Skogsvagn (Huggarvagnar)

Valtra Jake fäste eller huggarvagn ?

6 inlägg 5989 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra Jake fäste eller huggarvagn ?

johan n123  
#504139 Hej alla på skogsforum nu är det dags för oss att byta ekipage vi har tankar på att köpa en bättre begnad Valtra typ t202 / t192 och sätte Jake fäste och behålla vagnen men är det någon som har erfarenhet av dessa Valtra svagheter ? Likaså med om dem kan göra nån lösning på ölmstad smide me nån spakstyrning å bukplåt. Har också en tanke till om Jake fäste eller om det ör bättres köpa ny vagn eller ha kvar den gamla vagnen å sätta en ny kran på traktorn. Tacksam för svar[emoji4]
O är det någon som är intresserad av att köpa våran gamla trotjänare Volvo bm 650 utrustad med frontpump bilder finns i den andra tråden som jag startat [emoji5] tacksam för svar



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Valtra Jake fäste eller huggarvagn ?

Seb macahan  
#504286 Jag vet inte mycket om Valtras t-serie, känns stor i skogen. Men det handlar ju om användningsområde. Det hade varit lättare o ge råd om du förklarat vad du ska använda det till. Jag har kranfäste på traktorn och är mycket nöjd, rent spontant skulle jag råda o välja elservo om man ska ha kranen på traktorn, tror det blir svårt o få till ett ventilpaket med spakar. Men varför funderar du på Jake fäste, vad saknar du idag?

Användarvisningsbild

Re: Valtra Jake fäste eller huggarvagn ?

Bert1  
#504311 Man bör kolla upp så växellådan är vidgjord men dom "rätta" grejerna på 202 om det är en steglös (Direct)

Användarvisningsbild

Re: Valtra Jake fäste eller huggarvagn ?

johan n123  
#504321 Vi kör till 90% ris utmed vägar och åkerkanter cirka 600 timmar om året vill ha kranen på traktorn då vagnen inte håller för den kran vi har på vi vill dock behålla vagnen o slitaget blir mycket mindre på vagnen om vi monterar en kran på traktorn. Traktorns storlek spelar dock ingen roll då 202 är lika bred som vagnen Weimer dem 14 men funkar det bra med Jake fäste eller blir det gungit?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra Jake fäste eller huggarvagn ?

Seb macahan  
#504374 Tror att det beror på hur man bygger traktorn, vätska hjulvikter etc samt det nya Jake fästet går o få med framaxellåsning, inte billigt... Jag har en kesla 7m kran på en liten mf 5713 och den upplever jag väldigt stabil.

Avatar Fallback

Re: Valtra Jake fäste eller huggarvagn ?

pelleskog  
#505134 Har en 142 direkt med Jake och tycker det finkar mycket bra. Kör den både som skördare med Logmax 928 och som skotare. Jag har låskolvar på framaxeln så det står still annars kan det nog gunga lite. Såg att du ska köra ris tänk på att du inte kan låsa lasset med kranen om den sitter på traktorn. Det finns en ventil för att släppa kranen fri men det är nog lurigt när msn kör ris. Jag skotar en del ris men man fårköra lugnt och fint i terrängen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).