Skogsekonomi

Plocka ut pengar skattefritt?

5 inlägg 3679 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plocka ut pengar skattefritt?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504428 Har funderat på hur cashback redovisas? Det finns en hel del betalkort som ger cashback på summan man handlar för. Denna betalas som jag ser det ut skattefritt. T.ex. om jag köper reservdelar till motorsågen för 2000kr och betalar med kort så kommer kan jag få 20kr i cashback. Men i redovisning så tar jag ju endast upp kvittot på 2000kr som en kostnad. Har jag med andra ord på laglig väg tagit ut 20kr från företaget utan att skatta? (Finns ju även betalkort som ger upp till 5% rabatt på t.ex. byggvaror. Många bäckar små;-)).



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Plocka ut pengar skattefritt?

Vardon  
#504432 Du ska väl förmånsbeskattas om du använder det för privat burk.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 14876.html

Kanske inte gäller helt men ganska nära tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Plocka ut pengar skattefritt?

Arvid0  
#504475 Det där är en slags gråzon. Du ska som det skrevs förmånsbeskattas som privatperson. Sen om du tar upp det är en annan sak. Och skatteverket lär bara få reda på det om de gör en revision på dig som privatperson, eller om du anmäls, att du får cashback privat "syns" ju inte.

Jämför med de som drar privata bonuskort när de flyger i tjänsten dessa poäng används sedan privat.

Ditt samvete får bestämma.

Avatar Fallback

Re: Plocka ut pengar skattefritt?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504675 Ja, det låter ju rimligt med förmånsbeskattning. Tyvärr har jag nog tittat för mycket på Uppdrag granskning på senaste så samvetet för att betala skatt är nog naggat i kanten;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Plocka ut pengar skattefritt?

jannee  
#504676 Finns hur många sätt som helst (nästan) att plocka ut pengar skattefritt ur företaget. ALLT avgörs på hur rymligt samvete man har. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).