ons 04 apr 2018, 03:04#506610
Det har varit liknande situationer tidigare i historien, bolagen spelar ut entreprenörer mot varandra, förhindrar prisutveckling etc. Skillnaden var att på den tiden, 1980-talet framför allt, så hade många större bolag en egen maskinpark med anställda förare, och där spelade man ut entreprenörerna mot den egna driften och vice versa. Det finns väl fortfarande storbolag som har några egna maskiner i drift som kostnadsreferens mot entreprenörerna?? Hur är det med SCA t ex, har de inte några egna maskiner i drift i öst-Jämtland?
Faran är väl med de öppna handels- och befolkningsgränser som finns inom Europa idag så är risken att man börjar leja entreprenörer från länder med låga levnads- och lönekostnader. Såna som redan bor veckovis i en "rastkoja" i nåt annat land eller nån annan entreprenadverksamhet. Träffade i somras på semestern i Östersund en polsk kille som var vindkraftsspecialist för Siemens (som hade en individuell serviceavdelning i Polen pga av låga lönekostnader) och hängde i en sele 70-80 meter över marken och lagade turbinvingar för 80SEK per timme (plus ett fjuttigt traktamente).
Det som kan hålla "outbildad" personal borta från skogen är ju att värna om utbildningsstatusen som krävs för att vara behörig att köra. Diverse olika kunskaps-certifikat etc mm...
När det inte längre krävs utbildning för att hantera svenska skogar och skogsråvara så är det svängdörrar in till Sverige för billig arbetskraft.
Apropå det med utbildning, de Svenska förarutbildande Naturbruksgymnasierna får säkert fina EU bidrag om de utbildar Polska eller baltiska elever som säkert är ytterligt motiverade också, till maskinförare.
Och Komatsu har ju "SmartFlow" nu också som de påstår sänker inlärningstiden för skotarförare. Samma sak med JD's IBC kranspetsstyrning...
F'låt om jag målade fa'an på väggen... 😈
Man lär så länge man undervisar...
//Per A