Skogsröjning

Röjning i Lärkbestånd

25 inlägg 14198 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning i Lärkbestånd

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494653 Är på gång och ska röja ett lärkbestånd och är nyfiken på vilka erfarenheter som finns här på forumet.

Beståndsdata enligt skogsbruksplanen:
Areal: 2,0 ha
SI: G26, HKL: R2
Ålder: 8-10 år, Höjd: ca 4m
Fuktklass: Frisk, Vegetation: Smalbladig grästyp
Trädslagsblandning: Gran: 10%, Lärk: 70%, Björk: 20%

Föreslagen åtgärd: Röjning, 2018, 20% styrka


Senast redigerad av Johnnie tis 30 jan 2018, 11:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning i Lärkbestånd

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494683 Har ingen erfarenhet av lärk.

Men bilder är alltid trevligt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjning i Lärkbestånd

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494691 Har uppdaterat första inlägget med beståndsdata nu. :-b

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#503967
Johnnie skrev:Har uppdaterat första inlägget med beståndsdata nu. :-b

Ta gärna lite före och efter bilder och dela med dig av resultatet :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

karhuerik  
#504420 Hej!
Jag har planterat lärk regelbundet sen år2000 på olika marker och har skapat mig en egen uppfattning om hur den skall röjas.
På det första beståndet jag planterade så väntade jag för länge med att röja, träden hann bli 3-5m höga innan röjningen. Skillnaden är stor på de högsta o lägsta träden och de som blivit lite på efterkälken blev undertryckta och taniga och känslan är att dessa kommer få svårt att "komma ikapp".
Skillnaden mellan de träd som utvecklas optimalt jämfört med de som halkar efter ser jag som större på lärk än andra trädslag.
Jag planterar lärk på bördiga marker i Ångermanland, G24-27 och på dessa marker blir det ofta ett rikligt löv/hallonrisuppslag. Så nu mer så gör jag en tidig brunnsröjning/lövsanering runt planten när dom är 1-2m höga. Nästa röjning kan man skjuta fram till 6-7m höjd.
Jag röjer ner till ca 1800-2000stam/ha och räknar med en gallring(låggallring) när träden är 13m(+-1m) höga. På det äldsta beståndet som planterades 2000 så är det gallringsdax om 2-3år, dvs när träden är i dryga 20års åldern. Jag har planterat mindre områden med lärk 0,3-0,5ha på olika typer av mark för att få referensytor och se hur de växer på magrare mark. än så länge så är resultatet förvånansvärt bra. På bördig mark planterar jag endast lärk och då är hyggesstorleken från ca 2ha och uppåt.
Jag har ingen skoglig erfarenhet från Nybro( Skjutit rådjur och hälsat på flickor där i min ungdom....) men G26 känns inte som en överskattad bonitet. Känslan är att den borde vara högre ffa om man planterar lärk?

Användarvisningsbild

Re: Röjning i Lärkbestånd

Torbjörn Johnsen  
#504444 Här finns en äldre tråd om lärkgallring som @Tandenberg lagt upp. Det kanske går att få mer tips härifrån då det har gått några år ytterligare?
Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#504529
karhuerik skrev:Hej!
Jag har planterat lärk regelbundet sen år2000 på olika marker och har skapat mig en egen uppfattning om hur den skall röjas.
På det första beståndet jag planterade så väntade jag för länge med att röja, träden hann bli 3-5m höga innan röjningen. Skillnaden är stor på de högsta o lägsta träden och de som blivit lite på efterkälken blev undertryckta och taniga och känslan är att dessa kommer få svårt att "komma ikapp".
Skillnaden mellan de träd som utvecklas optimalt jämfört med de som halkar efter ser jag som större på lärk än andra trädslag.
Jag planterar lärk på bördiga marker i Ångermanland, G24-27 och på dessa marker blir det ofta ett rikligt löv/hallonrisuppslag. Så nu mer så gör jag en tidig brunnsröjning/lövsanering runt planten när dom är 1-2m höga. Nästa röjning kan man skjuta fram till 6-7m höjd.
Jag röjer ner till ca 1800-2000stam/ha och räknar med en gallring(låggallring) när träden är 13m(+-1m) höga. På det äldsta beståndet som planterades 2000 så är det gallringsdax om 2-3år, dvs när träden är i dryga 20års åldern. Jag har planterat mindre områden med lärk 0,3-0,5ha på olika typer av mark för att få referensytor och se hur de växer på magrare mark. än så länge så är resultatet förvånansvärt bra. På bördig mark planterar jag endast lärk och då är hyggesstorleken från ca 2ha och uppåt.
Jag har ingen skoglig erfarenhet från Nybro( Skjutit rådjur och hälsat på flickor där i min ungdom....) men G26 känns inte som en överskattad bonitet. Känslan är att den borde vara högre ffa om man planterar lärk?

Har du provat sibirsk lärk på järnpodsol marker ca G22-25 eller liknande?

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

karhuerik  
#504594 Hej!
Ja det har jag, går bra.
Lärken skall helst ha rörligt markvatten, dvs helst bördiga sluttningar, men jag har planterat lärk på platta granmarker, torra tallkullar, mm.
I ungdomsåren så verkar de växa bra oavsett marktyp, bättre än Svensk gran och tall.
Bifogar bilder från samma bestånd. Avverkades -09, Mb -10, Pl -11, lövröjn. -16

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#504598 Vad är det för breddgrad? Höjdläge? Proviniens? Täckrot eller barrot?
Öser på med frågor här.. inte var dag man springer på en praktiker med lärkkunskap

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

karhuerik  
#504643 Breddgrad 63, Höh 80m, Proveniens, vet ej i dagsläget?, Täckrotsplant Sibirisk lärk förutom ca 50 st japanskhybridlärk. Japanerna växer nått otroligt och är i snitt 0,5-1m högre än övriga plantor. Den största lärkan i snöbilden är en japan. Planterade även Douglas, Thuja och klippgran på hygget, ca 50st av varje trädslag. med facit i hand så var det ett dyrt sätt att sätta smak på älgköttet.... Tror att en thuja lever och frodas, de övriga är uppätna eller sönderfejjade. Kan kika om jag har lite flera lärkbilder på andra hyggen.

Användarvisningsbild

Re: Röjning i Lärkbestånd

Elvira11  
#504647 Märkligt det här med betesskador.jag har skog vid 66:e breddgraden,och har en liten "provyta" med sibirisk lärk. Älgen bryr sig inte i lärken men betar tallen hårt.någon som har samma erfarenhet?

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#504712
karhuerik skrev:Breddgrad 63, Höh 80m, Proveniens, vet ej i dagsläget?, Täckrotsplant Sibirisk lärk förutom ca 50 st japanskhybridlärk. Japanerna växer nått otroligt och är i snitt 0,5-1m högre än övriga plantor. Den största lärkan i snöbilden är en japan. Planterade även Douglas, Thuja och klippgran på hygget, ca 50st av varje trädslag. med facit i hand så var det ett dyrt sätt att sätta smak på älgköttet.... Tror att en thuja lever och frodas, de övriga är uppätna eller sönderfejjade. Kan kika om jag har lite flera lärkbilder på andra hyggen.

Får du ha lärken ifred ifrån rådjur och hare? Jag är lite sugen på att sätta lite sibirisk lärk på en avdelning som skall avverkas i sommar. Misstänker dock att det är en hel del röta i granbeståndet. Jag befinner mig på breddgrad 60 (cirka) och 170 möh.
Barkborren har börjat härja i beståndet. Västsluttning och höjdplatå, podsol mark. Ca G24

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

karhuerik  
#504749 Jag har inte haft några problem med hare men en del fejingsskador av rådjur. Inget som får en att fundera på åtgärder.
På ett mindre område jag hade planterat lärk på så var det en älgtjur som fejade på 4-5m träd under två års tid innan jag fick honom på bättre tankar.
Generellt så har vi lite betesskador det området, tallar på de högsta bergen och tall mot en sjöända där älgen drar sig när det blir mkt snö, I övrigt inte alls farligt.
Gillar verkligen lärk, otroligt fint på hösten och våren, växer bra och lite utmanande att lära sig att röja och gallra rätt.
Förhoppningsvis så gallrar jag det äldsta området och kör fram m skoter om två år. Längtar redan.

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

Värmlänning  
#504989 Hur många brukar du plantera åt gången? Renodlade bestånd av lärk?

Funderar på att plantera 2 rader med lärk på bägge sidor en långsmal surdråg ca 15 m bred 75 m lång och sedan nån enstaka här o var på en avverkning på ca 7 ha

Avatar Fallback

Re: Röjning i Lärkbestånd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505038
Värmlänning skrev:Hur många brukar du plantera åt gången? Renodlade bestånd av lärk?

Funderar på att plantera 2 rader med lärk på bägge sidor en långsmal surdråg ca 15 m bred 75 m lång och sedan nån enstaka här o var på en avverkning på ca 7 ha

Det jag fått till mig om fejningsskador och lärk är att det blir lika stora skador oavsett beståndsstorlek. Sätter man några stycken blir allt ödelagt men sätter man något ha drabbas lite i en kant. Därför tror jag det är ett stort risktagande att fördela plantorna över ett större område.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).