu är det extremt svårt att få tag i alla typer av folk, i alla fall i kalmartrakten.

Bygg/entrependad/hantverk går för fullt!!!

Tror tyvärr att kraschen blir hård.

Jag känner mest folk som kör gula maskiner, ni som kör gröna, hur skulle ni sälja in erat arbete??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).