Motorsåg och handhållet

Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

39 inlägg 11015 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

Björn T  
#503886 Hej är det någon som har provat oregon powercut exl kedja? Det skall tydligen vara efterträdare för lpx kedjan i 3/8. Är det någon som provat att gämföra denna med andra tex Husqvarna c-85 och Stihl rs?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

johan eriksson  
#503890 Inte ens hört att den skulle komma.
Har den lanserats i Sverige? Kommer den att säljas här? LGX såldes ju inte här.

Avatar Fallback

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503899 Eg har hørt om den, men tenkte da sama blir sikkert ikkje selt her dessuten er eg sålangt fornøgd med C 85. Ser da er veldig stor støtvinkel på tanna, uten at da er så vanskelig å gjera noke med. Er meir spent på kva som blir Husqvarna si neste kjede sjølv om eg klare meg bra med dei to dei har slept allerede.

Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503921 Det där med höga stötvinklar är samma som c85. Trist utveckling för en filnörd som jag då man söker mer skärpa i trubbigare vinkel för tåligare tand.

Roligt o se den kommer i fler spårvidd än en.
Hoppas de tar in alla varianterna till oss här.

Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

Björn T  
#504017 Husqvarna och oregon följs åt i nya kedjor. X-cut och c-85 är Husqvarnas och speedcut och powercut EXL är oregon. 0325 delning respektive 3/8 delning. Vilken kedja jag kommer använda är valet enkelt, då jag får 40% på Oregons svärd och kedjor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504022 Bra deal, veit ikkje kva som er mulig å få på Husqvarna sine kjeder. Personlig hadde eg kjøpt dei eg likte best sjølv om dei var dyrare. Vare ganske så lenge ei X cut kjeda har eg merka meg.

Avatar Fallback

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

jan larsson  
#504100
Björn T skrev:Husqvarna och oregon följs åt i nya kedjor. X-cut och c-85 är Husqvarnas och speedcut och powercut EXL är oregon. 0325 delning respektive 3/8 delning. Vilken kedja jag kommer använda är valet enkelt, då jag får 40% på Oregons svärd och kedjor.

40% samma här.
så det valet är lätt. men om det blir de nya kedjorna är inte säkert. nu har jag inte rickigt hängt med i nyheterna. men hört att de är hårdare härdade.
är det inte hög tid att utveckla effektivare tåligare filar då också.

Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

Björn T  
#504308 Angående bättre filar vet jag inte. Men det finns slipmaskin och slipstift att köpa modell dremmel och är på 12 volt eller 220 volt. Kanske det skulle fungera? Har inte provat skälv men det borde finnas någon på forumet som provat och kan svara på om det fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

axwell  
#504309
Björn T skrev:av Björn T » 28 min
Angående bättre filar vet jag inte. Men det finns slipmaskin och slipstift att köpa modell dremmel och är på 12 volt eller 220 volt. Kanske det skulle fungera? Har inte provat skälv men det borde finnas någon på forumet som provat och kan svara på om det fungerar.


Tidigare fungerade det ypperligt men nu är det inte längre diamant på stiften. Nya stift har en homogen beläggning av ett annat mtrl. som avverkar bra men tappar snabbt i diameter.
Det som var 4.8 mm ur förpackningen är kanske bara 4,5 redan efter första kedjan.

Om du lyckas hitta stift med diamantbeläggning behöver du inte oroa dig för hårdhärdade sågkedjor.

Det är enkelt att vara 100% stadig på handen med en Dremel, all koncentration kan läggas på att hålla rätt vinklar och att få till optimal skärpa.

Ännu snabbare kapar en vanlig gammal Oregon vpx95 efter 3-kantsfilning och efterbehandling med diamantflatfil.
Då är det enkelt att få till ett flödigt spånutrymme.

Hur en sån kedja fungerar vid instick eller kvistning har jag inte testat tillräckligt.

Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

anersimyra  
#504336
1521562236_ec28ee55-ba39-4ca7-b29d-01e73ecfa9b2.jpeg
Jag beställde en kedja från oregon för fällning av torr död Alm samt fällning av levande Bok och fick den här som är en 73 DPX. Är det någon mer än jag som ser något lustigt i sammanhanget.. :?: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

anersimyra  
#504339 Nehej..det var visst inget ” lustigt.” Jag trodde att den övre vänstra symbolen betydde att den egentligen inte var avsedd för motorsåg utan var avsedd för stationärt bruk, men så är det alltså inte.

Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504353 Lite lustigt det nog att du inte vet själv vad du ska ha.
Fråga här på forumet nästa gång så kanske de som skär i torr död Alm och färsk Bok kan råda dig om du är osäker.

Har du nån bra bild på den snett framifrån när du kört den slö i Almen?

Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504355 Övre vänstra bilden med överstruken motorsåg är just för de kedjorna inte är lämpade för detta. Därför har de skördarsymboleb brevid.
Dessa kedjorna är 59 och 16H vilket är vanliga till skördare och liknande.

Den större symbolen under visar en kille med motorsåg. De kedjorna är lämpade för det och inte skördare.

Det är alltså samma låda till många kedjemodeller och beskrivningar för var och en.
Alla delningar, alla spårvidder, alla tand typer (inkl. skovel,halvmejsel och mejsel.).

Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

anersimyra  
#504363
Mange skrev:Lite lustigt det nog att du inte vet själv vad du ska ha.
Fråga här på forumet nästa gång så kanske de som skär i torr död Alm och färsk Bok kan råda dig om du är osäker.

Har du nån bra bild på den snett framifrån när du kört den slö i Almen?
Nu börjar du allt närma dig gränsen för det rumsrena med dina infantila kommentarer, gå ut och slå dig trött om du känner en sådan frustration över tillvaron, alternativt kan du ta och fläka en tulpan och försöka bete dig som en vuxen människa istället för ett tjurigt lindebarn som skitit i byxan.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Oregon powercut, Exl och Jxl kedja

anersimyra  
#504365 Och jag förstår att det känns svårt för dig att kedjan jag beställde från Oregon i höstas för att användas till just det jag beskrivit blev just en semichisel, det visar som sagt vad oregon anser vara lämpligt och kullkastar samtidigt din uppfattning om vad som är lämpligt..snacka om kejsarens nya kläder.. 👎 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).